کارشناس مسائل بین‌الملل گفت:سفر رییس‌جمهور ترکمنستان به تهران، ثابت کرد که نگاه راهبردی دولت سیزدهم به توسعه مناسبات با اوراسیا جواب داده است.

نگاه راهبردی دولت سیزدهم به توسعه روابط با اوراسیا جواب داد/ گسترش روابط اقتصادی و تجاری میان تهران و عشق‌آباد

به گزارش قدس انلاین، محسن پاک آیین، دیپلمات سابق کشورمان  در مورد دستاورد سفر رییس‌جمهور ترکمنستان به تهران گفت: سفر رییس‌جمهور ترکمنستان به تهران، ثابت کرد که نگاه راهبردی دولت سیزدهم به توسعه مناسبات با اوراسیا جواب داده است و این سیاست باید ادامه پیدا کند. آیت‌الله رییسی، رییس‌جمهور کشورمان در طول این چندماه به کشورهای تاجیکستان، روسیه، ترکمنستان، قطر، عمان سفر کردند که نشانگر توجه ویژه ایران به کشورهای منطقه و اوراسیا است.

وی تصریح کرد: سفر رییس‌جمهور ترکمنستان به تهران دارای ابعاد بسیار مهمی است از جمله موضوع انرژی و سوآپ گازی ترکمنستان و آذربایجان که از مسیر ایران می‌گذرد و باید انجام و پیگیری شود که تبادل برق میان دو کشور که در دستور کار دو طرف قرار است، همکاری تهران و عشق‌آباد نیز در زمینه صادارت گاز و در شرایطی که دنیا به دلیل جنگ اوکراین و روسیه با نوسانات گازی روبرو است، می‌تواند بسیار موثر باشد.

این کارشناس مسایل بین‌الملل به تفاهم‌نامه جامع توسعه همکاری‌های حمل و نقلی و ترانزیتی میان ایران و ترکمنستان اشاره کرد و گفت: توسعه حمل‌ونقل و ترانزیت با ترکمنستان، می‌تواند این موقعیت را برای این کشور برای دسترسی به آب‌های دریایی ایجاد کند تا ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور افزایش یابد.

پاک‌آیین با بیان اینکه ایران در حال حاضر در بین کشورهای اوراسیا بیشتر حجم مبادلات تجاری را با ترکمنستان دارد، گفت: خط راه‌آهن تاجان- مشهد- سرخس و همچنین خط انتقال برق میان دو کشور و امضای ۹ سند همکاری بین تهران و عشق آباد با حضور رؤسای جمهور و وزیران دو کشور، نشان از افزایش همکاری‌ها دارد.

وی همچنین به همکاری‌های دو کشور در حوزه امنیتی و مبارزه با تروریسم اشاره کرد و گفت: ایران و ترکمنستان همواره بر موضوع مبارزه با تروریسم، هم نظر هستند و معتقدند که هیچ کشور خارجی حق دخالت در این منطقه را ندارد.ترکمنستان نیز همانند ایران خواهان تشکیل دولت فراگیر در افغانستان است و دیدگاه نزدیکی در مورد افغانستان به یکدیگر دارند لذا بحث تامین منطقه و مبارزه با تروریسم و قاچاق یکی از موضوعات مهم همکاری ایران و ترکمنستان است.

وی تاکید کرد:  سفرهای رئیس‌جمهور به کشورهای همسایه فرصت‌های خوبی را برای توسعه روابط با کشورهای منطقه به وجود آورده است که به نفع منطقه خواهد بود.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.