خراسان شمالی به دلیل قرار گرفتن در مسیر گذر استان‌های شمالی کشور و زائران مشهد مقدس، یکی از محورهای پرتردد کشور محسوب می‌شود به طوری که به گفته مسئولان سالانه ۲۰میلیون مسافر از این استان گذر می‌کنند.

کمین مرگ در جاده‌های غیراستاندارد

اما متأسفانه عدم ایمنی در محورهای این استان موجب می‌شود همه ساله تعداد زیادی از هموطنان در این محورها جان خود را از دست بدهند. همین مسئله موجب شده برخی رانندگان و شهروندان از محورهای خراسان شمالی به عنوان جاده مرگ یاد کنند از این رو اصلاح و رفع نقاط پرتصادف و حادثه‌خیز در جاده‌های این استان نیازمند نگاه ویژه سازمان راهداری است. براساس اعلام پلیس‌راه خراسان شمالی تنها در ایام نوروز۱۴۰۱ تعداد ۲۲۳ مورد تصادف در محورهای استان به وقوع پیوست که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۹درصد افزایش داشته که ۱۱مورد از تصادفات فوتی بوده و در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۰درصد افزایش داشته است.

در دی ماه ۱۴۰۰ در جلسه شورای راهبری وضعیت تصادفات خراسان شمالی، عنوان شد خراسان شمالی به لحاظ آمار تصادفات جزو پنج استان اول کشور قرار گرفته که در این زمینه، تهران به این استان، کارت زرد و اخطار داده است.

بازدید میدانی مدیران بدون خودروهای لوکس!
یکی از رانندگان در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: متأسفانه حادثه‌هایی که در جاده اتفاق می‌افتد گاهی مأموران پلیس‌راه اعلام می‌کنند عوامل انسانی در تصادفات دخیل است این در حالی است که همیشه این طور نیست اگر خوب نگاه کنیم وضعیت بد جاده‌ها سبب برخی اتفاق‌ها و حوادث است. عباس وحدانی با بیان اینکه وجود کاهنده‌های سرعت در مسیر جاده‌های اصلی بسیار نامناسب است، اظهار می‌کند: در این شرایط بد اقتصادی جامعه که قیمت همه چیز افزایش یافته، این کاهنده‌های سرعت خسارت‌های زیادی را به خودروها وارد می‌کند.
وی به مسیر رازوجرگلان اشاره می‌کند و می‌گوید: این شهرستان مرزی و محروم بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت دارد و اهالی این شهرستان فاصله طولانی را برای انجام کارهای روزمره طی می‌کنند اما وضعیت جاده آن بسیار نامناسب است.
وحدانی ادامه می‌دهد: پیشنهاد می‌کنم مسئولان در سفرهای کاری خود به‌جای خودروهای شاسی‌بلند از وسیله نقلیه عمومی یا پراید استفاده کنند تا بهتر بتوانند وضعیت این جاده روستایی و شهری را درک کنند.  یکی دیگر از رانندگان خودرو سنگین از نبود روشنایی در برخی مسیرهای جاده‌ای استان گلایه می‌کند و می‌گوید: محورهای رباط قره‌بیل، سنخواست، بش‌قارداش و امین‌الله روشنایی کافی ندارند؛ گردنه‌های امین‌الله و رباط قره‌بیل محورهایی هستند که به دلیل کوهستانی بودن و مه داشتن، دید راننده را کاهش می‌دهد و بیشتر حادثه‌ها در این مسیر رخ می‌دهد.

بزرگراه کاغذی
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید: استان خراسان شمالی پس از استقلال از خراسان بزرگ فاصله زیادی با شاخص‌های تخصصی دارد که نیازمند توجه ویژه‌ای از سوی دولت در سفر پیش روی هیئت دولت به استان است.  محمد وحیدی اظهار می‌کند: با توجه به اینکه جاده مشهد - گرگان در پنج دولت گذشته به عنوان بزرگراه مصوب شد باید اقدام‌های لازم برای تحقق این مصوبه انجام می‌شد ولی با گذشت زمان زیادی از این مصوبه تنها ۴۵ کیلومتر از این مسیردر استان اجرا شده است همین امر موجب شده هر ساله شاهد حوادث ناگواری در جاده‌های استان و سومین استان در تصادفات منجر به مرگ‌ باشیم.
وی می‌افزاید: شهرستان‌های گرمه، جاجرم و رازوجرگلان راه دسترسی مناسبی به مرکز استان ندارند که نیازمند توجه ویژه‌ای از سوی دولت به این موضوع است، اگر محدوده جاده میامی به طول ۵ کیلومتر اجرا شود علاوه بر کوتاه‌تر شدن ۶۰ کیلومتر این مسیر، ایمن‌ترین مسیر ایجاد خواهد شد. نماینده مردم بجنورد، مانه‌وسملقان، گرمه و جاجرم و رازوجرگلان در مجلس شورای اسلامی همچنین در ادامه با اشاره به مشکلات مسیر دسترسی شهرستان رازوجرگلان می‌گوید: شهرستان رازوجرگلان که جزو ۳۱ شهرستان محروم کشور است راه دسترسی ایمن ندارد، علاوه بر این از لحاظ زیربنایی و خدمات درمانی محرومیت دارد، به نحوی که برای دسترسی به اولین بیمارستان ۲۰۰ کیلومتر نیاز به طی مسافت دارد، در صورتی که اگر جاده بجنورد - شیرین‌دره - راز - غلامان - جرگلان به گلستان ایجاد شود خدمت شایانی است که به مردم این شهرستان از سوی دولت خواهد شد.  وحیدی در پایان با تأکید بر اجرای راه‌آهن در استان نیز می‌گوید: مردم استان چندین سال است انتظار راه‌آهن را می‌کشند که در صورت اجرای راه‌آهن مشهد - بجنورد - گرگان علاوه بر اینکه راه ارتباطی به استان‌های شمالی وصل خواهد شد با توجه به ۳۵۰کیلومتر مرز مشترک استان با کشور ترکمنستان قابلیت اجرای طرح فاینانس بین‌المللی را نیز دارد.  این در حالی است که مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی نیز از تداوم عملیات آسفالت راه‌های روستایی، فرعی، اصلی و شریانی استان طی سه ماه آینده خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به میزان تخصیص اعتبارات اجرای آسفالت حداقل ۵۵کیلومتر راه روستایی تا ابتدای تابستان سال جاری انجام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.