اعمال محدودیت در اینترنت برای حفظ امنیت کشور در سه هفته اخیر، فعالیت کسب‌وکارهای مجازی به‌ویژه کسب‌وکارهای خرد و متوسط را در بسترهایی همچون واتساپ، اینستاگرام و غیره با محدودیت‌هایی مواجه کرده است.

 معاون وزیرصمت : آمار کاهش فروش در فضای مجازی بر اثر فیلترینگ را مستند نمی‌دانم

به گزارش قدس آنلاین، مرکز آمار ایران، سال گذشته از کسب درآمد ۱۱میلیون ایرانی از طریق فضای مجازی خبر داد که ۹میلیون نفر از آن‌ها در بستر اینستاگرام فعال‌اند. در این روزها انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی و هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی درخصوص زیان روزافزون این کسب‌وکارها ابراز نگرانی کرده‌اند. انجمن تجارت الکترونیک تهران هم اعلام کرده به دلیل محدودیت‌های ایجادشده، بیش از ۴۰۰ هزار کسب‌وکار با خطر نابودی مواجه و امرارمعاش بیش از یک‌میلیون نفر با مشکلات جدی همراه شده است.

گزارش دیگری که از سوی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در روزهای اخیر منتشر شد بیانگر این است که «تمام ۱۰۴ شرکت حاضر در نظرسنجی این سازمان به دلیل اختلال و قطع اینترنت متضرر شده‌اند به‌طوری‌که بیش از ۴۱درصد شرکت‌ها ۲۵ تا ۵۰درصد درآمد خود را در این مدت از دست ‌داده و حدود ۴۷درصد هم بیشتر از ۵۰درصد کاهش فروش داشته‌اند».

کاهش یک‌سومی درآمد شرکت پست به دلیل اختلالات اینترنتی هم از سوی مدیرعامل این شرکت رسانه‌ای شد. بنا به اذعان محمود لیائی «از سال‌های گذشته تأکید مدیران ارشد کشور بر این بوده است که کسب‌وکارها از بسترهای مجازی داخلی استفاده کنند که اگر مشکلاتی از قبیل تحریم و فیلترینگ رخ داد دچار بحران نشوند، اما متأسفانه همچنان بستر کسب‌وکارها روی پلتفرم‌های خارجی بوده و این مسئله مشکلاتی را برای اقتصاد کشور پیش آورده است».

برای حفظ تمام و کمال امنیت کشور تا پایان ناآرامی‌ها و درعین‌حال ضرورت گسترش چتر حمایت دولت بر فراز کسب‌وکارهای مجازی به‌ویژه کسب‌وکارهای خرد و متوسط و جلوگیری از مرگ ناخواسته این فعالیت‌ها، هدایت هر چه بیشتر این مجموعه‌ها به سمت پلتفرم‌های داخلی را می‌طلبد. این ضرورت را با علیرضا شاه‌میرزایی معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در میان گذاشتیم. شاه‌میرزایی سال‌ها پیش عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی بوده و سابقه زیادی در زمینه کسب‌وکارهای مجازی دارد.

وی ضمن تأکید بر اینکه هنوز هیچ آمار مستندی درخصوص میزان کاهش فروش و آسیب‌دیدگی کسب‌وکارهای مجازی در دست نیست، تأکید کرد: هدایت این کسب‌وکارها به بسترهای مجازی داخلی نیازمند زیرساخت‌های قوی ارتباطاتی است و درخصوص پایان زمان محدودیت‌ها دستگاه‌های مختلفی باید تصمیم بگیرند.

آنچه این روزها ضروری است حفظ امنیت کشور و درعین‌حال حمایت از کسب‌وکارهای مجازی آسیب‌دیده از محل وضع محدودیت‌های اینترنتی است. برنامه این روزهای دولت برای حمایت از این کسب‌وکارها چیست؟

پلتفرم‌های داخلی عمدتاً شبیه به پلتفرم‌های پایه‌ای هستند و باید بتوانند جایگزینی برای شبکه‌های اجتماعی از قبیل واتساپ و یا اینستاگرام و نیز پذیرای تعداد زیاد کاربران باشند تا در گام بعد در همان بستر، فضای کار برای کسب‌وکارها شکل گیرد. امروز مشکل ما این است که کسب‌وکارهای داخلی زیادی در فضای اینترنت کار می‌کنند اما برای تقویت حضورشان روی پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی ازجمله بله، ایتا، سروش، روبیکا و غیره وزارت ارتباطات باید برنامه داشته باشد که خوشبختانه این وزارتخانه برنامه‌هایش را در چند روز آینده اعلام خواهد کرد.

