قاضی محمد حسین درودی؛ دادستان مرکز استان خراسان رضوی از تشدید برخورد با زورگیران و سارقانی خبر داد که با سلاح سرد، شهروندان را هدف اقدامات مجرمانه خود قرار می‌دهند و در جامعه ایجاد ناامنی می‌کنند.

شدت عمل در برخورد با زورگیران در دستور کار شعبه‌های ویژه

کنترل ۲ هزار سارق حرفه‌ای
چند روز پیش چهاردهمین جلسه ستاد کنترل مجرمان حرفه‌ای در دادسرای مرکز استان خراسان رضوی برگزار شد. در این جلسه که دادستان مشهد، معاونان دادستان و سرپرستان دادسراها، رئیس دادگاه‌های مشهد، بازپرس‌های شعبه‌های ویژه رسیدگی به پرونده‌های سرقت، مسئولان اداره کل اطلاعات خراسان رضوی، جانشین فرمانده انتظامی استان، مدیر کل زندان‌های استان و... حضور داشتند، به طور ویژه موضوع برخورد قاطع با سارقان، زورگیران و افرادی که دست به سلاح سرد و گرم می‌برند تا اموال مردم را با ایجاد رعب و وحشت با خود ببرند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این جلسه همچنین تصمیم گرفته شد به منظور کنترل جرم سرقت در جامعه و بالا بردن احساس امنیت عمومی، قرارگاه مبارزه با سرقت به دقت تمامی موارد را رصد کند و تصمیم‌گیری فوری در این زمینه داشته باشد. این قرارگاه با محوریت استانداری و دبیری فرماندهی انتظامی استان خراسان رضوی در گذشته تشکیل و در این مسیر اقداماتی را نیز صورت داده است.
همچنین در این جلسه موضوع رصد و کنترل تحرکات مجرمان حرفه‌ای و شناسنامه‌دار مطرح و بر اساس گزارش یکی از اعضای جلسه مشخص شد تا امروز و با تلاش اعضای ستاد کنترل مجرمان حرفه‌ای، بیش از ۲ هزار مجرم حرفه‌ای که دست به موارد متعدد سرقت، زورگیری و... زده بودند، شناسایی شده‌اند. در همین راستا تمامی این افراد شناسنامه‌دار شده و تمامی اطلاعات هویتی آن‌ها در سامانه مربوط به دادگستری استان ثبت و به‌روزرسانی شده است.

معتادان متجاهر و سرقت‌های خرد
در بخش دیگری از چهاردهمین جلسه ستاد کنترل مجرمان حرفه‌ای موضوع معتادان متجاهر مطرح و مورد بحث قرار گرفت. با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از سرقت‌های خرد در جامعه توسط این افراد و برای تأمین هزینه مصرف مواد مخدر صورت می‌گیرد، تصمیم گرفته شد ظرفیت کمپ‌های ترک اعتیاد(ماده ۱۶) افزایش یابد و جمع‌آوری این افراد سرعت بگیرد.
نکته دیگری که اعضای ستاد کنترل مجرمان حرفه‌ای به آن توجه ویژه داشتند و از متولیان قرارگاه مبارزه با سرقت خواسته شد اقدامات مناسبی در این زمینه صورت دهند، ماجرای تقویت سامانه‌های پایش تصویری به خصوص در مناطق حساس بود. از سوی دیگر دستوراتی برای تکمیل طرح شناسایی جغرافیای مناطق جرم‌خیز صادر و با تأکید مقام قضایی قرار بر این شد برای افزایش امنیت مناطق مذکور برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته و اجرایی شود.همچنین تصمیم گرفته شد تا با برگزاری جلسات مداوم و مشترک بین قضات دادسرا و دادگاه‌ها، ظرفیت‌های قانونی برخورد قاطع با سارقان و زورگیران خشن مورد بررسی و استفاده قرار بگیرد تا مجازات‌های بازدارنده برای سارقان حرفه‌ای و خطرناک در نظر گرفته شود.

قدردانی دادستان مشهد از پلیس
از سوی دیگر بررسی‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد دادستان مرکز استان پس از انهدام باند سرقت‌های مسلحانه خودرو توسط پلیس مشهد که درگیری مسلحانه مأموران با اعضای باند را در پی داشت، از این اقدام به موقع آن‌ها قدردانی و اعلام کرد: بی‌شک برخورد اخیر مأموران خدوم نیروی انتظامی استان در دستگیری سارقان خشن موجب رضایتمندی آحاد مردم از عملکرد خدمتگزاران نظام در ایجاد امنیت پایدار در جامعه خواهد بود و پیامی بازدارنده برای مجرمان در پی خواهدداشت. دادستان مشهد همچنین از مأموران پلیس خواست تا در برخورد با مجرمان سابقه‌دار و حرفه‌ای با قاطعیت و بدون هیچ مماشاتی رفتار و نسبت به دستگیری آن‌ها اقدام کنند. دستگاه قضایی استان هم حمایت‌های قضایی لازم را در این زمینه خواهد داشت.

در برخورد با سارقان خشن مصمم هستیم
در ادامه قاضی محمد حسین درودی؛ دادستان مرکز استان به خبرنگار ما گفت: پس از تشکیل شعبه‌های ویژه رسیدگی به پرونده‌های سرقت از قضات خواسته شده با سارقان و زورگیرانی که عادت به سرقت دارند با قاطعیت برخورد شود. تا امروز هم پرونده‌های بسیاری در دادسرا مورد رسیدگی قرار گرفته است.
دادستان مشهد تصریح کرد: در برخورد قاطع با این دست جرایم مصمم هستیم. همان‌طور که عنوان شد از همکاران قضایی در دادسرا خواسته شده شدت عمل قانونی، قاطع و بیشتری در مواجهه با این دست متهمان داشته باشند.
وی تصریح کرد: بر پایه بررسی‌های صورت گرفته محاکم قضایی کیفری یک و دو در برخورد با سرقت‌های مسلحانه قاطعانه عمل کرده‌اند. وی ادامه داد: در حال حاضر بیشتر زندانی‌های رسوبی در زندان مشهد را سارقان تشکیل می‌دهند که نشان از عزم برخورد با این مجرمان دارد. دادستان مشهد گفت: بر اساس تصمیم گرفته شده مرخصی از زندان شامل حال سارقان خشن، مسلح به سلاح سرد و... نمی‌شود.

خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.