در روزهای گذشته، رئیس دولت آمریکا در آستانه سفرش به منطقه، ضمن انتشار یادداشتی در واشنگتن پست به شکل‌گیری هم‌گرایی و امنیت برخی کشورهای منطقه که قبلاً در تقابل بوده‌اند اشاره کرده‌است.

بحران افول هژمونی، گریبانگیر آمریکا

بایدن تأکید کرده عراق تبدیل به میانجی‌گر منطقه‌ای شده و حملات نیروهای نزدیک به ایران کاهش یافته است. این ارزیابی مثبت از انتقاد تند مایک پمپئو وزیر خارجه دولت ترامپ بی نصیب نماند. پمپئو با انتشار پیامی در توییتر سخنان بایدن را چیزی شبیه به یک «شوخی» توصیف کرد که به باور او تنها با برداشت ایران از تحولات خاورمیانه همخوانی دارد. در چرایی اختلاف‌نظر سیاسیون جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکایی درباره وجود یا عدم وجود امنیت در منطقه غرب آسیا، دو کارشناس روابط بین‌الملل و مسائل آمریکا در گفت‌وگو با قدس زوایای مختلف این قضیه را بررسی کرده‌اند.

بایدن در موضع ضعف است
دکتر غلامحسین یوسفی دکترای روابط بین الملل می‌گوید: اگر بخواهیم نگاه واقع‌بینانه‌ای نسبت به مقایسه عملکرد آمریکا در دوران جو بایدن و دونالد ترامپ درباره غرب آسیا داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم، اگرچه ترامپ سیاست تنش آفرینی در منطقه را دنبال می‌کرد، اما بایدن از آن سیاست‌ها تا حدودی فاصله گرفت. ترامپ یک احمق سیاسی بود، اما بایدن یک سابقه طولانی اجرایی و سیاسی دارد و مسائل منطقه و آمریکا را بیشتر درک می‌کند. وقتی دیدگاه امنیتی بایدن نسبت به منطقه، به ایران نزدیک است، این یعنی دیدگاه ایران درباره منطقه ممتاز و نافذ است. جمهوری اسلامی معتقد است اگر امنیت را به کشورهای منطقه بسپاریم، مسلماً تنش‌ها کاهش می‌یابد. اگر رژیم صهیونیستی هم از معادلات منطقه خارج شود مسلماً بسیاری از چالش‌های منطقه از بین خواهد رفت.پمپئو تلاش می‌کند سیاست بایدن و دموکرات‌ها در غرب آسیا را ضعیف و 
شکست خورده جلوه دهد تا بتواند امنیت خود را افزایش داده و نیاز به استقرار تیم امنیتی سنگین را یادآوری کند که مبادا دولت‌های بعدی بخواهند از حجم این تدابیر امنیتی برای حفظ جان مایک پمپئو کم کنند. 
وی ادامه می‌دهد: ایالات متحده در طول سه دهه گذشته درگیر منازعات منطقه بوده و این سبب شده از گردونه قدرت در جهان و نسبت به چین عقب بماند. حال اگر آمریکا بخواهد بر چین و روسیه‌ای که این روزها در جنگ با اوکراین است تمرکز داشته باشد، لازم است در مناقشات منطقه مداخله نکند. اما جمهوری‌خواهان و افرادی مانند ترامپ و پمپئو اگر به بایدن ایراد می‌گیرند، به دلیل انتخابات آتی آمریکاو به این خاطر است که بتوانند بایدن را از بازی حذف کنند.
یوسفی می‌افزاید:اسرائیلی‌ها تلاش دارند سفر بایدن به منطقه را در جهت تأیید صهیونیست جلوه دهند. بایدن در بدو ورود به کاخ سفید طی دو ماه اول برخلاف رویه کاخ سفید هیچ‌گونه تماسی با رژیم صهیونیستی نگرفت و این مسئله به بیرون درز کرد و اثبات شد بایدن میل زیادی به رابطه با صهیونیست‌ها ندارد. بایدن می‌داند اسرائیل قابل اعتماد نیست؛ بنابراین با احتیاط برخورد می‌کند. رژیم صهیونیستی نیز در تلاش است تهدید وجودی‌اش را به کشورهای منطقه تسری بدهد و هزینه را برای آمریکا بالا ببرد تا کاخ سفید نیز مجبور شود با آن‌ها همکاری کند. 

جنگ زرگری ابزار سیاسی کاخ سفید
دکتر بهرام زاهدی مدیر کارگروه مطالعات افغانستان مؤسسه مطالعات راهبردی اندیشه‌سازان نور هم معتقد است: جنگ زرگری بایدن و پمپئو، عملیات فریبی است که هدفش به دست فراموشی سپردن حقیقت افول هژمونی آمریکاست. بایدن به دنبال توجیه عملکردش در منطقه است، به همین خاطر از دولتش تعریف می‌کند. افرادی مانند پمپئو از منظر یک آمریکایی و در نگاه به منافع آمریکا نمی‌توانند این تناقض را تاب بیاورند. پمپئو به بایدن آدرس می‌دهد که برای درک بهتر وضعیت امنیت منافع آمریکا در منطقه، بروید سراغ ژنرال مکنزی فرمانده سابق سنتکام و یا از شهروندان رژیم صهیونیستی بپرسید تا متوجه بشوید وضعیت منافع آمریکا در منطقه چطور است. سالیانه ۲میلیون دلار هزینه حفاظت شخصی و درمان هراس مایک پمپئو از انتقام سخت است.

دست راهبردی آمریکا قطع شده است
 زاهدی ادامه می‌دهد:در بین ۸۵۰ پایگاه نظامی آمریکا در نقاط مختلف جهان، افغانستان نگین انگشتری کاخ سفید در دسترسی به مهم‌ترین نقاط جهان بود که امروز قطع شده است. آن‌ها مجبور به انهدام پایگاه اطلاعاتی «عقاب» شدند؛ زیرا توان امحای اسناد را هم نداشتند.نظم جدید جهانی در حال کنار زدن تک قطبی آمریکاست. در این شرایط روسیه و چین به سراغ تولیدکنندگان نفت خواهند آمد تا با کاهش صادرات نفت به اروپا فرسایش قدرت آمریکا را تقویت کنند. حال سفر بایدن به منطقه بلوک‌بندی‌ها را پررنگ‌تر خواهد کرد. آمریکا نگران فروپاشی حاکمیت عربستان به واسطه هزینه‌های هنگفت جنگ در یمن و حمایت از تروریسم در منطقه است، به همین خاطر در تلاش است رفتار بن سلمان را مدیریت کند.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.