در مقاله‌ای که توسط موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی درباره کودتای نقاب منتشر شده، از زبان یک کودتاچی آورده است: حمید نعمتی به او می‌گوید: مأموریت تو بمباران بیت امام است و ما می‌توانیم تا ۵ میلیون نفر را بکشیم.

احتمال کشتار ۵ میلیونی تهران در کودتای نقاب

به گزارش قدس آنلاین، سردار علی شادمانی، معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء ، با اشاره به دسیسه‌ها و خباثت‌های کودتاچی‌ها، از اهداف مورد نظر کودتای "نقاب" از جمله کشتار پنج میلیون تهرانی سخن به میان آورد.

این سخنان سردار شادمانی که دال بر اعتراف یکی از همان کودتاچیان است در مقاله «مروری بر کتاب کودتای نوژه (کودتای شبکه نقاب)» موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به آن اشاره شده است.

این در حالی است که عده‌ای به عدد ۵ میلیونی کشتار تهران خرده گرفته و جمعیت آن روز پایتخت را کم‌تر از این رقم آورده‌اند. منتقدان این مصاحبه علاوه بر این بر ظرفیت حمل بمب توسط هواپیماها هم استناد کرده‌اند. اما این عدد، چیزی است که در منابع دیگر هم آمده است.

در بخشی از این مقاله به قلم پژمان پورجباری درباره کودتای نقاب (پایگاه هوایی شهید نوژه) آمده است: 

اسناد گویای آن است که کلیه برنامه‌ها تا قبل از کودتا طبق برنامه پیش رفته بود تا آنکه درســت سه روز قبل از موعد کودتا یکی از خلبانان که برای همکاری انتخاب شده بود، در تهران با سروان حمید نعمتی ملاقات می‌کند. حمید نعمتی به او می‌گوید: مأموریت تو بمباران بیت امام است و ما می‌توانیم تا ۵ میلیون نفر را بکشیم.

گویا خلبان یاد شده در مقابل نوع مأموریت و کثرت کشتار مردم غافلگیر و مردد می‌شود، اما به دلیل ترس از سران کودتا نمی‌دانســت چه باید بکند. وی آن شب موضوع کودتا را با مادرش در میان می‌گذارد و مادر وی که به شدت ناراحت شده بود، در پاسخ می‌گوید: تو نه تنها نباید این کار را بکنی، بلکه باید به انقلابیون خبر دهی و جلوی این کار را بگیری که اگر غیر از این باشد شیرم حلالت نیست. این سخن موجب شد تا در نخستین دقایق بامداد چهارشنبه خلبان یاد شده تصمیم خود را بگیرد و با پذیرش احتمال کشته شدن توسط سران کودتا، ماجرای کودتا را افشا کند. او پس از پرس‌وجوهای مختلف، حدود اذان صبح خود را به منزل آیت‌الله خامنه‌ای می‌رساند و ماجرا را بازگو می‌کند. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.