نشست خبری پنجمین جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر مباهله با حضور مرشد میرزاعلی دبیر جشنواره، علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ و   امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران صبح امروز ۲۱ تیرماه در حوزه هنری برگزار شد.

هنر نقالی دغدغه مدیران نیست/ حضور پرده‌خوانان ۵ تا ۷۱ ساله در پنجمین جشنواره نقالی غدیر

به گزارش قدس آنلاین، میرزاعلی در ابتدای این نشست اظهار کرد: در این دوره ۲۱۰ اثر به دبیرخانه ارائه و از مجموع ۵۰ اثر ۳۳ اثر برای بخش نهایی انتخاب شده که به صورت رقابتی واقعه غدیر را روایت و نقالی کنند.

کودکان منتخب این دوره از پدیده‌های نقالی هستند

وی با بیان اینکه این انتخاب‌ها در گروه‌های سنی کودک، نوجوان و بزرگسال صورت گرفته گفت: در بخش آقایان و بانوان نفر اول تا سوم داریم، البته این مجزا کردن دو بخش تفکیک جنسیتی نیست بلکه بخاطر نوع اجرا و تفاوت‌های آن است. همچنین نزدیک به ۱۰ کودک انتخاب شدند اما این بخش رقابتی نیست و همه برنده هستند. چرا که همین ۱۰ کودک از بین ۲۱۰ نفر انتخاب شدند که در نوع خودشان پدیده هستند و در زمینه شعر و اجرا به این رویداد راه پیدا کردند.

اجرای نقالی در دو میدان امام حسین(ع) و ولیعصر(عج)

میرزاعلی با تاکید بر اینکه امسال رادیو فرهنگ کنار ماست و پخش تلویزیونی هم خواهیم داشت، ادامه داد: امسال جشنواره در دو بخش رادیویی و میدانی برگزار می شود و در بخش میدانی آثار در میدان امام حسین (ع) و ایستگاه متروی میدان ولیعصر (عج) اجرا می‌شوند و کار خود را از ۲۴ تیرماه آغاز می کنند و ۹ پرده خوان و نقال در میدان امام حسین اجرا دارند که این افراد از ۵ سال تا ۷۱ سال هستند. از طرفی دیگر یکی از اتفاقات مهم امسال این است که روی بحث مباهله خیلی جدی کار کردیم و ۲۰ طومار را در اختیار نقالان قرار دادیم.

نقالی کاربرد ویترینی دارد

میرزاعلی با انتقاد از بی توجهی مسئولان نسبت به نقالی تاکید کرد: متاسفانه این هنر دغدغه مدیران نیست و نهادها و وزارتخانه های مختلف همچون فرهنگ و  ارشاد و میراث و گردشگری و ... توجهی به هنر نقالی ندارند. در حالی که امروز خیلی ها با فرهنگشان روی جوانان ما تاثیر گذاشتند؛ چرا ما نباید علاقمند به شاهنامه، عطار و روایت گری داشته باشیم، چرا فرزندان ما نباید تفکر ایرانی اسلامی داشته باشند؟ فقط جایی که ویترین بخواهیم از نقالی استفاده می کنیم. 

رادیو فرهنگ در کنار جشنواره نقالی است

در ادامه حبیبی، مدیر رادیو فرهنگ نیز تصریح کرد: محتوای هنر در کنار قالب آن هنر را به اوج می رساند، پرده کِشی تا نقالی چه در دل یک اثر دینی حماسی مانند شاهنامه یا ... می تواند از فرهنگ ایرانی اسلامی پاسداری کند. غدیر خم از این زاویه یک داستان است که برای نسل کودک جذاب و برای نسل جوان به عنوان یک فرهنگ تعریف می‌شود و نقالی آن باعث استمرار این فرهنگ در جامعه خواهد شد. رادیو فرهنگ بواسطه رسالت ذاتی خود که پاسدار هنر متعالی ایرانی اسلامی است در این مسیر در کنار حوزه هنری ایستاده است و هر شب نقالی علوی را از رادیو فرهنگ پخش خواهیم کرد و از دو چهره شاخص با نام و نشان فرهنگ یار ملی تجلیل می کنیم.

ضرورت توجه به میراث‌بانان هنر نقالی

مدیر رادیو فرهنگ عنوان کرد: نقالی یک میراث معنوی است و باید از آن پاسداری کرد؛ توجه به میراث‌بانان و تجلیل از آنها نیز کار درخوری است که در حوزه شروع شده و رادیو فرهنگ در کنار هنر متعالی اسلامی است.

سمیعی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری نیز طی سخنانی یادآور شد: غدیر قله عاطفی و حماسی ما شیعیان است و جایی که مسئولیت هنرمندان مطرح می‌شود همیشه پرچمدار بودند و پاسداری از فرهنگ و تمدن اسلامی در این جشنواره مورد توجه واقع شده و اینکه نهادهای فرهنگی در چنین رویدادهایی کنار هم می ایستند شاخصه مهم آنهاست.

خبرنگار: صبا کریمی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.