دیروز صبح خبرگزاری‌ها از آتش گرفتن بخشی از پل راهبردی کریمه خبر دادند.

گزینه‌های مسکو برای پاسخ چیست؟

اواخر مرداد ماه مشاور رئیس دفتر زلنسکی گفته بود کی‌یف قصد دارد این پل مهم که محل اتصال روسیه به این شبه جزیره است را تخریب کند. پس از اتفاق اخیر بلافاصله انگشت اتهام به سمت اوکراین رفت و «ولادیمیر کنستانتینوف» رئیس پارلمان کریمه، کی‌یف را عامل انفجار در پل کریمه خواند. در واکنش به این اظهارات «میخائیل پودولیاک» مشاور ارشد زلنسکی به‌طور ضمنی حمله به این پل را بر عهده گرفته و در پیام توییتری گفت: «آنچه در پل (کریمه) رخ داد، تازه شروع ماجراست».

هدیه تولد پوتین!
این ماجرا پس از آن اتفاق افتاد که هفته گذشته همه‌پرسی برای پیوستن جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک و مناطق زاپروژیا و خرسون در شرق و جنوب اوکراین به روسیه برگزار شد و پس از کسب رأی اکثریت موافق، رئیس‌جمهور روسیه نیز در حکمی رسماً این چهار منطقه را به خاک روسیه الحاق کرد. شبه‌جزیره کریمه ، سال ۲۰۱۴ با برگزاری همه‌پرسی رسماً به خاک روسیه ملحق شده بود، درست شبیه همین چهار جمهوری که به‌تازگی با همه‌پرسی به روسیه پیوستند. برای همین بود که کریمه دوباره بر سر زبان‌ها افتاد و به یکی از محورهای جنگ در اوکراین بدل شد. در میان خط و نشان‌های طرفین بود که مقامات اوکراین اعلام کردند شبه‌جزیره کریمه باید به اوکراین برگردد و کرملین نیز در واکنش تندی هشدار داد هرگونه تعرض به تمامیت سرزمینی این کشور با پاسخی محکم روبه‌رو خواهد شد.
با گذشت ساعتی پس از انتشار خبرها درباره انفجار پل کریمه، «کمیته ملی ضد تروریسم» روسیه اعلام کرد یک کامیون روی پل منفجر و موجب آسیب به پل کریمه شده است. به گفته این کمیته، این فرض وجود دارد انفجار، کار نیروهای عملیات ویژه اوکراین باشد. هر چند هنوز علت اصلی این اتفاق مشخص نیست و گمانه‌زنی‌ها درباره علت این اتفاق ادامه دارد. «اولِگ کریوچکوف»، مشاور رئیس دولت (محلی) کریمه اعلام کرد این آتش‌سوزی به علت آتش‌گرفتن یک تانکر حامل مواد سوختی رخ داده، ولی هنوز زود است درباره علت اصلی این آتش‌سوزی صحبت کنیم.
اما نقطه جالب ماجرا آنجاست که این ماجرا یک روز پس از تولد پوتین اتفاق افتاده و ولودیمیر زلنسکی با این کار، هدیه تولد پوتین ۷۰ساله را ارسال کرده است. پل «کرچ» اهمیتی ژئوپلتیک دارد و کریمه را به دیگر مناطق روسیه وصل می‌کند. «مسکوتایمز» نوشت: ولادیمیر پوتین سال ۲۰۱۸ شخصاً پل کرچ را افتتاح کرد و این پل راه ارتباطی مهمی برای انتقال تجهیزات نظامی از روسیه به سربازان روسیه در مناطق جنگی در اوکراین است. اهمیت این پل تا آن حد است که پیش از این، منابع امنیتی غربی یکی از گزینه‌های پاسخ به استفاده از بمب اتم از سوی پوتین را انفجار پل کرچ عنوان کرده بودند.

واکنش روسیه چه خواهد بود؟
بنابراین حمله به تنگه کرچ بسیار مهم و راهبردی بود چرا که دریای سیاه را به دریای آزوف متصل می‌کند و هم از نظر اقتصادی و هم از نظر نظامی اصلی‌ترین مسیر انتقال تدارکات به‌ویژه تسلیحات به کریمه است. در همین راستا دکتر علیرضا تقوی‌نیا، کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است :علت انفجار پل کریمه هنوز مشخص نیست، ممکن است راکت‌های هیمارس یا خرابکاری و یا بمب‌گذاری باشد که دو مورد اخیرمحتمل‌تر است. این رخداد اتفاقی بسیار دردناک و ناخوشایند برای روسیه است، روسیه اصلاً تعارفی با این مسئله نخواهد داشت. همان‌طور که خود را ملزم به دفاع از مسکو و سن‌پترزبورگ می‌داند از این شبه جزیره نیز دفاع خواهد کرد. اوکراین با این عمل نشان داد قصد کوتاه آمدن از جنگ را ندارد و قصد دارد آن را به نقطه مطلوب برساند.
وی در تحلیلی درباره واکنش پوتین افزود: «مطمئن باشید پوتین تا ضرب شست جدی و واقعی نشان ندهد دست بردار نیست. شاید از سلاح‌های کشتارجمعی استفاده کند. معتقدم در اولین اقدام کی‌یف را هدف قرار خواهد داد؛ پل‌های مهم اوکراین را هدف گرفته و به‌شدت تلافی می‌کند و در گام بعد ممکن است هر اقدامی انجام دهد. دستور خواهد داد به جاهایی که تا امروز به علت مصالحی حمله نشده بود حمله کنند. این اتفاقی بسیار مهم بود که جنگ اوکراین را بسیار تحت تأثیر قرار خواهد داد. این مسئله نشانه بغرنج‌تر شدن شرایط است». اواخر فروردین نیز عملیات مشابهی که به غرق شدن رزم‌ناو «مسکوا» در دریای سیاه انجامید اتفاق افتاد. وزارت دفاع روسیه اوکراین را مقصر دانست. اکنون شرایط برای انتقام مسکو فراهم شده و باید دید پوتین خشمگین با کادو تولد خود چه خواهد کرد.

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.