۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 808128

مراسم مسلمیه هر ساله هم زمان با سالروز شهادت مسلم بن عقیل سفیر امام حسین(ع) در شهر ری و در جوار بارگاه عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار می شود.

موسم مسلمیه

به گزارش قدس آنلاین؛ آیین مسلمیه که به ثبت میراث فرهنگی نیز رسیده است قدمتی صد ساله در شهر ری دارد که به مدت سه شب در جوار بارگاه عبدالعظیم حسنی باشکوهی خاص برگزار می شود.

این مراسم ششم ذی الحجه و هم زمان با سالروز شهادت امام باقر(ع) آغاز می شود شب هفتم ادامه دارد و شب هشتم ذی الحجه هم زمان با سالروز شهادت مسلم بن عقیل در کوفه در جوار بارگاه عبدالعظیم به پایان می رسد. در این سه شب مجاوران، زائران و دسته جات مذهبی از سراسر کشور و به ویژه استان تهران؛ در پیشوار محرم، با شرکت در این مراسم در کربلای ایران به اولین شهید قیام امام حسین(ع) ابراز عشق و علاقه کرده و در رثای شهیدان کربلا به عزاداری می‌پردازند.

قدمت آیین مسلمیه به ۱۰۰ سال قبل باز می گردد که توسط یک هیات دار کربلا به اسم «حاج مرزوق عرب حائری» بنیان گذاری شد او در حدود یک‌صد سال پیش با دعوت هیأت بنی فاطمه(س)، از کربلا به ایران آمد. در سالی که حاج مرزوق به ایران آمد، برای روز شهادت حضرت مسلم (ع) برنامه‌ریزی کرد و قرار شد دسته راه بیندازند و عزاداری کنند که رفته‌رفته به صورتی درآمد که در شب اوّل، هیأت بنی فاطمه(س) و هیأت بزّازها و دسته‌هایی از قنات‌آباد و شهرری می‌آمدند و شب دوّم مخصوص «جامعه وعّاظ تهران» بود و شب سوّم نیز روحانیون «سادات شیرازی» به شهر ری می‌آمدند و یکی از آنها سخنرانی می‌کرد.

چهارپایه‌خوانی در بازار ری

 در شبهای مسلمیه، از سر بازار هم جوار حرم عبدالعظیم تا انتهای بازار ۴۰۰ ساله ری، زیر سقف گنبدی آجرچین سوز صدای روضه‌خوانان می‌پیچد و پیرغلامانی که حتی با کهولت سن و طبق روال صد ساله، خود را به شهرری رسانده و در گذر حضرتی و چهارسوق بازار با اجرای آیین‌هایی مانند «چهارپایه خوانی» و «دو دمه خوانی» عزاداری می‌کنند.

تعطیلی دوساله آئین ۱۰۰ ساله به دلیل کرونا

طی دو سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا، آئین با سابقه مسلمیه با بیش از ۱۰۰ سال مراسم مذهبی در شهرری تعطیل شد. سال ۱۳۹۹، آیین مسلمیه بدون حضور جمعیت و به طور مجازی در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار و در سال ۱۴۰۰ نیز آستان مقدس خبر عدم برگزاری این آیین را اعلام کرد که تعدادی از هیئات مذهبی به طور خودجوش در میدان شهرری به عزاداری پرداختند.

ری دوباره میزبان عزاداران سفیر امام حسین(ع)

امسال با توجه به فروکش کردن تب کرونا؛آیین مسلمیه بعد نماز مغرب در بارگاه عبدالعظیم حسنی در شهر ری در حال برگزاری است و هم زمان با شب سالروز شهادت مسلم بن عقیل(ع) در این شهر به پایان می رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.