هم اکنون ۵۰درصد آبیاری فضای سبز مشهد از شبکه مستقل جداسازی انجام می شود.

خداحافظی فضای سبز با آب آشامیدنی تا ۳سال آینده

افزایش جمعیت و پیامد آن رشد سرانه فضای سبز، شهری همچون مشهد را برآن می‌دارد تا با تأمین منابع آبی این حوزه، نشاط و شادابی شهر را به صورت مستمر در اوج نگه دارد . از این رو در سال های گذشته با ساخت تصفیه خانه های مختلف در شهرمان، بخش شایان توجهی از فضای سبز به وسیله این شبکه مستقل آبیاری می شده و به گفته معاون تأمین و توزیع منابع آبی سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری مشهد قرار است عملیات جداسازی شبکه آب آشامیدنی از آب خام تا سال۱۴۰۴ تکمیل شود.
عبدا... سلطان‌احمدی در گفت‌وگو با شهرآرا با بیان اینکه سالانه ۲۳میلیون مترمکعب آب برای آبیاری فضای سبز مشهد استفاده می شود، اظهار کرد: از این میزان ۲میلیون مترمکعب مربوط به آب استفاده شده در سرویس های بهداشتی شهر و آبخوری‌های بوستان‌هاست و ۵۰درصد از مجموع ۲۱میلیون مترمکعب باقی مانده نیز از طریق شبکه جداسازی آب آشامیدنی از آب خام استفاده می شود و دیگر آب های مصرفی نیز از چاه های اولویت دوم، چاه های کشاورزی و چاه های فضای سبز شهرداری تأمین می شود.
وی افزود: شبکه مستقل جداسازی آب آشامیدنی از آب خام مشهد پیشرفت فیزیکی ۵۷درصدی دارد و تا پایان سال عملیات جداسازی این شبکه در مناطق ۹و۱۱ به پایان می‌رسدکه با این اقدام شبکه جداسازی آب آشامیدنی از آب خام در مناطق ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۲ بخش بزرگی از منطقه۲ و قسمتی از ارتفاعات جنوبی با استفاده از شبکه مستقل انجام شده و در دیگر مناطق هم با توجه به پیشرفتی که این پروژه دارد، بخشی از آب لازم برای فضای سبز از طریق این شبکه تأمین می شود.


۲تصفیه خانه در مدار
وی با بیان اینکه بخش زیادی از آب لازم برای شبکه جداسازی آب از پساب تصفیه خانه ها تأمین می شود، گفت: هم اکنون شهرداری مشهد تصفیه خانه های چهل بازه و خین عرب را وارد مدار کرده است و در سال آینده نیز پس از اتمام ساخت تصفیه خانه سیدی، این تصفیه خانه نیز وارد مدار می شود.


۶۰۰میلیارد تومان برای تکمیل شبکه
سلطان احمدی تأکید کرد: با هزینه های کنونی، برای تکمیل شبکه آب آشامیدنی از آب خام، اعتباری ۵۰۰میلیارد تا۶۰۰ میلیاردتومانی نیاز است و بسته به تزریق اعتبارات، برنامه ما این است که پروژه جداسازی آب آشامیدنی از آب خام در سال۱۴۰۴ تکمیل شود.


پایان نیاز آبی فضای سبز مشهد به آب آشامیدنی
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه نیاز آبی فضای سبز مشهد از آب آشامیدنی شهری پایان خواهد یافت، گفت: شهرداری مشهد اصلی ترین مصرف کننده آب آشامیدنی برای فضای سبز به میزان ۲۶میلیون مترمکعب است که به زودی پساب جایگزین آب آشامیدنی برای آبیاری فضای سبز در این شهر می شود. به گزارش روابط عمومی آب منطقه‌ای خراسان رضوی، علیرضا طاهری با معرفی شش پروژه آبی که به تأمین آب استان کمک خواهند کرد، افزود: به ترتیب اولویت، این طرح ها شامل طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی، سد شوریجه، طرح انتقال آب از هزارمسجد، خط انتقال آب از غرب مشهد، انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان و جایگزینی آب آشامیدنی با پساب در صنایع بزرگ غیرغذایی است. وی با ابراز خرسندی از عملیاتی شدن طرح پروژه انتقال آب از خلیج فارس به مشهد، ادامه داد: در بحران خشک سالی حجم آب ذخیره شده در بزرگ ترین سد استان(سد دوستی) فقط ۲۹۱میلیون مترمکعب است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با اشاره به اجرایی شدن مرحله نخست طرح انتقال آب از کوه های هزارمسجد به شهر مشهد، افزود: عملیات اجرایی پروژه انتقال آب از کوه های هزارمسجد از یک ماه آینده آغاز می شود. طاهری با بیان اینکه آب های سطحی استان تحت تأثیر خشک سالی قرار گرفته است، گفت: آب برخی روستاها از چشمه تأمین می شد، اما بیشترشان خشک شده است و هم اکنون نهصد روستا با تانکر آب رسانی می شود.

منبع: شهرارا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.