روز دوشنبه رسانه‌ها از معرفی محمد شیاع السودانی به عنوان نامزد نخست‌وزیری در عراق خبر دادند.

آرامش در شهر هزار و یک شب

پس از گذشت ۱۰ ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق و چک و چانه زدن‌های فراکسیون‌های مختلف برای معرفی نخست‌وزیر که به نوعی خلأ قدرت در این همسایه غربی منتج شده بود، بالاخره روز دوشنبه رسانه‌ها از معرفی محمد شیاع السودانی به عنوان نامزد نخست‌وزیری خبر دادند.

انتخاب السودانی از آن نظر اهمیت دارد که می‌تواند نقطه پایانی بر بحران سیاسی در عراق تلقی شود. یک تحلیلگر مسائل عراق در گفت‌وگو با قدس با اشاره به این نکته می‌گوید: عراق در چند ماه گذشته بحران‌های مختلفی از جمله کناره‌گیری جریان صدر از پارلمان، حملات نظامی گاه و بیگاه ترکیه به عراق، کاهش ارزش پول ملی و مسائل اجتماعی و اقتصادی را از سر گذرانده است. عماد هلالات با بیان اینکه معرفی السودانی می‌تواند هم پایانی بر چالش مسئله انتخاب نخست‌وزیر و هم پایانی بر بحران‌های عراق باشد، تصریح کرد: امروز اجماع بی‌سابقه‌ای در اکثریت بیت شیعی درباره شیاع محمد السودانی وجود دارد. (البته منظور از اکثریت، اکثریت منهای جریان صدر است) ما از سال ۲۰۰۳ به این طرف شاهد چنین اجماع بیت شیعی بر یک شخص نبوده‌ایم. معمولاً اختلاف‌نظرهایی حتی میان نیروهای فعلی چارچوب هماهنگی شیعی وجود داشته است. این اتفاق‌نظر می‌تواند برای عراق و منطقه و برای بیت شیعی دستاورد بسیار مهمی باشد. وی در این باره افزود: با این وجود باید دید واکنش جریان صدر و معترضان تشرینی یا برخی از بدنه اهل سنت درباره این انتخاب چیست؟ اما آنچه از فضای کلی عراق در روزهای اخیر برداشت می‌شود حکایت از آن دارد که یک موافقت ضمنی در بین اهل سنت و کردها درزمینه نخست‌وزیری آقای شیاع السودانی وجود دارد. البته هنوز صدری‌ها اعلام موضع نکرده‌اند. این تحلیلگر مسائل بین‌الملل عنوان کرد: اما الان با توجه به اجماع فعلی و اقبالی که سایر گروه‌ها – چه اهل سنت و چه کردها- از این مسئله داشتند بعید به نظر می‌رسد حداقل در کوتاه‌مدت چه جریان صدر و چه سایر جریان‌ها در مقابل تحولات کنونی ایستادگی کنند به‌خصوص آنکه اوضاع عراق به‌گونه‌ای است که دیگر کشاکش‌های خیابانی را نمی‌طلبد. بنابراین به نظر می‌رسد این انتخاب در صورت همراهی جریان شیعه، به عنوان یک مسئله بسیار مطلوب باشد.
هلالات در مورد انتخاب رئیس جمهور در عراق هم گفت: جلسه‌های زیادی بین نیروهای اتحاد میهنی و حزب دموکراتیک بارزانی برگزار شده است. برآمد این جلسات این بوده که اگر این‌ها نتوانستند بر یک نفر اجماع کنند در یک کارگروهی با اکثریت آرا رئیس‌جمهور مشخص خواهد شد و در صورت عدم تحقق هیچ کدام از این سناریوها، شاهد آن خواهیم بود که کردها با دو گزینه به پارلمان خواهند رفت. البته این سناریوی آخر بعید است و احتمالاً شاهد رفتن کردها به سمت انتخاب یک گزینه خواهیم بود. فعلاً برهم صالح و محمد رشید به عنوان گزینه مطرح هستند  و احتمالاً برهم صالح نتواند به عنوان رئیس جمهور عراق وارد شود.

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.