پژوهشگران دانشگاه ویرجینیا در آمریکا یک رسانای گرمایی منعطف ساختند که می‌تواند کاربردهای مهمی در شرایطی مانند نوسانات دمایی شدید روی زمین یا در اکتشافات فضایی داشته باشد.

ساخت یک رسانای گرمایی منعطف با کاربرد در نوسانات دمایی شدید

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از پایگاه خبری تِک‌اکسپلور( techxplore) در آمریکا، پژوهشگران دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه ویرجینیا راهی برای ساخت یک رسانای گرمایی تطبیق‌پذیر (versatile thermal conductor) پیدا کردند که امید می‌رود برای ساخت دستگاه‌های الکترونیک با بهره‌وری انرژی بالاتر و همچنین ساختن ساختمان‌های سبز (سازگار با محیط زیست) و اکتشافات فضایی کارایی داشته باشد.

این پژوهشگران ثابت کردند که یک ماده شناخته شده مورد استفاده در تجهیزات الکترونیک در شکل بسیار خالص خود می‌تواند به عنوان یک رگلاتور گرمایی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

این کلاس جدید ماده به مهندسان این توانایی را می‌دهد که رسانایی گرمایی را بنا به خواست خود افزایش یا کاهش بدهند، به این ترتیب یک عایق (انسولاتور) می‌تواند به یک رسانا تبدیل شود و برعکس.

کنترل «دو-مسیری» مواد رسانای گرمایی به طور خاص در الکترونیک و وسایلی که نیازمند کار در دماهای شدید یا تحمل نوسانات شدید دمایی هستند، مفید خواهد بود. یکی از سناریوهایی که دستگاه ها باید در چنین شرایطی کار کنند در فضا است.

به گفته محققان، کاوشگر مریخ یکی از نمونه‌های خوب در این زمینه است زیرا دمای سطحی در محل فرود این کاوشگر در روز به ۷۰ درجه فارنهایت و در شب به منفی ۱۴۶ درجه فارنهایت می‌رسد.  

برای ادامه کار دستگاه های الکترونیکی در چنین دماهایی، ‌ این کاوشگر بر یک جعبه عایق متکی است که از یخ زدن یا سوختن لوازم جلوگیری می‌کند.

با کشف مواد جدید، مدیریت دما ساده‌تر و کار سریع‌تر می شود. در زندگی انسان ها روی زمین هم این مواد کاربردهایی مانند مدیریت گرما و سرما در مقیاس‌های بزرگ مانند ساختمان‌ها و مقیاس‌های کوچک مانند بُرد مدارهای الکترونیک دارد که این امر به بهره‌وری بیشتر انرژی منجر می شود.

نتایج یافته‌های این پژوهش در نشریه ارتباطات طبیعت (Nature Communications) منتشر شده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.