پیشکسوت صنعت هواشناسی در گفت‌وگو با قدس با اشاره به تأثیرات سامانه بارش‌زا از امروز در مناطقی از کشور، خواستار اعلام وضعیت قرمز در این مناطق شد.

باید در مناطق سیل‌خیز وضعیت قرمز اعلام شود

پروفسور حسین اردکانی گفت: این سامانه از جنوب شرق ایران، سیستان و بلوچستان و هرمزگان وارد برخی از نقاط فارس می‌شود و پس از آن احتمالاً به سوی مرکز و غرب کشور پیش برود که اثرات آن را برای چند روز دیگر خواهیم دید.
وی افزود: این سامانه چند روزی نواحی جنوب را متأثر می‌کند و سپس مرکز آن به طرف مسقط و از آنجا به سمت دریای عرب و سپس به سمت عدن حرکت می‌کند. البته رطوبت آن موجب بارندگی‌هایی در جنوب، مرکز، هرمزگان و بخش زیادی از فارس و غرب ایران خواهد شد و اثرات ضعیف‌تر آن سلسله جبال البرز را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این پیشکسوت صنعت هواشناسی اضافه کرد: متأسفانه سازمان هواشناسی در این خصوص تجربه‌ای ندارد و تنها این تغییرات را با ماهواره می‌بیند و به همان اطلاعات دریافتی از خارج اکتفا می‌کند.
من این موضوع را هفته گذشته به یکی از رسانه‌ها گفته و امیدوار بودم دستگاه‌های مربوط تمهیدات لازم را انجام بدهند؛ ضمن آنکه هواشناسی با داشتن رادارها می‌توانست به خوبی این سامانه را تعقیب کند و وقوع آن را اطلاع بدهد چون وقتی این سیستم توسعه پیدا کند می‌تواند منطقه‌ای را که در مسیر حرکت است مشخص کرده و حتی میزان بارش آن را هم تعیین کند.
بنابراین ابتدا باید هواشناسی اطلاعیه‌ای در این خصوص صادر کند و هشدارهای خوبی به مردم بدهد تا در مسیرهایی که سیلاب قرار می‌گیرد به هیچ وجه رفت و آمدی صورت نگیرد علاوه بر این بخش‌هایی که امکان سیلاب در آنجا وجود دارد به استانداری منطقه اطلاع داده شود تا استانداری تمهیدات لازم را انجام داده و اطلاعات هشداردهنده را صادر کند. 
وی افزود: متأسفانه سازمان هواشناسی برای چنین حوادثی اگر برخی اوقات اطلاعیه صادر کند، هشدار زرد و نارنجی می‌دهد. در حالی که بارها به آن‌ها توصیه کرده‌ام هشدار زرد و نارنجی برای کشورهای اروپاست که پدیده‌های مختلف دیگری دارند. من مصرانه می‌خواهم اعلام کنید سازمان هواشناسی باید در مناطقی که بر اثر مسائل هواشناسی حتی یک نفر هم کشته داده است هشدار قرمز صادر کند. این در حالی است که این سازمان می‌گوید هر گاه قرار باشد شهری در معرض سیل قرار گیرد باید هشدار قرمز صادر شود؛ در حالی که این تفکر بسیار غلط است و باید این هشدار رنگ‌ها را تغییر بدهند و با استانداری‌هایی که مورد حمله این وضعیت‌های جوی خطرناک قرار می‌گیرند هماهنگ شوند. 
پروفسور حسین اردکانی اضافه می‌کند: این سامانه از روز سه‌شنبه یعنی از امروز، جنوب شرق ایران را به شدت در بر خواهد گرفت و به سمت شمال غرب یعنی تمام مناطق کرمان و مقداری از مرکز ایران و سپس هرمزگان و غرب ایران حرکت خواهد کرد و بخشی از رطوبت آن بر نواحی البرز و شمال غرب ایران اثر خواهد گذاشت و انتظار می‌رود از روز شنبه و یکشنبه شاهد بارندگی‌های موقتی و حتی رعد و برق در سلسله جبال البرز باشیم. این مانسون؛ شبیه سیستمی است که تقریباً مرداد سال ۱۳۳۵ شمسی (۱۹۵۶ میلادی) به ایران حمله کرد و موجب بارندگی‌های خیلی شدید و تخریب در تهران شد.
وی تأکید کرد: بنابراین باید از امروز در مناطقی که اعلام شده است وضعیت قرمز اعلام شود چون احتمال وقوع سیل‌های سنگین در این مناطق و خسارت‌های سنگین وجود دارد. البته اعلام هشدار قرمز به این معنا نیست که اتفاق شدیدی خواهد افتاد؛ بلکه مردم باید مطلع باشند و در مسیر سیلاب قرار نگیرند و مسافرت‌های غیرضروری انجام ندهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.