۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 816040

یکی از دغدغه‌هایی که معمولا مسافران پیش از سفر دارند، هزینه‌های سفر است و سر به کربلا هم از این قاعده مستثنا نیست

سفر اربعین چقدر آب می‌خوره؟

به گزارش قدس آنلاین، چندین سال است که ایام اربعین، زائران بسیاری از سراسر دنیا از چند روز مانده به اربعین، حرکت خود برای پیوستن به این راهپیمایی جهانی را آغاز می‌کنند در ایران هم معمولا از حدود ۱۰-۱۲ روز مانده به اربعین، زائران حرکت می‌کنند و نهایتا یک تا دو روز پس از اربعین و بسیاری پیش از آن بازمی‌گردند.

یکی از دغدغه‌هایی که برای سفر اربعین وجود دارد میزان هزینه‌های ایام سفر است. شاید شما نیز از خود پرسیده باشید برای یک سفر حدودا ۱۰ روزه به عراق در ایام منتهی به چهلمین سالروز شهادت امام حسین(ع) چه میزان بایدهزینه کرد.

در گزارش پیش‌رو کوشیدیم تا به هزینه‌هایی که زائران باید در طول این سفر انجام دهند، بپردازیم.

سفر اربعین چقدر آب می‌خوره؟ پرداخت ارز مسافرتی به زائران اربعین

سفر اربعین آخرین بار به صورت رسمی در سال ۹۸ برگزار شد در آن سال به هر مسافر حداکثر تا ۱۰۰ یورو و یا معادل آن به سایر ارزها، تعلق گرفت.

در سال جاری بانک مرکزی در دوم شهریور ماه اعلام کرد: به منظور تسهیل در ارائه خدمات ارزی به زائرین اربعین حسینی(ع) از روز شنبه پنجم شهریور ماه سال جاری بانک‌های ملی،‌ سپه، ملت، تجارت و صادرات ایران نسبت به فروش ارز در سرفصل ارز زیارتی اربعین به میزان ۱۰۰ دلار به نرخ توافقی به هر زائر اقدام می‌کنند.

همچنین اعلام شد: درصورت تأمین دینار مورد نیاز از محل منابع تجهیز شده، صرافی‌ها و بانک‌های عامل می‌توانند به جای ۱۰۰ دلار نسبت به پرداخت ۱۵۰ هزار دینار عراق به نرخ توافقی به متقاضیان اقدام کنند.

سفر اربعین چقدر آب می‌خوره؟ هزینه پاسپورت

برای دریافت پاسپورت باید مبلغ ۲۰۴ هزار تومان و برای تمدید آن ۱۲۰ هزار تومان پرداخت کنید که خوشبختانه در سال جدید با توافقاتی که با طرف عراقی حاصل شد، مقرر شد که گذرنامه‌های منقضی یا دارای اعتبار زیر ۶ ماه بتوانند با مهر تمدید پلیس اجازه ورود به کشور عراق را پیدا کنند که به صورت رایگان انجام می‌شود.

سفر اربعین چقدر آب می‌خوره؟ هزینه پارکینگ‌های مرزی

طبق گفته سید مجید میراحمدی، معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور، با توجه به توصیه رئیس جمهور و وزیر کشور و در صدر آن مقام معظم رهبری مبنی بر ارزان‌سازی سفر اربعین پیشنهاداتی که برای حق الزحمه پارکینگ‌ها بود را بررسی و هزینه آن‌ها را تقریباً به ۵۰ درصد کاهش دادیم، هزینه پارکینگ‌ها نسبت به سال ۹۸ نیز کاهش پیداکرد. این هزینه‌ها به ازای هر شب ۵ هزار تومان و برای پارکینگ‌های خصوصی نیز ۱۰ هزار تومان مصوب شد.

به گفته رئیس ستاد اربعین؛ ظرفیت پارکینگ‌های ما در مرز نسبت به سال ۱۳۹۸، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. در مرز مهران، قبل از افزایش ظرفیت‌ها، امکان پارک ۶۰ تا ۷۰ هزار خودرو وجود داشت و اکنون این رقم افزایش یافته است، البته در شلمچه و چزابه محدودیت‌ ما کمتر است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: درباره بیمه نیز همان رقم ۱۸ هزار تومان که قبلا اطلاع رسانی شده بود با افزایش ۱۰۰ درصدی خدمات در جلسه مطرح و به تصویب رسید که چنانچه کسی نیاز به هزینه‌های سرپایی داشته باشد تا ۵ میلیون هزینه می‌کنیم و چنانچه نیاز به بستری و عمل جراحی داشت تا ۵۰ میلیون تومان و اگر فوت رخ بدهد تا ۳۰۰ میلیون داده می‌شود.

