۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۷
کد خبر: 802181

به گزارش قدس آنلاین، امید چندانی نیست. یک تساوی و یک باخت به منزله پایان کار است. پایان رؤیایی که کیا و شاگردانش تلاش زیادی کردند برای محقق کردنش. تلاشی که نتیجه آن را می‌شد در ۲۰ دقیقه، نیم ساعت نخست مصاف با ترکمنستان به وضوح دید، اما تلاش به تنهایی کافی نیست اگر تدارکات خوبی برای دستیابی به موفقیت دیده نشده باشد و این هم به وضوح در رویارویی با ترکمنستان دیده شد.

برگرداندن نتیجه کار ساده‌ای نیست. عبور از سد ازبک‌هایی که قطر را گلباران کردند، سخت‌تر از آن است که بتوان حسابی روی آن باز کرد. این را کیا نیز صراحتاً اعتراف می‌کند: «کار را سخت کردیم.» البته بدون اشاره به تدارکاتی که لازمه موفقیت در این مسیر بود و تیم او فاقد آن! جای خالی بازی‌های تدارکاتی در برنامه آماده‌سازی امیدها بد توی ذوق می‌زند. مهم‌ترین قسمت آماده‌سازی که سر و ته آن با یکی، دو دیدار دوستانه مقابل عراق و؟ هم آمد، اما مصاف با ترکمنستان قبل از رویارویی شاگردان مهدوی‌کیا با ازبک‌ها به‌خوبی ثابت کرد که با سمبل‌کاری نمی‌توان به موفقیت دست یافت.

حمایت از امیدهای ایران و کادر فنی آن با توجه به توصیه‌های اکید در خصوص بهره‌برداری از پتانسیل داخلی، جزو واجبات بود، اما نه فدراسیون بی‌رئیس تدارک چندانی دید برای کسب موفقیت و نه تیم‌ها همکاری لازم را با امیدهای ایران داشتند. عدم همکاری و حمایتی که باید نتیجه‌اش حذف دراماتیک تیم زیر ۲۳ ساله‌های ایران در عین شایستگی باشد.

تیمی که اگرچه تلاش بسیاری کرد، اما نیازمند تجربه اندوزی در مصاف‌های تدارکاتی بود و استفاده از تمام پتانسیل خود برای هماهنگی. اما وقتی امثال استقلال دست رد می‌زنند به سینه مهدوی‌کیا برای حضور ملی‌پوشان‌شان در اردوهای تدارکاتی باید هم امروز شاهد نتایجی باشیم که به جای لبخند، غم را میهمان چهره تک‌تک فوتبال‌دوستان کند. این آینده تیم ملی فوتبال ایران در قطر است. تیمی که درست مانند یاران کیا، کوچک‌ترین تدارکی برای آن دیده نشده و تنها با حساب برپایی اردوهای تمرینی قرار است در جام جهانی مقابل تیم‌هایی، چون انگلیس و آمریکا بایستد.

صدالبته که ایران چیزی از امریکا کم ندارد و می‌تواند برابر انگلیس هم عرض‌اندام کند، اما نه با این روش آماده‌سازی، نه با این تدارکات مضحکی که هیچ نکته مثبتی در آن دیده نمی‌شود!

راهی که امروز امیدهای ایران با وجود شایستگی و تلاش بسیار رفتند و به در بسته خوردند، راهی است که آبان‌ماه تیم ملی فوتبال ایران در قطر خواهد رفت و نتیجه نمی‌تواند تفاوت چندانی داشته باشد اگر یاران اسکوچیچ هم مانند شاگردان کیا با اندک تدارک ممکن راهی شوند.

مهدوی‌کیا پتانسیل آن را داشت که طلسم‌شکنی کند؛ اما شاگردان او تجربه لازم را نداشتند. تجربه‌ای که در بازی‌های دوستانه به دست می‌آید. مهدوی‌کیا می‌توانست نتایج درخشانی به نمایش بگذارد. تیم او پتانسیل این کار را داشت، اما به شرط آنکه حمایت و همکاری لازم می‌شد، ولی وقتی هم فدراسیون در تدارک دیدن بازی‌های دوستانه و هم باشگاه‌ها در دادن بازیکنان خود خساست به خرج می‌دهند، نه مهدوی‌کیا که هیچ مربی دیگری نمی‌تواند در مسیر موفقیت گام بردارد.

اما کاش سرنوشت تلخ شاگردان کیا تجربه شود برای آقایان تا آبان‌ماه نیز شاهد چنین تراژدی در قطر نباشیم. هرچند تیم کیا لیاقت آن را دارد با وجود ناکامی برای رسیدن به موفقیت حمایت شود تا با جبران اهمال‌کاری‌های قبلی، روزنه امیدی برای آینده این تیم ایجاد شود. تیمی که اگرچه عدم حمایت و همکاری سرنوشتی تیره را برای آن رقم زد؛ اما ثبات می‌تواند گامی تازه برای آن باشد.

نویسنده: دنیا حیدری

منبع: جوان آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.