اگر برای شما هم جالب است که بدانید فرآیند ورود یک اثر نفیس خطی به کتابخانه آستان قدس رضوی، که بزرگترین گنجینه و مخزن آثار مکتوب در کشور به شمار می‌رود، چگونه است، این مطلب را تا انتها بخوانید.

آثار نفیس خطی چگونه وارد بزرگترین گنجینه کشور می‌شوند؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از آستان نیوز، آستان قدس رضوی به عنوان بزرگ‌ترین نهاد موقوفاتی جهان اسلام، مهم‌ترین ماموریت و رسالت خود را  پرداختن به امور فرهنگی و علمی می‌داند و به همین دلیل سازمانی تخصصی به نام سازمان علمی و فرهنگی ذیل این آستان تشکیل شده است. از جمله بخش های زیرمجموعه این سازمان نیز، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است که به عنوان یک مرجع بین‌المللی شناخته می‌شود و با دارا بودن بزرگترین گنیجنه آثار و مخزن آثار مکتوب، در این عرصه سرآمد است. 
اداره حفاظت و مرمت کتابخانه آستان قدس رضوی، در راستای حفظ میراث تمدن اسلامی با توجه به حجم بسیار بالای آثار تاریخی و فرهنگی حرم مطهر رضوی،  اقدامات گسترده‌ای را در دستور کار دارد؛ از مرمت نسخ خطی، کتاب‌های قدیمی و اسناد گرفته تا بازسازی و مرمت تمام اشیای موزه‌ای موجود در مخازن اعم از آثار فلزی، فرش و منسوجات، سفالی، چوبی و تابلوهای نقاشی و کتیبه.
یکی از موضوعاتی که ممکن است برای بسیاری از علاقه‌مندان حوزه فرهنگ جالب باشد، این است که بدانند آثار نفیس، به ویژه آثار خطی چگونه وارد این مخزن برگ و شاخص می‌شود و ما در این گزارش، به این سوال پاسخ داده‌ایم.

 

از آزمایشگاه تا تالار محققان
سیدعلی طباطبایی رئیس اداره حفاظت و مرمت آثار سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این باره می‌گوید: قرآن‌ها و نسخ خطی قبل از ورود به مخزن به وسیله اداره حفاظت و مرمت مورد بررسی قرار گرفته و اگر مشکوک به وجود آفت و قارچ باشند، به آزمایشگاه ارسال شده و ضد عفونی می‌شوند. در مرحله بعد فهرست نگاران، شناسنامه علمی برای منابع خطی صادر کرده و ثبت دفتر اموالی می‌شوند، سپس وارد مخزن شده و نهایتاً به ترتیب اولویت بندی تصویربرداری می‌شوند و در صورت نیاز تصاویر نسخ و قرآن‌های خطی به محققان واگذار می‌شود.

شیوه‌های آفت‌زدایی و مرمت
طباطبایی به شیوه‌های آفت‌زدایی و مرمت نسخ خطی در اداره حفاظت و مرمت کتابخانه آستان قدس رضوی هم اشاره و اظهار می‌کند: تمامی نسخ خطی اهدایی پیش از ورود به مخزن برای نگهداری دائمی و بهره‌مندی پژوهشگران و آیندگان، اسکن، فهرست‌نویسی، آفت‌زدایی، مرمت و بازسازی شده و به نام اهداگران در فهرست و سامانه نسخ خطی فهرست نگار این سازمان به ثبت رسیده و قابل جستجو است.

 

مهم‌ترین شاخصه‌های اقدامات حفاظتی و مرمتی نسخ خطی
وی می‌افزاید: ساخت جلد چرمی، ساخت جلد عطف و گوشه، مرقع‌سازی، آفت‌زدایی و اسیدزدایی سند و کتاب، مستندنگاری مرمت آثار، گردگیری ورق به ورق کتب چاپ سنگی و سربی، صحافی و طلاکوب عناوین منابع چاپی، ساخت ماکت قرآن منسوب به ثامن‌الائمه(ع)، بررسی و آسیب‌شناسی اسناد و کتب، سم‌پاشی و ضدعفونی محیط، بررسی و آسیب‌شناسی اشیاء موزه‌ای به عنوان بخشی از مهم‌ترین شاخصه‌های اقدامات حفاظتی و مرمتی اداره حفاظت و مرمت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است. 
به گفته او، از دیدگاه حوزه حفاظت و مرمت، نفیس بودن آثار تاریخی تنها مرتبط به قدمت آن نیست بلکه مواردی چون تعداد، محتوا، ارزش مادی و فناوری و تکنولوژی نیز از دیگر شاخصه‌های یک اثر نفیس در حوزۀ مرمت است.

فهرست نگاری کتب و قرآن‌های خطی 
طباطبایی درباره فهرست نگاری این آثار هم می‌گوید:  بخش فهرست‌نگاری کتب و قرآن‌های خطی کتابخانه آستان قدس رضوی از سال ۱۳۰۵ شمسی شروع به فعالیت کرده و در واقع قدیمی‌ترین بخش فهرست‌نویسی کتب و قرآن‌های خطی کشور به شمار می‌رود؛ همچنین در خصوص تاریخچه فهرست کتب خطی کتابخانه باید گفت، از دوره صفویه و افشاریه این منابع خطی در کتابخانه آستان قدس موجود بوده و کتابدارها به صورت مختصری صورت برداری می کردند که نشان دهنده کنترل اموالی نسخ و یادداشت عرض دید کتاب هاست.

 

نخستین فهرست چاپی در ایران
او تاریخچه و پیشینه این تخصص را هم مرور و تصریح می‌کند: اولین فهرست چاپ شده در ایران در دوره قاجار بوده است در این دوره  فهرست نسخه‌های خطی و چاپ سنگی آستان قدس رضوی در سه جلد رحلی سلطانی به وسیله فهرست نگاران و علمای برجسته کتابخانه معرفی شدند.
وی می‌گوید: عماد فهرستی و شیخ محمدخالصی از فهرست نگاران برجسته دوره قاجاریه بشمار می‌روند که بعدها در سال ۱۳۲۵ شمسی فهرستی از کتب خطی به چاپ رسیدند و در حال حاضر نیز ۴۲ جلد فهرست نسخ خطی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.