عضو هیئت علمی جامعه المصطفی بیان کرد: استاد شهیدی پور در حوزه علوم و فنون قرائات بی بدیل بودند و کسی را نداشتیم که بر عرصه های مختلف علوم و فنون قرائات مثل تجوید، وقف و ابتدا، صوت و لحن، تاریخ قرائت، شناخت قاریان، داوری قرائات، آشنایی با مصحف های قرآن کریم و حیطه های مختلفی که مربوط قراء عشره و قراء سبعه است مسلط باشد.

 استاد بی بدیل علوم و فنون قرائات قرآن کریم

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور قرآن پژوه و استاد برجسته قرآن، عمر پربرکت خود را در خدمت به قرآن واهل بیت علیهم السلام گذراند و شاگردان زیادی تربیت کرد پایه گذار امور قرآنی متعدد ازجمله گروه و رشته قرائات (کارشناسی و ارشد و دکتری و سطح چهار) و مجله علمی قرائت پژوهی و کرسی استاد مقری در ایران بود این استاد برجسته علوم قرآنی بعد از تحمل چند سال بیماری به دلیل ضایعه ریوی در سن ۶۴ سالگی و ۲۳ مردادماه در بیمارستان ولی‌عصر(عج) قم دار فانی را وداع گفت و دوشنبه، ۲۴ مردادماه مصادف با ۱۷ محرم ۱۴۴۳ هجری قمری به خاک سپرده شد.

برای شناخت از شخصیت این استاد برجسته قرآن کریم که سال های زیادی از عمر خود را به پژوهش و تدریس در علوم قرآنی پرداخته است با دو تن از شاگردان ایشان به گفت و گو پرداختیم.

برخورد متواضعانه استاد ابهت حضورش را برای دیگران کم می کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین سید یوسف موسوی معاون پژوهش مجتمع عالی قرآن و حدیث وابسته به جامعه المصطفی در گفت و گوی اختصاصی با ایسنا بیان کرد: چندین سال توفیق درک حضور ایشان را داشتم و ضمن تسلیت رحلت مرحوم استاد محمدرضا شهیدی پور خدمت جامعه قرآنی کشور باید عرض کنم که ایشان استاد مسلم قرائت و تجوید بود و علاوه بر تدوین چندین جلد کتاب در این عرصه، عمر شریف خود را در راه خدمت به قرآن و اهل بیت (ع) صرف کرد.

وی ادامه داد: مؤسس و پدر رشته تخصصی علوم و فنون قرائات در ایران و دانشگاه بین المللی المصطفی بود و سال ها اولین مدیر گروه علمی رشته علمی تخصصی علوم و فنون قرائات در کشور بود و در این راه زحمات زیادی کشید.

موسوی با تأکید بر این که ایشان استاد با اخلاق و فضیلت و حافظ قرآن بود، اضافه کرد: این استاد بزرگ که عمر خود را در راه خدمت به قرآن گذاشت مسلما خود عامل به آیات و معارف قرآن بود.

وی عنوان کرد: از بازرترین ویژگی های اخلاقی ایشان تواضع بود به گونه ای که در جلسات علمی به هیچ وجه دنبال مطرح کردن خود نبود بلکه با کمال تواضع نقد دیگران را می پذیرفتند و بارها در جلسات خصوصی با درخواست حاضران با کمال تواضع شروع به تلاوت قرآن می کرد.

موسوی تصریح کرد: ایشان در عین اینکه دارای تخصص و سطح علمی بالایی بود و به ۱۴ روایت قرائت قرآن مسلط بود ولی با شاگردان و مراجعه کنندگان محضرش خیلی متواضعانه برخورد می کرد و همیشه لبخند ملیحی به چهره داشت که ابهت حضورش را برای دیگران کم می کرد.

معاون پژوهش مجتمع عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی، اظهار کرد: از دیگر ویژگی ایشان ساده زیستی و خوش رو بودن ایشان نمود زیادی داشت بارها اتفاق افتاده بود که هنگام عبور از جلوی اتاق ایشان به اصرار به اتاقش دعوت شدیم و با اخلاق خوبی که داشت با خوشرویی از ما پذیرایی می کردند.

