آتش بس دوماهه در یمن که از سیزدهم فروردین ماه و به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان آغاز و به مدت دو ماه دیگر تمدید شده بود، فردا پایان می‎یابد و این در حالی است که بحث و گمانه‌زنی‌ها در مورد تمدید یا عدم تمدید آن مطرح است.

صلح نیم‌بند در خطر فروپاشی

خواسته‌های انصارالله برای ادامه آتش‌بس و همچنین پیش‌نیازهایی که برای تبدیل آتش‌بس موقت به آتش‌بس دائم مورد نیاز است، اکنون مورد توجه تحلیلگران قرار دارد. 
مسئول داوطلبان «مؤسسه بنیان التنمویه» (بنیاد بازسازی یمن) در گفت‌وگو با قدس درباره آینده تحولات یمن می‌گوید: باوجود اینکه توافق‌نامه صلح درباره بندر حدیده بسته شده، اما سعودی و  اماراتی‌ها زیر تعهدات خود زده و به آن پایبند نیستند. آتش‌بس کنونی تحت تأثیر اقدامات ائتلاف متجاوز به‌شدت شکننده است. سید محمدرضا سید محمد افزود: باید فرودگاه صنعا و بندر الحدیده به صورت کامل بازگشایی و حقوق کارمندان دولتی از محل درآمد نفت خام و بندر الحدیده کامل پرداخت شود و تا زمانی که این‌ها محقق نشود تمدید آتش‌بس بی فایده خواهد بود و ائتلاف متجاوز مسئول تشدید تنش‌هاست.
دبیر اجرایی گروه جهادی اویس قرنی در مورد خواسته‌های انصارالله برای تمدید آتش‌بس هم گفت: انصارالله خواسته‌های طبیعی و مشروع خود را این گونه اعلام کرد که به‌دلیل افزایش تعداد بیماران، بیمارستان‌ها دارو ندارند که می‌بایست ارسال شود. درضمن قرار بود بالای ۵۰ پرواز از فرودگاه صنعا انجام شود که صرفاً ۱۰ پرواز انجام می‌شود. یعنی مفاد توافق‌نامه انجام نشده است. این مسائل معاهده صلح را زیر سؤال می‌برد. انصارالله به دنبال آتش‌بس معقول است نه اینکه انصارالله عربستان را نزند و مردم عربستان در صلح و صفا زندگی کنند و مردم یمن در فشار زندگی کنند. وی با بیان اینکه خواسته بحق انصارالله شکستن حصارها و برقراری صلح معقول است، عنوان کرد: البته ائتلاف متجاوز به این دلیل کوتاه آمده که ضربات سهمگین نظامی را از انصارالله متحمل شده است. وقتی آرامکو زده شد، در نجران ، جده ، ریاض و جیزان دشمن عقب نشینی کرد و به همین دلیل آتش بس را پذیرفت. وی درباره شرایط لازم برای تبدیل آتش بس موقت به صلح دائم هم توضیح داد: انصارالله ثابت کرده پایبند به آتش‌بس است و خود سازمان ملل نیز اعلام کرده آتش بس را عربستان دارد نقض می‌کند. قرار بود کشتی‌های حاوی سوخت به بندر الحدیده برسد که عربستان مانع آن شد. سعودی‌ها و اماراتی‌ها صلح را خطری برای خود احساس می‌کنند؛ چرا که اگر صلحی انجام شود، در عرض یکی دو سال قدرت انصارالله  به صورت جهشی افزایش خواهد یافت و آن موقع است که دریای سرخ و یمن دیگر حیاط خلوت سعودی نخواهد بود. برای دائمی شدن آتش‌بس در نخستین گام ائتلاف باید این رویکرد خصمانه خود را تغییر دهد.

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.