رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: میانگین صادرات در چهار ماه ابتدای سال جاری در سطح کشور افزایش داشته، این درحالی است که آمار میانگین صادرات در خراسان رضوی روند کاهشی را پشت سر گذاشته است.

کاهش میزان صادرات کالا از خراسان رضوی در چهار ماه ابتدای سال جاری

به گزارش قدس آنلاین، محمدحسین روشنک، امروز ۱۰ مردادماه در وبینار تقویت همکاری‌های تجاری ایران و قرقیزستان که در نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، اظهار کرد:  از میان کشورهای منطقه، قرقیزستان تنها کشوری است که عضو سازمان تجارت بین‌المللی محسوب می‌شود. لذا این کشور از منظر تجاری و اقتصادی اهمیت ویژه‌ای دارد. همچنین استقبال مطلوب مردم قرقیزستان از مردم ایران و فعالیت‌های ایرانیان نیز از دیگر مواردی است که نقش موثری در توسعه و بهبود روابط تجاری ما با این کشور دارد. 

وی افزود: همدلی مردم قرقیزستان با مردم ایران زمینه‌ساز توسعه تجارت میان دو کشور محسوب می‌شود. تجربه نشان داده که تمام نمایشگاه‌هایی که در قرقیزستان برگزار شده است، نتیجه مطلوبی داشته و دستاوردهای اقتصادی خوبی را برای ما به ارمغان آورده است. 

رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد عنوان کرد: بخش عمده‌ای از فعالان اقتصادی که در نمایشگاه‌های قرقیزستان در سال ۱۳۸۵ فعالیت کردند از خراسان رضوی بوده‌ و از دستاوردهای این نمایشگاه‌ها رضایت‌خاطر داشته‌اند. برگزاری و شرکت در نمایشگاه‌ها، نقطه سرآغازی بر بازاریابی و مروادات تجاری ایران و قرقیزستان بوده است. 

روشنک خاطرنشان کرد: بازرگانان ایرانی نسبت به فعالان اقتصادی قرقیزستان و بازارهای گوناگون آن، تسلط و آشنایی کاملی دارند. فعالان اقتصادی خراسان در حوزه‌های مرتبط به تجارت، باتجربه و صاحب سبک محسوب می‌شوند. 

وی اضافه کرد: تسهیل در امور مربوط به رفت‌وآمد فعالان اقتصادی به کشورهای مختلف، مقدمه فعالیت بازرگانی با کشورهای خارجی محسوب می‌شود و نسبت به این مسئله باید اقدامات مهمی صورت بگیرد. بهبود وضعیت رفت‌وآمد بازرگانان به کشورهای هدف، قطع به یقین موجب توسعه و بهبود روابط تجاری‌مان خواهد شد. 

رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد توضیح داد: دلیل رشد ۶۰۰ درصدی تعاملات تجاری ما با تاجیکستان نیز تسهیل و تسریع امور مربوط به رفت‌وآمد بازرگانان تجاری است. این امر اگر در ارتباط با سایر کشورها نیز میسر شود، شاهد دستاوردهای مطلوبی در زمینه تجارت خارجی خواهیم بود. 

روشنک در ادامه گفت: آمار صادرات کالا از خراسان رضوی در چهار ماه ابتدای سال جاری کاهش داشته است. کالاهایی که از خراسان رضوی به کشورهای هدف صادر می‌شوند، کالاهایی هستند از جانب بخش خصوصی و غیرنفتی که تولید و تامین می‌شوند.

افزایش قیمت کالاهای صادراتی خراسان رضوی موجب از بین رفتن فضای رقابتی در کشورهای هدف شده است

وی تصریح کرد: کاهش صادرات در چهار ماه ابتدای سال جاری در خراسان رضوی از طرفی به دلیل رویدادهای به وقوع پیوسته در افغانستان بوده و از طرف دیگر به دلیل نوع کالاهایی است که به کشورهای هدف صادر می‌شود. 
رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد بیان کرد: قیمت کالاهای صادراتی خراسان رضوی در داخل استان به اندازه‌ای افزایش یافته که موجب از بین رفتن فضای رقابتی آن کالاها در کشورهای هدف شده است. زعفران نیز میانگین صادرات در چهار ماه ابتدای امسال در سطح کشور افزایش داشته، این درحالی است که آمار میانگین صادرات در خراسان رضوی روند کاهشی را پشت سر گذاشته است. بخشی از کالاهای صادراتی خراسان رضوی بود که امروزه به دلیل عدم هماهنگی سازمان‌های مرکزی در رفع مشکلات و پیشنهادات ارائه شده، صادرات آن با اختلال مواجه شده است. 

افزایش صادرات قاچاق زعفران از طریق افغانستان

روشنک همچنین افزود: پیشنهاد انتقال تصمیم گیری در خصوص زعفران به خراسان رضوی از جمله مسائل مهمی بود که توجه و اهمیتی به آن داده نشد؛ در نتیجه آمارهای صادراتی ثبتی و رسمی این کالا کم شده است و شاهد افزایش صادرات قاچاق زعفران از طریق افغانستان هستیم. متاسفانه امروزه زعفران بدون تعرفه از افغانستان به کشورهایی همچون چین و... صادر می‌شود. 

در ادامه ابوالفضل چمندی،معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: دولت سیزدهم برای توسعه روابط خود با کشورهای همسایه و خصوصا کشورهای عضو سی‌آی‌اس سیاست‌گذاری‌های اقتصادی تدوین کرده است که اقدام به چنین عملی طی سال‌های اخیر بی‌سابقه‌ به شمار می‌رود. روابط تجاری ایران و قرقیزستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و برنامه‌های مهمی در این راستا در دست عمل داریم. 

وی افزود: طی سفری که استاندار قرقیزستان به خراسان رضوی داشت، از واحدهای صنعتی، کشاورزی و... بازدید شد و ظرفیت‌های تجاری ایران و خصوصا خراسان رضوی در راستای ارتقاء روابط اقتصادی دو طرف، تحت بررسی قرار گرفت. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: حوزه کشاورزی در قرقیزستان بخش مهمی از اقتصاد این کشور محسوب می‌شود. ۷۰ الی ۷۵ درصد از مراودات تجاری ایران و قرقیزستان از طریق خراسان‌رضوی صورت می‌گیرد و این مهم ناشی از نقش پررنگ استان ما و فعالان اقتصادی و بازرگانان خراسان رضوی در روابط اقتصادی با قرقیزستان است. 

چمندی تصریح کرد: پیش بینی می‌شود که تا دو سال آینده مراودات تجاری با قرقیزستان را از رقم سالانه ۷۰ میلیون دلار به  ۲۰۰ میلیون دلار افزایش دهیم. نمایشگاه بین‌المللی مشهد در ارتقاء مراودات تجاری‌مان با قرقیزستان نقش مهمی داشته و می‌تواند به خوبی در این حیطه نقش‌آفرینی کند. 

وی اضافه کرد: دولت به تشویق فعالان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران این حوزه در راستای توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه پرداخته و امید است موفق به توسعه مراودات خود با کشورهایی همچون قرقیزستان، روسیه و... بشویم. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در این راستا از فعالان اقتصادی خراسان رضوی درخواست داریم شهریور ماه حضور پررنگی در نمایشگاه ایران در قرقیزستان داشته باشند تا شاهد اتفاقات مطلوبی در تجارت خارجی استان باشیم. رایزنی‌های متعددی در خصوص بهبود و توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه صورت گرفته که امیدواریم با عملی شدن تفاهم‌نامه‌ها، موفق به دستاوردهای اقتصادی مطلوبی بشویم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.