چهل و یکمین برنامه «آئین آواز» (نشست تخصصی آواز در موسیقی دستگاهی ایران) ویژه یادواره سلیم موذن‌زاده اردبیلی در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.

یادواره سلیم موذن‌زاده اردبیلی در چهل‌ویکمین برنامه «آئین آواز»

به گزارش قدس آنلاین، مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با مشارکت فرهنگسرای اندیشه چهل و یکمین برنامه «آئین آواز» (نشست تخصصی آواز در موسیقی دستگاهی ایران) را روز سه‌شنبه (۲۹ شهریور) ساعت ۱۸ ویژه یادواره سلیم موذن‌زاده اردبیلی در فرهنگسرای اندیشه به نشانی خیابان شریعتی، نرسیده به پل سید خندان، بوستان اندیشه برگزار می‌کند. حضور در این نشست برای علاقه‌مندان آزاد است.

این برنامه در چند بخش مختلف با کارشناسی علی شیرازی و اجرای حمید سهرابی با حضور شاگردان پیشکسوت و فرزندان استاد سلیم موذن‌زاده اردبیلی؛ استادان داود علیزاده، جعفر ایمان‌نژاد، سعید موذن‌زاده و جعفر موذن‌زاده برگزار خواهد شد. سخنرانان این نشست استادان ودود موذن (به صورت تصویری) و سیدعباس سجادی هستند.

اجراهای این نشست در چهار بخش مجزا با اجرای هنرمندان؛ مسعود میرزاحیدر (آواز) و سعید میرزاحسینی (نی)/ صادق شیخ‌زاده (آواز) و پیام شریف‌نژاد (تار)/ متین رضوانی‌پور (آواز) و مسعود ایزدی (نی)/ محمدرضا موسوی (آواز) و مهدی تیموری (نی و دودوک) خواهد بود.

یادواره سلیم موذن‌زاده اردبیلی در چهل‌ویکمین برنامه «آئین آواز»

میرسلیم مؤذن‌زاده اردبیلی یکی از مداحان مشهور ایرانی به زبان‌های ترکی، فارسی و عربی بود که ۱۵ مهر سال ۱۳۱۵ در محله تازه‌شهر اردبیل متولد شد. وی که بیش‌تر نوحه‌هایی را به زبان ترکی آذربایجانی خوانده، به زبان‌های فارسی و عربی نیز تسلط داشت. پدرش میرعبدالکریم مؤذن اردبیلی نخستین مؤذن رادیوی ایران است و برادرش میررحیم مؤذن‌زاده اردبیلی نیز از مؤذنان اسلامی بود. وی در سال‌های جوانی و میانسالی در ایام دهه محرم بیشتر در مساجد و حسینیه‌های شهرهای اردبیل، گِرمی (مغان)، تبریز و در دهه‌های آخر عمر، در مساجد تهران به مداحی و نوحه‌خوانی پرداخته بود.

وی دوم آذرماه سال ۱۳۹۵ در هشتاد سالگی بر اثر کهولت سن درگذشت.

مؤذن‌زاده به‌ طور متوسط روزانه پنج ساعت از عمر خود را صرف مداحی کرده بود و بیش از ۲هزار عنوان نوار کاست مربوط به برنامه‌های او از زمان پیدایش ضبط صوت تاکنون به زبان‌های ترکی، فارسی و عربی موجود است. سلیم، صدای خوب در مداحی را از رشته‌های هنری ظریف توصیف می‌کند که ملاحت، زیر و بم آهنگ، ادای کلام و تحریرهای مناسب لازمه این هنر است.

از آثار او، می‌توان به مداحی «زینب زینب» اشاره کرد. در تیرماه سال ۱۳۹۸ شیوه مداحی، نوحه‌خوانی، مولودی‌خوانی و مناجات‌خوانی سلیم موذن‌زاده اردبیلی در فهرست آثار ناملموس کشور به شماره ۱۸۳۰ به ثبت رسید.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.