گروه فرهنگی- زهره کهندل: دیگر عیار فکری کتابخوان‏ها را طول و عرض و قواره کتابخانه‏های شخصی‏شان مشخص نمی‏کند، آنها که خوره خواندن کتاب به روانشان افتاده، از هرجایی که کتابی جدید و به دردبخور پیدا کنند، می‏خوانند حتی در فرصت‏های کوتاهی که فراغت بیابند.

 خانه کوچکی برای کتاب‏ها بسازید

 

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در قرار با دوستتان، از یک ربع تا یک ساعت منتظر مانده باشید و اگر اهل کتابخوانی هم باشید، عذاب‏آورتر از این نیست که این اوقات را با کتاب نگذرانید. شاید وجود یک کتابخانه عمومی کوچک در چند قدمی شما، این وسوسه را در وجودتان بیندازد تا گام‏هایتان به بیرون از کافی‏شاپ راه بکشد. دقیقاً جایی روبروی یک کافی‏شاپ در مرکز برلین که تنه‏های درخت، قفسه‏های عمومی کتاب شده‏اند. حالا حق انتخاب با شماست که چه کتابی را با چه حجم و محتوایی دوست دارید در این فرصت بخوانید. البته طرح «کتابت را جا بگذار» طرح جدیدی نیست و «رول هورنباکر» فروشنده کامپیوتر در آمریکا که سال‏ها پیش کتابش را در یکی از اماکن عمومی برای نفر بعدی جا گذاشت تا این کتاب به گردش درآید، فکر نمی‏کرد که روزی این هنجار چنان فراگیر شود که کتاب‏های در حال گردش در فرانسه از مرز 10 هزار تا هم فراتر برود و آمارها از گردش بالای دو و نیم میلیون جلد کتاب خبر می‏دهند اما این رفتار هنوز در کشور ما آن چنان که باید و شاید جا نیفتاده است و مردم به کتاب بیشتر به عنوان یک کالایی با قیمت پشت جلد می‏نگرند در حالیکه ارزش یک کتاب به خوانده شدنش است نه نگهداری آن در قفسه‏های کتابخانه و محکومیتش به خاک خوردن.
ساخت کتابخانه‏ای در تنه یک درخت آن هم در مرکز برلین و همکاری مردم آن محله یا عابران یا آنها که پاتوقشان کافی‏شاپ همجوار این کتابخانه درختی است برای پر کردن قفسه‏های آن علاوه بر اینکه طرح کتاب در گردش را می‏تواند رونق بخشد موجب می‏شود که حرکت‏های خودجوش مردمی برای پا گرفتن این ابتکارات بیشتر شود. بنابراین چنین کتابخانه‏های ابتکاری که می‏تواند حلقه محوری محلات را شکل دهد هم به توسعه کتابخوانی کمک می‏کند و هم به جلب مشارکت شهروندی.
ساختن یک خانه کوچک برای کتابها در پیاده‏روی یکی از خیابان‏ها یا کنار مسجد و مدرسه‏ای، کار سختی نیست می‏توان با جعبه‏های چوبی میوه یا طرح‏های خلاقه دیگر، کتابخانه‏هایی را در محلات ساخت و مردم محله و عابران برای تبادل کتاب، کتابهایشان را آنجا بگذارند. یکی از اشکالات طرح «کتاب در گردش» این بود که اگر آخرین خواننده، کتاب را روی یک نیمکت پارک می‏گذاشت برف و باران، جلد و کاغذش را مچاله و خیس می‏کرد. بهتر نیست که همین کتاب‏ها، خانه‏ای کوچک داشته باشند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.