شهیدی پور؛ استاد بی بدیل علوم و فنون قرائات قرآن کریم

جامعیت علمی از ویژگی مهم شخصیت استاد شهیدی پور بود

حجت الاسلام و المسلمین محمد امینی تهرانی عضو هیئت علمی جامعه المصطفی و مدیر گروه علوم و فنون قرائات مجتمع عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی یکی دیگر از شاگردان استاد شهیدی پور با بیان این که شخصیت مرحوم شهیدی پور از ابعاد متعدد قابل بررسی و تحقیق است، بیان کرد: در حوزه علوم و فنون قرائات ایشان بی بدیل بودند و کسی را نداشتیم که بر عرصه های مختلف علوم و فنون قرائات مثل تجوید، وقف و ابتدا، صوت و لحن، تاریخ قرائت، شناخت قاریان، داوری قرائات، آشنایی با مصحف های قرآن کریم و حیطه های مختلفی که مربوط قراء عشره و قراء سبعه است مسلط باشد.

وی با بیان این که کمتر کسی بود که بر همه عرصه ها و مباحث قرآنی تسلط داشته باشد، افزود: نه تنها اطلاعاتشان کاملا به روز بود، از گذشتگان و سلف شیعه و اهل سنت اطلاع داشتند بنابراین می توان گفت یکی از ویژگی استاد شهیدی پور جامعیت علمی ایشان بود.

امینی تهرانی ادامه داد: یکی از ویژگی های اخلاقی ایشان که تا این اواخر با وجود سن بالا و شرایط جسمی همچنان در شخصیت ایشان واضح بود نشاط و انرژی در تدریس مباحث علمی بود.

وی با اشاره به این که استاد بسیار خوش برخورد بودند و با دیگران به ویژه شاگردان خودشان احساس همدردی می کردند، یادآور شد: استاد شهیدی پور بسیار مقید بودند که طلاب حاضر در کلاس درس همه حتما قرآن را بخوانند و به صورت عملی در کلاس تلاوت شاگردان را بشنوند.

امینی تهرانی بیان کرد: حافظه بسیار قوی داشتند و در عین حالی که حافظ قرآن کریم بودند بسیاری از اشعار دیوان حافظ را حفظ بودند.

مدیر گروه علوم و فنون قرائات مجتمع عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی با بیان این که رفتار و منش ایشان خیلی متواضعانه و فوق العاده کریمانه بود، تصریح کرد: بسیاری از اساتید امروز قرآن که در حیطه های مختلف تدریس می کنند از دوستان ایشان بودند و ثمرات تدریس ایشان فقط محدود به کشورمان نبود بلکه در جامعه المصطفی طلاب غیر ایرانی نیز پای درس و بحث استاد می نشستند و لذا قاریان خوبی برای کشور های آفریقایی و افغانستان تربیت کردند.

وی ادامه داد: استاد شهیدی پور روح بزرگی داشتند و همواره از شاگردان خود عیب پوشی می کردند اگر می‌دیدند در بحث علوم و فنون قرائات شاگردی ضعیف است خیلی صبورانه و با صحه صدر برخورد می کردند تا این شاگرد رشد کند.

امینی تهرانی اضافه کرد: در مباحث علمی پر تلاش و خستگی ناپذیر بودند و همیشه مباحث علمی و درسی ایشان برای شاگردان تازگی داشت و با وجود این که بسیاری از اساتید اطلاعات خوبی دارند اما پای صحبت های این عالم بزرگوار که می نشستند مطالب برای آنها تازگی داشت.

وی با تاکید بر این که ساده زیستی و تواضع استاد افراد را جذب می کرد، افزود: ایشان یادگار بزرگان قرائت در قم و ایران بود و در واقع در حوزه علوم و فنون قرائات در کشور بقیه السلف بود.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی، اظهار کرد: استاد شهیدی پور مقالات و نوشته های شاگردان خود را دقیق مطالعه می کرد و به تشویق آن ها می پرداخت و فضا را برای پیشرفت شاگردان مستعد خود فراهم می کرد.

وی تأکید کرد: ایشان از عناوین و القاب دوری می جست و هیچگاه به دنبال کسب سمت نبود و همواره ساده زیستی و بی آلایشی ایشان قابل تقدیر و برای ما الگو خواهد بود.

امینی تهرانی با بیان این که آثار تالیفی استاد شهیدی پور متنوع است و در یک بعد خلاصه نمی شود، عنوان کرد: ایشان مقالات متعددی دارند که در مجله مطالعات قرائت قرآن کریم که یک مجله رسمی از وزارت علوم است به چاپ رسیده در عین حال چندین کتب در زمینه قرائات سبعه، وقف و ابتداء، تحلیل قرائات مشهور دارند لذا در چندین عرصه از علوم و فنون قرائات کتاب های خوبی به جا گذاشتند.

وی مطالعه زیاد، تسلط بر دیدگاه بزرگان شیعه و اهل سنت، مهربانی، اهل عبادت و دعا بودن، مطیع و مرید مقام معظم رهبری بودن را از دیگر ویژگی ها این استاد بزرگوار برشمردند.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.