بازی ساز ایرانی و طراح «فاویان فنری» گفت: این بازی دیجیتال در ابتدا با داستان‌های مصور برای مخاطب زمینه‌سازی و سپس او را به دنیای اسرار آمیز بازی دعوت می‌کند.

پیش درآمد «فاویان فنری» داستان‌های مصور در فرمت دیجیتال است

به گزارش قدس آنلاین، بازی ویدئویی کوهنورد سال ۹۰ به بازار آمد و اولین ابرقهرمان رسمی ایران را به مخاطبان بازی‌های ویدئویی معرفی کرد. این بازی در ژانر سکوبازی عمودی و روایت‌گر داستان یک کوهنورد است که در مسابقه بین‌المللی کوهنورد شایسته شرکت می کند. کوهنورد در همان سال انتشار برنده جایزه بهترین بازی سال و بهترین طراحی بازی شد و چند نامزدی ارزشمند در شاخه‌های مختلف از جمله بهترین کارگردانی هنری به دست آورد.

حالا با گذشت ۱۱ سال از آن تاریخ، فرهود فرمند، نویسنده، طراح و کارگردان بازی کوهنورد از برنامه‌ها برای انتشار یک بازی هیجان انگیز دیگر به نام فاویان فنری خبر داده است. این بازی حماسی به تازگی از سوی بنیاد ملی بازی های رایانه ای مجوز نشر دریافت کرده و قرار است به زودی روانه بازار شود. به همین بهانه با فرمند که یکی از بازی سازان برجسته ایران است، به گفت‌وگو نشستیم.

فرمند درباره داستان بازی فاویان فنری گفت: فاویان فنری در قلمروی جادویی اسباب‌بازی‌ها یک تازه وارد است. در این قلمرو هر اسباب بازی دفترچه راهنمای خاص خودش را دارد که کارکرد، هدف و رسالت آن اسباب بازی را نشان می دهد اما فاویان هیچ چیز درباره خودش نمی داند. به او گفته می شود که برای آن که به هویتش پی ببرد و هدف از طراحی خود را بفهمد باید به یک سرزمین دوردست و به دژ هزار و یک دفترچه راهنما رفته و به کتاب مرجعی که در آنجا وجود دارد، رجوع کند. اما سفر فاویان به سمت دژ هزار و یک دفترچه راهنما، یک سفر پرمخاطره است و پس از رسیدن به این دژ مجبور می شود به تالارهای سرنوشت قدم بگذارد، از این جاست که داستان بازی شروع می شود.     

آنچه فاویان فنری را به یک بازی منحصربه‌فرد تبدیل می‌کند، پیش درآمد این بازی است که در قالب مجموعه‌ای از داستان‌های کمیک در فرمت دیجیتال منتشر شده و در سایت نیو استودیو در دسترس است.

فرمند در این باره گفت: بازی اندرویدی فاویان فنری دنباله‌ای بر داستان‌های مصور این کاراکتر است. بخشی از داستان که نشان می‌دهد فاویان در خلال سفرش در قلمرو اسباب بازی ها به چه نقاطی رفته و چه ماجراهایی را پشت سر گذاشته در مجموعه داستان های کمیک اتفاق می‌افتد و در بخش بعد وارد داستان فاویان فنری و تالارهای سرنوشت می‌شویم که روی رسانه بازی ارائه خواهد شد.

این بازی ساز با تاکید بر این که هم بخش کمیک ها و هم بخش بازی فاویان فنری بی پایان است و پتانسیل توسعه دارند، تصریح کرد: حتی نسل های آینده هم می‌توانند دنباله این ایده را گرفته و قصه گویی کنند. امید است فاویان فنری به یک برند ماندگار در صنعت سرگرمی در ایران تبدیل شود، برای نسل آینده اشتغال زایی کند و به داستان گویی های خود برای مخاطبان ادامه دهد.

کاراکتری با الهام از قورباغه های درختی

طراح بازی فاویان فنری در ادامه درباره جرقه‌ای که باعث ساخت این بازی شد، توضیح داد: بعد از کار کوهنورد یکی دو کار را شروع کردم و یکی از این ایده ها برگرفته از حرکت و مکانیک قورباغه‌های درختی بود که از درخت بالا می‌روند، جهش های بلند می زنند و به سطوح می چسبند. این مکانیک اولیه را ساده کردم، پرش بلند آن را به عملکرد فنر و خاصیت چسبندگی آن را به مکنده های پلاستیکی که اغلب به عنوان آویز اسباب‌بازی از آنها استفاده می‌شود، تشبیه کردم. به این ترتیب کاراکتر فاویان کم کم شکل گرفت.

وی افزود: در ابتدا تصویر ذهنی خیلی شفافی از چهره این کاراکتر نداشتم و روی نمونه اولیه آن براساس این مکانیک کار کردم مشروط بر این که به آن قابلیت حرکتی بیشتری بدهم که بتواند راه برود.

وی بیان کرد: چون یک بازی کلاسیک قدیمی هم براین اساس داشتیم که در آن قورباغه های درختی می پریدند و به سطوح می چسبیدند، قرار شد مانور حرکتی بیشتری به فاویان داده شود. بنابراین فاویان الان می‌تواند پرش های عادی و جابه جایی به اطراف داشته باشد و بعدها دویدن هم به این قابلیت‌ها اضافه می‌شود یعنی حرکت کاراکتر می‌تواند شتاب بگیرد.

