دادستان مشهد در نشست خبری که به مناسبت آغاز هفته قوه قضائیه برگزار شد ضمن اعلام اینکه زورگیرانی که با سلاح سرد و گرم به قصد جان و مال مردم در شهر ارعاب ایجاد می‌کنند با اتهام محاربه روبه‌رو خواهند شد، گفت: تا به امروز چندین پرونده مشابه در دادسرا مورد رسیدگی قرارگرفته و برخی از متهمان هم اعدام شده‌اند.

حکم محاربه در انتظار سارقان متعدی به جان و مال مردم

محمدحسین درودی در این نشست خبری در پاسخ به پرسش یکی از اصحاب رسانه گفت: هرکس به قصد جان و مال مردم و با سلاح سرد و یا گرم به آن‌ها حمله‌ور و علاوه بر اقدام مجرمانه سرقت، موجب ایجاد رعب و وحشت شود، محارب شناخته می‌شود که در این زمینه چندین پرونده در شعب مختلف دادسرای مشهد مطرح و مورد رسیدگی قرار گرفت. در مواردی هم پرونده با صدور کیفرخواست محاربه از دادسرا به دادگاه کیفری یک ارسال و در نهایت حکم اعدام برای برخی متهمان این پرونده‌ها صادر و اجرایی هم شده است.
قاضی درودی تصریح کرد: متخلفان و افرادی که در سر این‌گونه رفتارها را پرورش می‌دهند باید دقت داشته باشند که اعدام در انتظار افرادی خواهد بود که مشمول این اتهام شوند.

۵ هزارمعتاد در کمپ‌ها
دادستان مرکز خراسان رضوی در واکنش به پرسش دیگری هم بیان کرد: در مقوله جمع‌آوری معتادان متجاهر هم باید همه جوانب کار دیده شود. موضوع دستور جمع‌آوری و انتقال آن‌ها به کمپ در اختیار مقام قضایی است که ما در این باره تاکنون هرآنچه از دستمان برآمده انجام داده‌ایم. براساس آمارها در شهر مشهد حدود ۷ هزار معتاد متجاهر وجود دارد که حضور این افراد در شهر بی‌ارتباط با وقوع انواع سرقت نیست. از این جمعیت ۵ هزارنفر به کمپ‌های اجباری ماده ۱۶ منتقل شده و آنجا نگهداری می‌شوند. اما برای جمع‌آوری مابقی این افراد از زمان شیوع کرونا با تغییر رویکردهایی مواجه بودیم چراکه در گذشته هر معتاد نهایت سه ماه برای ترک به این کمپ‌ها منتقل می‌شد اما در این بازه دوساله هرمعتاد تا یک سال هم در کمپ باقی می‌ماند.
از سوی دیگر کمبود مکان نگهداری این افراد هم مزید برعلت است. ایجاد این گونه مکان‌ها با دستگاه قضایی نیست. اگر مکان نگهداری فراهم شود قضات ما برای صدور دستورات جمع‌آوری و همراهی در این زمینه مشکلی ندارند.
قاضی درودی در پاسخ به موضوعی دیگر گفت: در زمینه قطع درختان در پادگان ارتش پس از اطلاع از ماجرا به موضوع ورود کردیم و توضیحاتی در این زمینه از متولیان امر اخذ شد. شهرداری در زمان بازگشایی اقدام به هرس و انتقال برخی درختان کرده بود اما آنچه در فضای مجازی منتشر شد در این بازه زمانی رخ نداده و بنا به دلایلی همچون خشک شدن درختان و... رخ داده بود که این ماجرا هم همچنان در حال پیگیری است.
وی در زمینه پرونده‌های تشکیل شده در دادسرا با عنوان اخلال در نظام اقتصادی بیان کرد: در گذشته اگر فردی به عنوان مثال چند تن کالا را احتکار می‌کرد، پس از کشف موضوع اخلال در نظام اقتصادی محسوب نمی‌شد، اما در شرایط ویژه‌ای که در آن قرار داریم موضوع فرق کرده و متخلفان با اتهام مذکور مواجه خواهند شد. ممکن است برای عده‌ای اتهام افساد فی الارض در نظر گرفته شود و عده‌ای دیگر هم به ۲۰ سال حبس محکوم شوند.

