رییس کل بانک مرکزی روز گذشته در همایش سیاست‌های پولی و بانکی از فراهم شدن امکان انتشار گواهی سپرده عام برای بانک‌ها خبر داد و گفت: اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی نسبت به سال گذشته نصف شده است.

ایست به ماشین پول پاشی

به گزارش قدس آنلاین، واقعیت آن است که برداشت از منابع بانک مرکزی در یک دهه اخیر یکی از عوامل اصلی رشد پایه پولی و افزایش تورم بوده است. اضافه برداشت، پول پرقدرت وارد جامعه می‌کند و تورم زا است، اما تأمین منابع از طریق بین بانکی هیچ گونه تأثیر تورمی ندارد.

در همایش پولی و بانکی که با محوریت کنترل تورم برگزار ‌شد، یکی از نکاتی که مورد تاکید قرار گرفت، ارتباط بازار پول یعنی بانک‌ها و بازار سرمایه بود که بانک‌ها بتوانند از ابزارهای بازار مالی برای تامین مالی استفاده کنند. همچنین قرار شد برای جلوگیری از تورم و مهار تورم کسری بودجه دولت با برداشت از منابع مالی بانک مرکزی جبران نشود، بلکه حتی‌الامکان با روش‌های غیرتورمی مانند فروش اوراق دولتی و یا مولدسازی دارایی‌های دولت و استفاده از مانده رسوب‌شده حساب‌های خزانه دنبال شود که این سیاست‌ها اگر به مهار و کنترل تورم منجر شود، باعث چشم‌انداز روشنی برای شرکت‌های بازار سرمایه خواهد شد.

علی صالح آبادی در این همایش اظهار کرد: کمیته‌های نقدینگی، پایه پولی و اصلاح نظام بانکی در ساختار بانک مرکزی با ریاست قائم مقام بانک مرکزی تشکیل شده است و جلسات آن برگزار می‌شود. در حوزه کنترل تورم سیاست‌های خوبی پیش‌بینی شده است و در حال گفت‌وگو با هیات دولت هستیم.وی محورهای اصلاح نظام بانکی و سیاست‌های پولی را نام برد و گفت: اصلاح رابطه دولت با بانک مرکزی و نظام بانکی یکی از محورهای لازم برای نظام بانکی است که تکالیف بودجه‌ای یکی از موضوعات مهم در این زمینه است.  

رییس بانک مرکزی افزود: مقداری تکالیف بودجه به نظام بانکی در سال جاری کمتر شد اما همچنان این بار بر بانک‌ها تحمیل می‌شود و در این زمینه، تلاش می‌کنیم تکالیف بودجه منجر به ناترازی نظام بانکی نشود. صالح آبادی ادامه داد: در قانون بودجه سال جاری دیده شده که علاوه بانک مرکزی، بانک‌های دولتی نیز عامل فروش ارزهای دولتی در بازار باشند. یکی دیگر از محورهای اصلاحی برای رابطه دولت با بانک مرکزی، موضوع تنخواه دولت است که باید سازوکار آن اصلاح شود و خزانه نیازی به استفاده از تنخواه نداشته باشد.

تاکنون از این سازوکار استفاده شده و جایگزین تنخواه شده و دولت از تنخواه استفاده نکرده است. وی استقراض مستقیم از بانک مرکزی خط قرمز دولت دانست و گفت: اصلاح قانون بانک مرکزی نیز از دیگر موضوعات مهم برای اصلاح رابطه دولت با بانک مرکزی است تا با اصلاح این قانون، به سمت تقویت ساختارهای حمکرانی بانک مرکزی حرکت کنیم.

   جزییات انتشار اوراق ارزی

رییس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت:  در سال جاری ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق فروخته شده  است.وی بیان کرد:  سال گذشته بیش از ۵۷ میلیارد دلار تامین و عرضه ارز داشتیم. دو ماهه ابتدایی امسال نیز نسبت به سال گذشته درآمدهای ارزی رشد قابل توجهی داشته است.صالح‌آبادی با بیان اینکه تامین ارز بهتر از سال گذشته است، گفت: در بخش نفت و پتروشیمی ۷.۵ میلیارد دلار وصول شده که همین ردیف در مدت مشابه سال قبل ۴.۵ میلیارد دلار بوده است.رییس کل بانک مرکزی همچنین درباره انتشار اوراق ارزی گفت به زودی منتشر خواهد شد که هم ارزهای خانگی را جمع می‌کند و هم بازپرداخت آن به صورت ارزی خواهد بود. در این بین، کسانی می‌توانند اوراق ارزی منتشر کنند که درآمدهای بالای ارزی داشته باشند. سود و بازپرداخت این اوراق به صورت ارزی خواهد بود.

   نسخه درمان اقتصاد ایران
وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در همایش سیاست‌های پولی و ارزی گفت: مسیر صحیح در اقتصاد ایران این است که بین دو مقوله پول و ارز توازن ایجاد شود و با توجه به لنگر ارز، تمام هم و غم خود را متوجه ارز نکنیم بلکه به سیاست‌های پولی و بانکی هم توجه کنیم.احسان خاندوزی   با بیان اینکه برخی مطالعات می گویند تورم ملایم و کم نوسان نمی توانند به توسعه آسیب جدی بزنند، گفت: ما در ایران متاسفانه شاهد نه تورم ملایم و نه کم نوسان هستیم زیرا هم سطح تورم بالاست و هم نوسانات آن خارج از قاعده است؛ اگر به سطح ملایم تورم برسیم، چه بسا آسیبی هم متوجه رشد اقتصادی کشور نباشد. وی با اشاره به اشتباه سیاستگذاران در دهه ۹۰  تاکید کرد: هر رویکردی که ثبات را فدای توسعه یا توسعه را فدای ثبات کند و هریک از دو بال را واگذارد، حتی در تحقق همان بال باقی مانده هم با ناکامی مواجه خواهد شد.

   گزارش تحولات اقتصاد کلان
همزمان با برگزاری همایش سیاست‌های پولی و ارزی، بانک مرکزی روز گذشته گزارشی از تحولات اقتصاد کلان اعلام کرد.  براساس اعلام بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ معادل ۴۸۲۳۴.۰ هزار میلیارد ریال بوده است.همچنین در حوزه تجارت خارجی، طی فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ ارزش صادرات گمرکی حدود ۳.۷ میلیارد دلار بود که نشانگر افزایش ۲۵ درصدی آن در مقایسه با ماه مشابه سال قبل است. 

در فروردین‌ماه متوسط نرخ فروش دلار حواله‌ای و اسکناس مندرج در سامانه سنا به ترتیب حدود ۲۴۴.۴ و ۲۵۳.۰ هزار ریال بود که نسبت به اسفندماه ۱۴۰۰ به ترتیب معادل ۱.۳ و ۳.۱ درصد افزایش نشان می‌دهند.در بازار مسکن و بر اساس اطلاعات اخذ شده از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران طی فروردین‌ماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل ۲.۴ درصد کاهش یافت و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۶.۹ درصد افزایش را تجربه کرد. این مقدار در مقایسه با رشد نقطه به نقطه فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ (معادل ۹۱.۷ درصد) به مراتب کمتر بوده و مبین کند شدن آهنگ رشد قیمت مسکن پایتخت در سال ۱۴۰۱ است. در بازار سهام نیز شاخص کل بورس اوراق بهادار در روز پایانی فروردین‌ماه ۱۰.۶ درصد نسبت به روز پایانی ماه قبل افزایش یافت. 

منبع: حمایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.