طراحی حرکات با تکیه بر محاسبات ریاضی

فرمند تصریح کرد: پرش ها و چسبندگی فاویان مبتنی بر محاسبات ریاضی انجام می‌شود. مثلا در این بازی برعکس خیلی از بازی های دیگر می‌توانید زاویه و قدرت پرش به کاراکتر بدهید. این ها در پس زمینه برنامه محاسبه و به کاراکتر داده می شود تا بتواند یک پرش خوب و موفق داشته باشد.

«فاویان فنری»

سازنده بازی فاویان فنری درباره موانع و چالش های موجود در مسیر ساخت این بازی گفت: چون خاصیت گیم پلی فاویان تقریبا جدید بود سختی های زیادی متحمل شدم. این که کاراکتر بتواند سطوح را تشخیص دهد و بداند که چه زمانی باید به صورت عمودی و چه زمانی به صورت افقی به سطوح بچسبد، همه جزء چالش های کار بود. همین طور لازم بود محاسباتش طوری باشند که خیلی به سخت افزار دستگاه فشار نیاید یعنی از لحاظ مختصاتی سنگین نباشد. بنابراین توسعه این بازی کمی با ریسک همراه بود تا در نهایت چیز خوبی از آب دربیاید.

نقطه قوت «فاویان فنری»

فرمند نقطه قوت بازی فاویان فنری را در آزادی عملی می‌بیند که به بازیکن می‌دهد. وی در این باره توضیح داد: چون مانور حرکتی کاراکتر زیاد است، آزادی عملی که به مخاطب می دهد لذت بخش است. این که شما می‌توانید از روی فواصل خیلی زیاد بین سکوها بپرید در هیچ بازی دیگری به این راحتی محقق نمی شود. اما این امکان در بازی فاویان فنری وجود دارد و چون در این بازی به سطوح و حتی سقف هم می توان چسبید آزادی عملی به بازیکن می‌دهد که دلچسب است.  

وی با اشاره به این که نسخه کامپیوتری بازی فاویان فنری سال ۲۰۱۷ بدون این که هویت ایرانی سازنده مشخص شود، در خارج از ایران منتشر شد، درباره تاثیر تحریم‌ها روی صنعت بازی سازی نیز گفت: تحریم ها صد در صد تاثیر دارند و به بازی ساز اجازه نمی دهند بازی را در سطح جهانی منتشر کرده و از فواید بازار جهانی سود ببرد. به همین دلیل هم بسیاری از شرکت ها در ایران سعی می‌کنند یا مهاجرت کنند یا شرکتشان را در خارج از ایران ثبت کنند و دورکاری انجام دهند.

نبود خلاقیت؛ بزرگترین ضعف بازی سازان داخلی

فرمند نبود خلاقیت را بزرگترین ضعف صنعت بازی سازی در ایران دانسته و اظهار داشت: تعداد بازی سازهایی که در ایران طبع پیشرو دارند بسیار کم است. وقتی پیشرو نباشید دنباله رو هستید. بیشتر بازی سازان ایرانی، حتی آنها که مدعی هستند حرفه ای کار می کنند، متاسفانه در بخش تولید در حال دنباله روی هستند و سعی می کنند در نقطه امن بازی کنند.  

 فرهود فرمند، سازنده «فاویان فنری»

این بازی ساز مطرح در ادامه گفت: برای رقابت در یک صنعت و حتی یک لیگ مثل بازی فوتبال صنایع نیز نیاز دارند با بازیکنان خارجی زبده در پروژه های مشترک همانند بازیهای تدارکاتی فوتبال، همبازی شوند. ما متاسفانه به دلیل تحریم ها فرصت حضور و مشارکت نیروهای خارجی زبده تر در کشور را از دست داده‌ایم و نه تنها میزبان آنها نبوده بلکه میزبانی نخبگان خود را نیز بدلیل مهاجرتشان از دست داده ایم. در مقابل به عنوان نمونه در کشور امارات الان نزدیک ده سالی هست که کمپانی های بزرگ شرقی و غرب سرمایه گذاری کلان کرده و فرصت های شغلی به وجود آورده اند. ایجاد این همکاری های مشترک و فرصت های شغلی طبعا با تربیت نیرو همراه است و می تواند به سطح دانش و مهارت نیروهای مقیم کمک کند، آنها را از لحاظ دانش و سطح تجربه رشد داده طوری که از لحاظ رقابتی به بچه های ما براحتی چیره شوند.

وی افزود: انشالله سیاست های ما به گونه‌ای تغییر کند که شرکت‌های خارجی به سرمایه گذاری در ایران روی آورده و با ورودشان علاوه بر ارزآوری دانش همراه خود بیاورند. دانشی که می تواند به توسعه زیرساخت های ما برای نسلهای آینده و شکل گیری صنایع نوین ما کمک کرده و با ایجاد فرصت های شغلی بیشتر به بچه های کنونی ما کمک کند که بتوانند بهتر رشد کنند. برای رشد کردن باید سیال بود خیلی وقت ها نیروها باید بتوانند از یک مجموعه به مجموعه دیگر منتقل شده، کار کنند و تجربیات جدید کسب کنند تا بتوانند از پس رقابت های سخت بربیایند.

فرمند در پایان گفت: راکد بودن در یک منطقه جغرافیایی و عدم تعامل با دنیای بیرون مانع از پیشرفت ما در عرصه صنایع نوین بالاخص سینما و بازی های رایانه ای خواهد شد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.