از پرونده بازی ایران و لبنان چه خبر؟
دادستان مشهد اشاره‌ای هم به ماجرای پرونده حواشی بازی ایران و لبنان کرد و در این زمینه گفت: پس از این ماجرا پرونده‌ای در یکی از شعبه‌های ویژه دادسرا مفتوح و باتوجه به دستور دادستان کل کشور جمع‌بندی ماجرا طی گزارشی مفصل به تهران ارسال شد. در قسمتی از پرونده رفتار مجرمانه دیده می‌شد که مقام قضایی مأموریت یافت به ماجرا رسیدگی کند. اگر در این مسیر به افرادی برسیم که در تهران حضور دارند بی‌شک پرونده عدم صلاحیت خواهد خورد و برای رسیدگی به اتهامات آن افراد، پرونده به تهران ارسال خواهد شد.
قاضی درودی در واکنش به موضوع آزادی سارقانی که زیر ۲۰ میلیون تومان سرقت کرده باشند هم نکاتی را مطرح کرد و در این باره گفت: هیچ کسی این را عنوان نکرده که نباید با سارقانی که زیر ۲۰ میلیون تومان سرقت کرده برخورد شود و تحت تعقیب قرار نگیرند. اصل موضوع این است که براساس قانون اگر میزان مال مسروقه زیر ۲۰ میلیون تومان بود و سارق هم برای نخستین بار مرتکب جرم شده بود، مالک و شاکی می‌تواند پس از دریافت اموال از شکایت خود صرف‌نظر و موقوفی تعقیب در پرونده زده شود. اما این ماجرا به مجرمان سابقه‌دار ارتباطی ندارد حتی اگر آن‌ها زیر ۲۰ میلیون تومان سرقتی را رقم بزنند با رضایت شاکی بازهم آزاد نخواهند شد.

کاهش پرونده‌های رسوبی به ۷۰ فقره
وی درخصوص  سرانجام پرونده مدیران ادوار گذشته روزنامه شهرآرا و جهادکشاورزی استان هم گفت: در دادسرا حدود ۱۷۰ پرونده سنگین وجود داشت که عنوان رسوبی می‌گرفت. برخی از این پرونده‌ها باوجود رسیدگی مقام قضایی در شعبه ویژه، باتوجه به ابعاد گسترده‌ای که داشت منجر به کیفرخواست نشد. درحال حاضر حدود ۷۰ پرونده رسوبی وجود دارد. از همین رو به آن شعبات پرونده‌ای ارجاع نمی‌کنیم تا تکلیف این پرونده‌ها روشن شود. در پرونده‌ای که نام آن برده شده(مدیران وقت روزنامه شهرآرا) بازپرس پرونده نیاز به یک استعلام خاص داشت که از ضابط ویژه خواسته شده پاسخ آن را ارسال کند. به محض دریافت پاسخ پرونده جمع‌بندی می‌شود.

گلایه از روند ساماندهی اتباع
در ادامه این نشست خبری رئیس کل دادگستری پس از مواجهه با موضوع ساماندهی اتباع خارجه، گفت: باتوجه به رسوب اتباع خارجه در استان(نخستین محل تردد آن‌ها) گلایه‌هایی از سوی ما برای ساماندهی این افراد وجود دارد. مکاتبات متعدد و نگرانی ما شاهد این ماجراست. حتی هفته گذشته جلسه‌ای در استانداری خراسان رضوی در این زمینه برگزار شد که باز هم نگرانی‌ها را منتقل کردیم. باید ساماندهی در زمینه اموال ،مسکن و رفتار آن‌ها صورت بگیرد.
وی در ادامه گریزی هم به ماجرای حادثه حرم و شهادت دو طلبه زد و گفت: با اعدام عامل این اقدام، پرونده بسته شد اما در حوزه اینکه این فرد چگونه سلاح سرد را وارد حرم مطهر کرد و همچنین چرا بازرسی ورودی حرم دقت کافی را نداشتند، این افراد تحت امر دستگاه نظامی هستند و پرونده‌ای در دادسرای نظامی مطرح و درحال رسیدگی است.

متهم اصلی پرونده در اختیار شرکت پدیده
رئیس کل دادگستری در پاسخ به ماجرای مرخصی متهم اصلی پرونده پدیده که با حبس ابد روبه‌رو بود هم بیان کرد: در مورد این فرد پرونده پس از صدور رأی در مرحله اجرای حکم قرار گرفت. کمی بعد شرکت پدیده درخواست کرد محکوم برای پیشبرد اهداف شرکت در اختیار آن‌ها قرار گیرد. ماهم با نگاه حمایتی این کار را کردیم. 
چندی پیش شرکت دوباره اعلام کرد اگر امکان دارد یک پروژه را در اختیار متهم اصلی (محسن پهلوان) قرار دهیم که ما پاسخ دادیم نظری در این زمینه نداریم، شرکت باید تصمیم‌گیرنده باشد و صلاح سهامدار را در نظر بگیرد.

خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.