سفر اربعین چقدر آب می‌خوره؟ هزینه استفاده از اتوبوس، قطار و هواپیما

پیش فروش بلیت‌های اربعین از ۱۶ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ انجام می‌شود. امسال قرار است به دلیل همزمانی اربعین با سفرهای تابستانی از ۱۴ هزار اتوبوس تحت اختیار راهداری، هشت هزار اتوبوس برای سفرهای اربعین در نظر گرفته شود و کمبود احتمالی اتوبوس را با کمک گرفتن از ارگان‌ها و نیروهای مسلح جبران کنند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی در صورت نیاز قرار است از سایر مسیرهای ریلی قطار به مسیر تهران- اهواز- شلمچه ارسال شود. پیش‌بینی شده سهم حمل‌ونقل ریلی حدود ۳۰۰ هزار نفر و سهم بخش حمل‌ونقل هوایی ۶۰ هزار نفر باشد. چهار میلیون و ۶۵۰ هزار نفر هم از طریق جاده و با کمک اتوبوس یا ماشین‌های شخصی جابه‌جا خواهند شد. به‌همین منظور تلاش‌هایی برای تخصیص پارکینگ صورت گرفته و پایانه‌های شلمچه، چزابه، مهران، خسروی، باشماق و تمرچین برای تردد زائران باز هستند.

قیمت بلیت رفت و برگشت هواپیما برای زائران سفر اربعین در سال ۱۴۰۱ حدود ۶ مییلیون تومان مصوب شده و برای مسیرهای پروازی مشهد ـ نجف ـ مشهد، کرمان ـ نجف ـ کرمان، یزد ـ نجف ـ یزد و زاهدان ـ نجف ـ زاهدان قیمت بلیت ۷.۶ میلیون تومان است که قرار است پنج ایرلاینِ ایران‌ایر، آسمان، کیش‌ایر، قشم‌ایر و معراج این ۶۰ هزار مسافر هوایی را جابه‌جا کنند، همچنین مسافرانی که با قطار خود را به مرز می‌رسانند باید نرخ مصوب ۲۵۰ هزار تومان پرداخت کنند که البته باتوجه به آنچه این روزهای از مسافران اربعین می‌شنویم قیمت‌های واقعی باآنچه که مصوب شده است زمین تا آسمان تفاوت دارد به طوی که برخی از بلیت‌ها سر از بازار آزاد با نرخ ۴ میلیون تومان درآورده است!

بر اساس اطلاعات دریافتی، قیمت مصوب بلیت اتوبوس در این مسیر به دلیل خالی بودن یک مسیر، بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان متغیر است، که البته اتوبوس هم همچون هواپیما و قطار گرفتار بی‌نظمی و سودجویی قرار گرفته و بعضا تا یک میلیون تومان به‌فروش می‌رسد!

طبق آنچه که تاکنون اعلام شده؛ حداکثر تعداد پروازها به عتبات در هفته ۱۵۰ پرواز و تعداد اتوبوس‌های حمل و نقل بین‌شهری برای جابه‌جایی زائران ۱۰ هزار دستگاه است.

سفر اربعین چقدر آب می‌خوره؟ عوارض خروج از کشور

علاوه بر هزینه‌های سفر به کربلا و نجف باید هزینه عوارض خروج از کشور را نیز به هزینه‌های خود اضافه کنید. برای افرادی که قصد دارند به‌صورت هوایی از کشور خارج شوند بار اول ۳۷.۵ هزار تومان و بار دوم ۴۵ هزار تومان باید پرداخت کنند؛ اما برای سفرهای زمینی عتبات، بعد از رسیدن به مرز شلمچه و یا مرز مهران باید در مرتبه اول ۱۲ هزار و ۵۰۰ و در مرتبه‌های دوم و بعدازآن ۱۵ هزار تومان پرداخت کنید.

اگر قصد داشته باشید با اتوبوس به نجف و کربلا سفر کنید، باید بدانید که هزینه اتوبوس از مرز مهران تا کربلا با اتوبوس‌های عتبه حسینیه ۱۰ هزار دینار می‌شود که این مقدار نیز معادل ۲۴۰ هزار تومان است، همچنین هزینه تشرف به کربلا از نجف با اتوبوس معادل ۸ تا ۱۲ هزار دینار است که این هزینه معادل ۱۹۲ هزار تومان تا ۲۲۸ هزار تومان می‌شود.

