معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد ڪشاورزی شهرستان مشهد گفت : سطح باغهای شهرستان مشهد ۱۶۸۰۰ هڪتار می باشد ڪه از این سطح ۵۲۵ هڪتار زیر ڪشت گیلاس می باشد .

برداشت  بیش از ۴هزارتن گیلاس از باغات شهرستان مشهد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از جهادکشاورزی مشهد، محمد میری دیسفانی بیان ڪرد  : گیلاس از مهمترین محصولات باغی شهرستان و به لحاظ اقتصادی در بین محصولات باغی از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است.
گیلاس از نظر زمان رسیدن تقریباً اولین محصول درختی است ڪه همه ساله قبل از سایر محصولات به بازار عرضه می‎شود. ڪه این موضوع اهمیت این محصول را در بین محصولات باغی بیشتر نمایان می سازد.
همچنین به علت ڪوتاه بودن دوره باردهی، از نظر مسائل داشت هزینه ڪمتری نسبت به سایر میوه‎های منطقه معتدله در بر دارد.
میری دیسفانی گفت : در حال حاضر سطح زیر ڪشت باغات گیلاس شهرستان مشهد ۵۲۵ هڪتار  می باشد و میزان  بیش از ۴ هزار تن در سال جاری  گیلاس برداشت و روانه بازار شد .
در سال جاری عملڪرد محصول گیلاس با توجه به تغییرات اقلیمی شامل نوسانات آب و دمایی و سرمازدگی و تگرگ از متوسط ۱۲ تن سال‌ پیش به ۷.۶ تن در هڪتار ڪاهش یافته است.
رقم عمده گیلاس شهرستان, تڪ دانه مشهد می باشد و درصدی نیز به سایر ارقام مانند سیاه شبستر و زرد دانشڪده(ارقام فرانسوی)اختصاص دارد.
یڪی از مسایل و مشڪلات عمده درختان گیلاس خودناسازگاری است  ڪه قادر به گرده‌افشانی و تلقیح با یڪدیگر نیستند.
و به همین دلیل برای تشڪیل میوه ڪافی و تجاری باید ازارقام گرده‌زای مناسب و سازگار استفاده شود. ڪه متاسفانه اڪثر باغات گیلاس به دلیل ڪم آگاهی یا عدم رعایت این موضوع توسط باغداران ,دچار ڪاهش عملڪرد می شوند.
تاڪنون ارقام شبستر، سیاه مشهد، مجتهدی به عنوان گرده‎زای مناسب و سازگار معرفی و پیشنهاد  می گردد ڪه اڪیدا توصیه می گردد باغداران گرامی به جهت افزایش عملڪرد باغات گیلاس از این ارقام استفاده نمایند.
وی اشاره ڪرد: با توجه به ڪیفیت مناسب گیلاس‌های تولیدی انواع مختلف گیلاس تولیدی و  این شهرستان به ڪشورهای مختلف صادر می‌شود.
وی گفت یڪی از اقداماتی ڪه در در مورد درخت گیلاس در جهاد ڪشاورزی مشهد انجام میشود سرشاخه ڪاری گیلاس می باشد ڪه به منظور جوانسازی درختان ، افزایش باروری ایجاد تنوع ارقام و غیره انجام می گیرد .

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.