آمار اعلامی از سوی اتحادیه‌ها و تشکل‌های مربوط به این کسب‌وکارها نگران‌کننده است. آیا دولت و وزارت صمت این آمارها را تأیید می‌کنند؟

آماری که اعلام شد ازجمله آمار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران باید با ارائه مستندات باشد و چند آمار ارائه‌شده در روزهای اخیر مستند نیستند. باید مشخص شود پرداخت ازجمله کارت به کارت، پرداخت‌یار یا ارسال پستی و غیره چقدر بوده است. آماری که مدیرعامل پست از کاهش درآمد این شرکت اعلام کرده هم لزوماً ربطی به کسب‌وکار مجازی ندارد. ممکن است این کاهش درآمد به خاطر شرایط کلی کشور یعنی ناآرامی‌ها بوده باشد نه فیلترینگ یا محدودیت اینترنتی. آمارهای چند هفته اخیر مستند نیستند چون در هفته نخست مهر دو، سه روز تعطیل بوده است و معمولاً در روزهای تعطیل کاهش درآمد پست و یا فروش طبیعی است. در حال حاضر حتی وزارت ارتباطات و بانک مرکزی هم به‌طور مشخص نمی‌توانند استنتاج کنند که کسب‌وکارهای مجازی چه میزان به دلیل فیلترینگ و چه میزان به دلیل ناآرامی‌ها کاهش فروش داشته‌اند و باید سهم هر عامل به‌دقت محاسبه و بررسی شود.

وقتی جمعیتی چندمیلیونی در کشور صاحب کسب‌وکارهایی کوچک و متوسط هستند که در این روزها هم درآمدشان به دلیل محدودیت‌های اینترنتی آسیب‌ دیده و هم معیشتشان در خطر است، برای بهبود و بازیابی این مشاغل در کوتاه‌مدت، چه می‌توان کرد؟

برخی از کسب‌وکارها که در بسترهای مجازی داخلی حضور دارند، حتی در شرایط خاص، افزایش فروش داشته‌اند. شرایط حال حاضر که دو، سه هفته بیشتر نبوده است. البته نگرانی برای آینده این کسب‌وکارها بسیار مهم است اما کالایی که مردم به آن نیاز دارند از ده‌ها مسیر به دستشان می‌رسد و کسب‌وکارها محدود به یک مسیر یعنی مجازی نیستند پس وقفه‌ای در انتقال کالا ایجاد نشده است. اینکه مثلاً پست گفته ۳۰درصد انتقال کالا کم شده عرض کردم که یک هفته تعطیلات بوده که معمولاً انتقال کالا کمتر می‌شود ضمن اینکه ما معمولاً در شهریور و اسفند پیک فروش داریم و هرساله در مهر نسبت به شهریور شاهد کاهش فروش هستیم. بر این اساس بخش زیادی از این کاهش ۳۰درصدی به خاطر ناآرامی‌ها بوده است و نه فیلترینگ. به‌هرحال دوره فیلترینگ موقت است و نباید بگوییم این کسب‌وکارها از بین رفته و یا بیکار شده‌اند.

تصمیم‌گیران حوزه فیلترینگ و خدمات پایه اینترنت که عمدتاً وزارت ارتباطات و بخش‌های امنیتی کشور هستند باید تصمیم‌گیری کنند که به‌طورکلی با اینترنت و خدمات پایه مانند شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان روی پلتفرم‌های داخلی می‌خواهند چه کنند؟! تا زمانی که پاسخ این پرسش مشخص نشود و وزارت ارتباطات، زیرساخت‌های لازم برای هدایت کسب‌وکارها به بسترهای داخلی را مهیا نکند در این روزها و به‌سرعت نمی‌توانیم در حوزه کسب‌وکار، کاری از پیش ببریم. به‌هرحال زمان رفع محدودیت‌های اینترنتی هم به نظرات چند دستگاه مربوط است و پرسشی پیچیده است که پاسخ آسان ندارد.

خبرنگار: فرزانه غلامی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.