رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از بهره برداری پنج موزه دفاع مقدس در کشور تا پایان سال جاری خبر داد.

راه اندازی پنج موزه دفاع مقدس در کشور تا پایان سال

به گزارش ایسنا، سردار بهمن کارگر با حضور در نود و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با ارائه گزارشی از عملکرد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، گفت: از مهر ماه سال ۱۳۶۹ با فرمان رهبر معظم انقلاب این بنیاد تشکیل شده است که در سال ۱۳۷۱ اساسنامه آن به تصویب رهبری رسیده است. بی تردید حفظ و نشر آثار دفاع مقدس و همچنین جلوگیری از نابودی و تحریف دفاع مقدس از وظایف این بنیاد است که در کنار آن جلوگیری از فراموشی دفاع مقدس نیز به عنوان یک وظیفه مهم در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هیات امنایی وجود دارد که ۱۲ نفر از آنها اعضای هیات دولت هستند و سالانه حتما یکبار جلسه هیات امنا تشکیل می‌شود.

کارگر ادامه داد: در سال ۱۳۹۳ سهم کتاب‌هایی که در حوزه دفاع مقدس به چاپ رسیده بود ۳.۵ درصد بود، در حالیکه در سال ۹۸ این سهم به ۱۹.۵ درصد رسید که البته تلاش‌های بسیاری در این حوزه انجام شد. پیش از سال ۱۳۹۳نیز ۷۰۰ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس داشتیم ولی از سال ۹۳ تا کنون ۷۰۰۰ عنوان کتاب در این حوزه به چاپ رسیده است که ۱۱ درصد آنها توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تولید شده است. همچنین ۶۸ کلان پروژه دفاع مقدس اجرایی شده که همه دستگاه‌های کشوری و لشگری در اجرای آن مشارکت داشتند. با اجرای این پروژه‌ها در حقیقت جعبه سیاه جنگ ایجاد شده و همه اسناد جنگ جمع‌آوری شده و در سال ۱۴۰۲ در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد. این پروژه‌ها همگی مورد توافق همه نیروهای مسلح است. کار سنگینی که همه ابعاد دفاع مقدس در آن دیده شده است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به افتتاح ۲۴ موزه در حوزه دفاع مقدس در کشور گفت: نام این موزه‌ها مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس قرار دادهگذاشته شده تا به این ترتیب به پویایی موزه‌ها توجه ویژه‌ای شود. در استان‌های کرمان، خوزستان، آذربایجان غربی و شرقی، سمنان، سیستان و بلوچستان، مازندران، یزد و ... موزه‌های دفاع مقدس در حال حاضر مورد بهره برداری قرار گرفته و تا پایان سال جاری پنج موزه دیگر در کشور به بهره برداری خواهد رسید. در حال حاضر در خوزستان چهار موزه و در کرمانشاه نیز سه موزه دفاع مقدس داریم که موزه کرمانشاه در حال ساخت است و تا سال ۱۴۰۴ تمامی موزه‌های دفاع مقدس تکمیل و به بهره برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در کشور ۱۰۴۲۲ شهید گمنام داریم، افزود: در سراسر کشور ۲۳۰۶ یادمان برای شهدای گمنام احداث شده و بالای ۹۳ درصد یادمان‌های سراسر کشور تکمیل شده است.

سردار کارگر در تشریح برگزاری راهیان نور نیز گفت: موضوع راهیان نور یکی از وظایف ما قلمداد می‌شود. سال‌های سال است که کاروان‌های راهیان نور راه اندازی شده و در سال ۹۶ سند ملی راهیان نور تدوین شده که در آن وظایف دستگاه‌های کشوری و لشگری تدوین شده است. در سال ۱۳۹۸ بیش از شش میلیون نفر به راهیان نور رفتند. سالی که در انتهای آن شیوع کرونا ویروس را شاهد بودیم. بیش از ۶۰ درصد کسانی که در کاروان‌های راهیان نور حضور پیدا می‌کردند بار اولی‌ها و بیشتر از قشر جوان بودند. راهیان نور در هفت استان جنوبی و در طول ۳۶۵ روز سال برگزار می‌شود.

وی در خصوص تلفات جاده‌ای کاروان‌های راهیان نور با توجه به وجود برخی انتقادات، گفت: در سال ۹۵ تلفات این کاروان‌ها سه نفر و در سال ۹۶ دو نفر و از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ خوشبختانه تلفات راهیان نور نداشتیم که این افتخاری بود که محقق شد. موضوعی که از مطالبات مقام معظم رهبری هم بود و خوشبختانه امروز ایمنی این کاروان‌ها و برگزاری راهیان نور محقق شده است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: در سراسر کشور ۴۷۷ ستاد گرامیداشت تشکیل شده که در استان‌ها استانداران و در شهرستان‌ها فرمانداران ریاست این ستادها را بر عهده دارند. موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که اساسنامه آن در سال ۱۳۹۵ تصویب شد در ابتدا باغ موزه دفاع مقدس نام داشت که اسم آن تغییر کرد. امروز این موزه دارای سند راهبردی و برنامه عملیاتی تا سال ۱۴۰۴ است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وجود ۲۰ هزار شهید، ۶۱ هزار جانباز و ۶۰۰۰ آزاده در تهران، گفت: تهران ۲۰ یگان نیز در قالب ارتش، سپاه و کمیته در دفاع مقدس داشت که اسناد و مدارک همه این موارد جمع‌آوری شده و تهیه طرح و پلان موزه دفاع مقدس تهران در حال انجام است. همچنین در تهران ۲۲۵ یادمان شهید گمنام وجود دارد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.