جمعه ۱۷ تیر ماه دکتر حسن ذوالفقاری، استاد زبان و ادبیات فارسی در سن ۵۶سالگی بر اثر سکته قلبی از دنیا رفت.

نامش با فرهنگ عامه ایران گره خورد

حسن ذوالفقاری، استاد زبان و ادبیات فارسی، نویسنده و پژوهشگر ادبی متولد ۱۳۴۵ در دامغان بود. شهرت دکتر ذوالفقاری در درجه نخست به پرکاری‌اش بود. تعداد مقالات و کتاب‌هایی که چاپ کرده و  گردآوری‌ها و تصحیح‌هایی که دارد، بسیار فراوان و از حد شمار خارج است. 
از آثار او می‌توان به «منظومه‌های عاشقانه ادب فارسی»، «فرهنگ بزرگ ضرب‌المثل‌های فارسی»، «داستان‌های امثال»، «سر دلبران»، «باورهای عامیانه مردم ایران»، «ادبیات داستانی عامه»، «فرهنگنامه داستان‌های متون فارسی» و... اشاره کرد. 
حوزه تخصصی دکتر ذوالفقاری فرهنگ و ادبیات عامه بود، او از برجسته‌ترین استادان دانشگاه در حوزه زبان و ادب عامه فارسی و فرهنگی ایرانی بود. تأسیس گرایش کارشناسی ارشد ادبیات عامه یکی از کارهای دکتر ذوالفقاری در راستای دغدغه‌مندی‌اش به ادبیات عامه بود. 
غلامحسین غلامحسین‌زاده، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس در این باره می‌گوید: به همت دکتر ذوالفقاری گرایش ادبیات عامه در دوره کارشناسی ارشد تأسیس و مجله «فرهنگ و ادبیات عامه» راه‌اندازی شد. دکتر ذوالفقاری این دو کار را خیلی خوب انجام داد؛ با راه افتادن گرایش ادبیات عامه در دانشگاه تربیت مدرس همه ساله دانشجویان زیادی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های خیلی خوبی در این زمینه می‌نویسند که همه این‌ها در تولید منابع علمی در این زمینه نقش دارد. همچنین قرار بود مجله «فرهنگ و ادبیات عامه»  به صورت فصلنامه باشد اما به همت او، آن ‌قدر مقاله برای مجله می‌آمد که به دو ماهنامه تبدیل شد و ادبیات زیادی در حوزه ادب عامه تولید کرد.    

تحلیل فرهنگ عامه
ابوالقاسم اسماعیل‌پور، استاد دانشگاه و اسطوره‌شناس با بیان اینکه استادان پیشین بیشتر در تلاش برای گردآوری فرهنگ عامه بودند اما دکتر ذوالفقاری گام‌های بلندی در تحلیل فرهنگ عامه انجام داد، به نقش برجسته او در تحلیل فرهنگ عامه اشاره می‌کند و می‌گوید: پس از بزرگانی مثل صادق هدایت که پیشتاز فولکلور و بنیان‌گذار فرهنگ عامه در ایران بود و ابوالقاسم انجوی شیرازی که به جایگاه بلندی در حوزه ادبیات فولکلور رسید، دکتر ذوالفقاری به تدوین و گردآوری و تحلیل ضرب‌المثل‌ها، سنت‌ها، اسطوره‌ها و افسانه‌های ایرانی پرداخت. در واقع ایشان درعصر جدید، بخش تحلیلی را هم به فرهنگ عامه افزود و گام‌های بلندی در تحلیل فرهنگ عامه برداشت و این مهم را در مقالات تخصصی خود عرضه کرد.    
گفتنی است مراسم تشییع پیکر استاد دانشگاه تربیت مدرس، نویسنده و پژوهشگر امروز ساعت ۱۲ ظهر از درب شمالی دانشگاه تربیت مدرس برگزار می‌شود و پیکر ایشان فردا در دامغان (زادگاهش) به خاک سپرده خواهد شد. 

خبرنگار: بهزاد پارسایی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.