سفر اربعین چقدر آب می‌خوره؟ نرخ کرایه‌های شهرهای عراق برای یک نفر و با دستگاه ون

طبق بررسی‌های انجام شده نرخ کرایه به‌صورت یک‌طرفه از مرز مهران به کربلا به‌صورت حدودی ۱۴،۰۰۰ الی ۱۵.۰۰۰ دینار، مهران به نجف ۱۷،۰۰۰ الی ۱۸.۰۰۰ دینار، نجف به کربلا ۳.۰۰۰ الی ۳،۵۰۰ دینار، نجف به کاظمین ۹،۰۰۰ الی ۱۰.۰۰۰ دینار، کربلا به کاظمین ۷،۰۰۰ الی ۸.۰۰۰ دینار و در مسیر چذابه تا العماره با خودروی سواری مبلغ ٧ هزار دینار، با ون از العماره تا نجف مبلغ ٢٠ هزار دینار، با اتوبوس از العماره تا نجف مبلغ ٨ هزار دینار، با ون از چذابه تا نجف مبلغ ٢٠ هزار دینار و با ون از العماره تا نجف مبلغ ١۵ هزار دینار خواهد بود، همچنین در مسیر شلمچه تا نجف با دستگاه اتوبوس مبلغ ١٢٠ هزارتومان، با دستگاه ون مبلغ ١۵٠ هزارتومان، با ماشین سواری مبلغ ٢٠٠ هزارتومان است.

سفر اربعین چقدر آب می‌خوره؟ هزینه خوراکی در عراق

براساس بررسی‌ها؛ هر بطری آب معدنی کوچک ۲۵۰ و بطری بزرگ ۵۰۰ دینار و هر قرص نان ۱۲۵ تا ۱۵۰ دینار پیش‌بینی شده است و برای سه وعده غذایی در یک روز که در غیر ایام دایر بودن موکب‌ها در عراق هستید به طور متوسط برای یک‌نفر روزانه مبلغ ۳.۵۰۰ تا ۴.۰۰۰ هزار دینار باید هزینه کنید.

سفر اربعین چقدر آب می‌خوره؟ هزینه آزمایش پی.سی.آر

گفتنی است؛ انجام آزمایش کرونا برای سفر اربعین ۱۴۰۱ حذف شد و زائران چنانچه از آخرین تزریق واکسن‌شان ۶ ماه گذشته باید دوز یادآور را تزریق کنند این هزینه در سال گذشته در عراق یک میلیون و ۵۰ هزار تومان و پس از ورود به ایران هم که زائران باید پی.سی.آر انجام می‌دادند ۲۵۰ هزار تومان می‌شد.

سفر اربعین چقدر آب می‌خوره؟ قیمت سیم کارت عراقی
زین
قیمت سیمکارت اعتباری : ۵٠٠٠ دینار
قیمت سیمکارت دائمی : ١٠٠٠٠ دینار

سفر اربعین چقدر آب می‌خوره؟ بسته اینترنت نامحدود:
١ روزه : ٣٠٠٠ دینار
٧ روزه : ١٢٠٠٠ دینار
٣٠ روزه : ۴٠٠٠٠ دینار

بسته اینترنت حجمی:
١ روزه - ٣٠٠ مگابایت - ١٢۵٠ دینار
١ روزه - ۶٠٠ مگابایت - ٢٠٠٠ دینار
٧ روزه - ٣ گیگابایت - ۵٠٠٠ دینار
٧ روزه - ۵ گیگابایت - ٧٠٠٠ دینار
٣٠ روزه - ۵ گیگابایت - ١٠٠٠٠ دینار
٣٠ روزه - ١٠ گیگابایت - ١۵٠٠٠ دینار

آسیاسل
قیمت سیمکارت اعتباری : ٣۵٠٠ دینار

بسته اینترنت نامحدود:
١ روزه : ٣٠٠٠ دینار
٧ روزه : ١٢٠٠٠ دینار
٣٠ روزه : ۴٠٠٠٠ دینار

بسته اینترنت حجمی:
١ روزه - ٣٠٠ مگابایت - ١٢۵٠ دینار
١ روزه - ۶٠٠ مگابایت - ٢٠٠٠ دینار
٧ روزه - ٣ گیگابایت - ۵٠٠٠ دینار
٧ روزه - ۵ گیگابایت - ٧٠٠٠ دینار
٣٠ روزه - ۵ گیگابایت - ١٠٠٠٠ دینار
٣٠ روزه - ١٠ گیگابایت - ١۵٠٠٠ دینار

کورک تلکام:
قیمت سیمکارت اعتباری : ٣۵٠٠ دینار

بسته اینترنت نامحدود:
٣٠ روزه : ۴٠٠٠٠ دینار

بسته اینترنت حجمی:
١ روزه - ٣٠٠ مگابایت - ١٢۵٠ دینار
١ روزه - ۶٠٠ مگابایت - ٢٠٠٠ دینار
٧ روزه - ٣ گیگابایت - ۵٠٠٠ دینار
٧ روزه - ۵ گیگابایت - ٧٠٠٠ دینار
٧ روزه - ١٠ گیگابایت - ١٠٠٠٠ دینا
٣٠ روزه - ١٠ گیگابایت - ١۵٠٠٠ دینار
٣٠ روزه - ٣٠ گیگابایت - ٣٠٠٠٠ دینار

خبرنگار: فرزانه زراعتی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.