مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی از تاخیر دو ماهه پرداخت مطالبات دامداران استان توسط شرکت پشتیبانی امور دام خبر داد.

۴۴ میلیارد تومان از مطالبات دامداران خراسان رضوی پرداخت نشده است

به گزارش قدس آنلاین، مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی از تاخیر دو ماهه پرداخت مطالبات دامداران توسط شرکت پشتیبانی امور دام خبر داد و گفت: میزان مبلغ خرید تضمینی دام از دامداران در سال جاری ۴۴ میلیارد تومان بوده است. در ابتدا شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرد مطالبات دامداران بعد از تحویل گوشت پرداخت خواهد شد، اما با گذشت ۷۷ روز از تحویل گوشت هنوز هیچ پرداختی صورت نگرفته است.

محمد نبوی‌فرد در خصوص طرح خرید تضمینی دام عشایر در خراسان رضوی اظهارکرد: از ۲۸ تیر ماه سال جاری خرید تضمینی دام در خراسان رضوی آغاز شده است و از اوایل شهریور ماه نیز علاوه بر خرید دام از عشایر خرید تضمینی دام از روستائیان در سطح استان به این طرح اضافه شده است. در حال حاضر ۱۶ هزار راس دام سبک از دامداران استان خریداری که از این تعداد خرید ۱۱ هزار راس دام از عشایر و ۵۰۰۰ راس دام از روستائیان کشتار شده است و گوشت آن به شرکت پشتیبانی دام تحویل و ذخیره‌ سازی انجام گرفته است.

وی افزود: ۲۰۰ هزار تن گوشت قرمز دام سبک که معادل ۲۵ درصد گوشت مصرفی و نیز ۳۴ درصد گوشت قرمز گوسفندی کشور است توسط عشایر خراسان رضوی تولید می‌شود. بر این اساس سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز مصرفی استان که معادل ۱۸ درصد گوشت قرمز مصرفی استان است توسط عشایر این استان تولید می‌شود. همچنین عشایر ۲ درصد جمعیت روستایی استان را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: میزان مبلغ خرید تضمینی دام از دامداران در سال جاری ۴۴ میلیارد تومان بوده است. در ابتدا شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرد مطالبات دامداران بعد از تحویل گوشت پرداخت خواهد شد، اما با گذشت ۷۷ روز از تحویل گوشت هنوز هیچ پرداختی صورت نگرفته است.

قیمت هر کیلوگرم بره نر ۹۵ هزار تومان است

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی با تاکید بر اینکه شرکت پشتیبانی امور دام، دام را به صورت لاشه از دامداران خریداری می‌کند، تصریح‌کرد: در حال حاضر قیمت خرید بره نر از دامدار هر کیلوگرم ۹۵ هزار تومان است که این قیمت در بازار ۷۵ هزار تومان است. بر این اساس مابه التفاوت قیمت خرید بره نره از دامداران تا بازار ۲۰ هزار تومان است و خرید دام از دامدار گران‌تر صورت می‌گیرد.

وی تاکیدکرد: شرکت پشتیبانی امور دام پیشنهاد داده است که به جای پرداخت مبلغ خرید دام به صورت نقدی، مطالبات دامداران به صورت علوفه همچون جو و ذرت پرداخت شود. همچنین هر دو گزینه وجود دارد، اما دامدار به دنبال دریافت وجه نقد است، زیرا دامدار به غیر از هزینه علوفه، هزینه‌های دیگری برای دام خود دارد.

نبوی‌فرد حمایت از دامداران و جلوگیری از سقوط قیمت دام در بازار را از جمله اهداف طرح خرید تضمینی دام سبک دانست و افزود: قیمت دام نسبت به هزینه تولید بسیار پایین است و دامدار هزینه زیادی را صرف پروار کردن دام خود می‌کند، اما در بازار به آن قیمتی که دامدار هزینه کرده است خریداری نمی‌شود و در نتیجه نگهداری دام برای دامدار صرفه اقتصادی ندارد.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی ادامه داد: این موضوع دو دلیل عمده دارد. مورد اول اینکه عرضه‌ دام به دلیل خشکسالی بیش از تقاضا بوده و دوم اینکه قدرت خرید مردم برای گوشت قرمز نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته است. بنابراین برای جلوگیری از خسارات وارده بر دامداران از خشکسالی خرید حمایتی دام از عشایر و دامداران دام سبک در استان طرح‌ریزی شده است.

وی با تاکید بر اینکه طرح خرید حمایتی دام سبک کماکان ادامه دارد و در حال پیگیری برای خرید سایر مازاد دام عشایر هستیم، عنوان‌کرد: خراسان رضوی با دارا بودن ۳ درصد از عشایر کل کشور در سال جاری مقام اول خرید حمایتی دام از عشایر را به خود اختصاص داده است. سال گذشته ۳۰ درصد خرید حمایتی دام در استان انجام گرفت و در حال حاضر نیز ۳۰ درصد خرید حمایتی دام کشور از عشایر خراسان رضوی انجام شده است.

نبوی‌فرد در خصوص تامین نهاده‌های دامی عنوان‌کرد: با وجود اینکه تامین نهاده‌های دامی بر عهده دامدار است، اما در سال جاری دولت در جهت حمایت از دامداران مبادرت به تامین و تهیه نهاده‌های دامی برای دامداران کرده است. همچنین ۱۰ شرکت تعاونی عشایر در ۱۰ شهرستان مستقر هستند که عشایر در آن مشغول به فعالیت است و نیز یک اتحادیه در سطح استان فعال است. در مجموع این ۱۱ تشکل وظیفه تامین و تحویل نهاده‌های دامی برای دامداران را بر عهده دارند.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی خاطرنشان‌ کرد: تنها مأمن و منبع تامین درآمد دامداران، دام است. وضعیت نامناسب اقتصادی و خشکسالی‌های اخیر زندگی دامداران را بسیار تحت فشار قرار داده است. با وجود اینکه دامداران حجم زیادی از دام خود را تحویل دولت داده‌اند. امیدواریم در آینده نزدیک شاهد پرداخت مطالبات دامداران باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.