۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۴:۵۲
کد خبر: 810921

در تحلیل سفر وزیر خارجه روسیه

یارکشی جهانی در قاره سیاه

محسن پاک‌آیین، سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان

وزیر خارجه روسیه در ادامه تور دیپلماتیک خود که از روز یکشنبه گذشته با سفر به مصر کلید خورده بود به کنگو و سپس اتیوپی رفت.

سرگئی لاوروف همچنین به اوگاندا خواهد رفت. وی در دیدار با مقامات قاره سیاه در مورد مسائل مورد علاقه طرفین به رایزنی می‌پردازد. نکته جالب در این میان، سفر امانوئل مکرون و همچنین فرستاده ویژه ایالات متحده به قاره آفریقا موازی با این اتفاق است که از سوی تحلیلگران مهم ارزیابی می‌شود. 
رئیس جمهور فرانسه، قدرت اصلی دوران استعمار آفریقا در سفری که از روز سه‌شنبه آغاز کرده قرار است به کامرون، بنین و گینه بیسائو برود. همزمان مایک هَمِت، فرستاده ویژه آمریکا پس از لاوروف با رهبران مصر و اتیوپی مذاکره خواهد کرد.
اما همزمانی این سفرها چرا مهم است؟ در وهله نخست به نظر سفر وزیرخارجه روسیه به قاره سیاه آن هم تنها چند روز پس از حضور ولادیمیر پوتین در تهران به مسئله اوکراین مرتبط است. مسکو درصدد است در حالی که آمریکا و اروپا در حال تنگ‌تر کردن دایره تحریمی این کشور هستند با چنین اقداماتی غرب را دور زده و فشارها بر خود را کاهش دهد. نباید از یاد برد کشورهای آفریقایی در دهه‌های گذشته روابط متعادلی با غرب و شرق داشته‌اند. این پایتخت‌ها و از جمله قاهره باوجود فشارهای غرب تاکنون در مقابل جنگ اوکراین موضع بی‌طرفانه‌ای اتخاذ کرده‌اند. مصر و بسیاری از دولت‌های آفریقایی حتی در جریان تلاش ایالات متحده برای تعلیق عضویت روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل با این رویکرد همراهی نکرده و این مسائل در این مقطع، زمینه را برای ورود جدی‌تر دیپلماتیک روسیه برای تعامل با آفریقا هموار کرده است.
بعد دیگر اهمیت این سفرها به یارکشی جهانی در شرایط جدید نظام بین‌الملل بازمی‌گردد. واقعیت این است که نظام بین‌الملل تحت تأثیر جنگ روسیه و اوکراین متزلزل‌تر از هر زمانی به نظر می‌رسد. در این محیط آشفته طرف‌های درگیر درصدد هستند با یارگیری دیپلماتیک طرف مقابل را بیش از پیش زیر فشار قرار دهند. آفریقا قاره‌ای بزرگ با وزنی بالا در مجامع جهانی است. پس طبیعی است غرب و روسیه برای تغییر موازنه جهانی به نفع خود روی جذب این پایتخت‌ها حساب ویژه باز کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.