سفیر ژاپن به مناسبت افتتاح ماه فرهنگی این کشور در تهران، از حسین دیوسالار رایزن پیشین فرهنگی ایران در توکیو و تنی چند دیگر به عنوان شخصیت‌های موثر در توسعه روابط دو کشور تقدیر کرد.

سفیر ژاپن از رایزن فرهنگی سابق ایران در توکیو تقدیر کرد

به گزارش قدس آنلاین، ماه فرهنگی ژاپن ۲۰۲۲، در سفارت این کشور در تهران افتتاح شد. قرار است رویدادهای این ماه در دانشگاه‌های تهران، کاشان و مجموعه فرهنگی هنری آسمان برگزار شود.

همزمان با مراسم افتتاحیه و پس از پخش سرود ملی دو کشور و سخنرانی آقایان متفکرآزاد رئیس گروه دوستی پارلمانی دو کشور و کازوتوشی آیکاوا سفیر ژاپن، با اهدا لوح از شخصیت‌های ایرانی و ژاپنی همچون سید آیت حسینی مسئول کرسی زبان ژاپنی دانشگاه تهران، مژگان جهان آرا فعال حوزه صنایع دستی در دانشگاه کاشان، حسین دیوسالار رایزن فرهنگی سابق ایران در ژاپن، سیروس رزاقی فعال اقتصادی، فرهاد تقی زاده حصاری عضو هیئت علمی دانشگاه توکای، سودو کاتسومی فعال حوزه معدن در ایران، ساحل رز بازیگر و یوکوتا نماینده انجمن زعفران در ایران تقدیر شد و هر کدام نیز سخنرانی‌های کوتاهی را ارائه کردند.

به باور بسیاری از فعالان فرهنگی حسین دیوسالار در مدت مأموریت خود در توکیو توانست به خوبی فرهنگ و تمدن ایران و همچنین دستاوردهای تمدنی انقلاب اسلامی ایران را به ژاپنی‌ها معرفی کند. انتشار پنج شماره از مجله تخصصی «ایران» به زبان ژاپنی، انتشار چند کتاب، دیدار و گفت‌وگو با متفکران و ایرانشناسان ژاپنی و برگزاری برنامه‌های فرهنگی متعدد و دوره‌های آموزش زبان فارسی در توکیو و چند شهر دیگر از جمله فعالیت‌های دیوسالار در مدت مأموریت خود به عنوان رایزن فرهنگی ایران در ژاپن بود.

پنج شماره مجله تخصصی ایران شامل این مباحث بود: «ورزش ایران، گردشگری و المپیک ۲۰۲۰ توکیو» (با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه)، «جغرافیا و معرفی ایران» (دو نوبت چاپ در ۳۵۰۰ نسخه)، «ایران کشور بزرگ میوه و گردشگری» (سه نوبت چاپ و ۵۵۰۰ تیراژ)، «ویژه نامه روابط ایران و ژاپن» در طول حدود ۱۳۰۰ سال (به مناسبت نودمین سال روابط دو کشور) در یک نوبت چاپ با ۳۰۰۰ تیراژ و «موسیقی ایرانی و گردشگری» (با دو نوبت چاپ و ۳۰۰۰ نسخه) منتشر و مجموعاً در ۱۸ هزار نسخه تیراژ علاوه بر نسخه دیجیتال در اختیار علاقه‌مندان، پژوهشگران، دانشگاه‌ها، مؤسسات و … و همچنین به عنوان منبع کمک آموزشی فارسی آموزان ژاپنی، قرار داده است.

انتهای پیام/

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.