در مورد حوادث اخیر کشورمان گویی در دنیا هیچ اتفاق دیگری رخ نداده است، اما پیام‌های مربوط به مهسا امینی تنها در یک رسانه اجتماعی ده‌ها میلیون بار دست به دست می‌شود.

جنگ واقعی با اسلحه دروغ/ سیاه نمایی چقدر هزینه دارد؟

به گزارش قدس آنلاین، در مورد حوادث اخیر کشورمان گویی در دنیا هیچ اتفاق دیگری رخ نداده است، اما پیام‌های مربوط به مهسا امینی تنها در یک رسانه اجتماعی ده‌ها میلیون بار دست به دست می‌شود.

جالب اینجاست که همه این پیام‌ها از تعداد محدودی IP در حدود(چندصد هزار عدد) منتشر شده و نکته جالب‌تر آنکه تمرکز اصلی این عملیات نفوذ غرب از تاکتیک‌های فریب، اطلاعات نادرست، نفوذ، بزرگنمایی و غیره علیه نظام ایران استفاده کرده که به شدت، رویکردی ضدغربی و مخالف یکجانبه‌گرایی آمریکا دارد. دو مؤسسه Graphika و «رصدخانه اینترنتی استانفورد» اواخر ماه سپتامبر(مهرماه) ۲۰۲۲ با استفاده از اطلاعات ارائه شده از سوی مدیران متا، اینستاگرام، توییتر و فیس‌بوک در مورد حساب به ظاهر شخصی یا سایت رسانه‌ای جعلی، نتیجه پژوهشی را منتشر کردند. در فصل‌چهارم گزارش این دو مؤسسه با عنوان «ایران» آمده: «حساب‌ها در گروه ایران از بسیاری از تاکتیک‌های عملیات نفوذ در افکارعمومی استفاده می‌کردند، اما ادعا داشتند رسانه‌های مستقل هستند و محتوای رسانه‌های فارسی‌زبان با بودجه ایالات‌متحده را به اشتراک می‌گذاشتند».

رمزگشایی از «جنگ آنلاین» علیه ایران

«کیت کلارنبرگ» روزنامه‌نگار تحقیقی‌انگلیسی در ادامه این گزارش با انتشارمقاله‌ای در سایت «کرَدِل» (cradle) مدعی شده ناآرامی‌های اخیر در ایران در واکنش به مرگ مهسا امینی، اگرچه ریشه در نارضایتی‌های مشروع‌طبقه‌ای از جامعه ایران دارد، اما همزمان نشانه‌ای از تأثیرات یک جنگ‌روانی و رسانه‌ای گسترده تحت حمایت غرب نیز در هدایت پشت‌پرده این ناآرامی‌ها دیده می‌شود.

به گزارش عصر ایران، او می نویسد: «تنها چند روز پس از شروع اعتراضات ۱۶سپتامبر، پنتاگون حسابرسی گسترده‌ای از تمام تلاش‌های آنلاین خود علیه ایران را، پس از افشای اینکه تعدادی حساب جعلی که توسط بخش فرماندهی مرکزی آن(سنتکام) اداره می‌شد، آغاز کرده است». هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا چند سال پیش در کتاب خاطرات خود با عنوان «انتخاب‌های سخت» اعتراف می‌کند «ده‌ها میلیون دلار خرج کردیم و ۵ هزار نفر از مخالفان تهران را آموزش دادیم». او با اشاره به حمایت‌های پشت‌پرده وزارت خارجه تحت امرش از فتنه ۸۸ نوشت: «تیم من در وزارت خارجه با مداخله‌ای فوری توانست از توقف توییتر به خاطر تعمیرات جلوگیری کند. اگر توییتر تعطیل می‌شد، تظاهرات‌کنندگان یکی از ابزارهای مهمشان برای ارتباط را از دست می‌دادند». «حقوق بشر»، «حقوق مدنی»، اعتراض معلمان، «حقوق زنان»، فساد دولتی، اقدامات اقتصادی، دولت و خانواده مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی بخشی از اصلی‌ترین محورهای جنگ آنلاین پنتاگون بر علیه افکار عمومی ایران اسلامی در هفته‌ها و ماه‌های گذشته محسوب می‌شود.

به اعتقاد جین شارپ، نظریه‌پرداز انقلاب‌های رنگی در کتاب خود، از جمله راهکارهای کودتا علیه یک کشور «فعال کردن صدها سایت و وبلاگ سیاسی خلق‌الساعه»، «آموزش‌های درون‌گروهی، گروه‌های اینترنتی و محیط‌های اجتماعی مجازی» است؛ همان تاکتیک‌هایی که در وقایع پس از انتخابات ‌ریاست‌جمهوری ۸۸ از سوی پادوهای داخلی غرب برجسته و پیگیری شد.

سیمرغ بلورین دروغ برای بی بی سی

براساس پیمایش انجام شده از سوی خبرگزاری فارس عملکرد بی بی سی فارسی وابسته به دولت انگلیس، ایران اینترنشنال وابسته به دولت سعودی، صدای آمریکا و رادیو فردا وابسته به دولت آمریکا، منوتو وابسته به جریان بهائیت و صفحات مجازی آن‌ها نشان می‌دهد این رسانه‌ها درفاصله ۲۵ روز (۲۳ شهریور تا ۱۶ مهر) درمجموع ۱۷هزارو۳۱۲ دروغ را درباره حوادث اخیر ایران منتشر کرده‌اند.

ادعای دروغ ضرب و شتم مهسا امینی، ادعای دروغ درباره فوت و بیماری رهبر انقلاب، ادعای دروغ درباره سقوط شهر اشنویه، ادعای دروغ درباره علت مرگ نیکا شاکرمی و ادعای دروغ «به خاک و خون کشیده شدن دانشگاه شریف» پنج دروغی است که در ۲۵ روز گذشته بیشترین بازنشر را از این رسانه‌ها داشته‌اند. شبکه بی بی سی با مجموع ۵۸ درصد دروغ(تعداد اخبار خلاف واقع: ۳۱۰۱)، ایران اینترنشنال با مجموع ۵۳ درصد دروغ(تعداد اخبار خلاف واقع: ۶۰۲۶)، شبکه منوتو(من و تو) با مجموع ۴۹ درصد دروغ (تعداداخبارخلاف واقع: ۱۸۳۵)، صدای‌آمریکا با مجموع ۴۳ درصد دروغ (تعداد اخبار خلاف واقع: ۳۶۵۶)، رادیو فردا با مجموع ۴۱درصد دروغ (تعداد اخبارخلاف واقع: ۲۶۹۴) مطابق رتبه‌بندی بیشترین انتشار اخبار خلاف‌واقع به نسبت حجم خبر را در سراسر رسانه‌ها بر علیه ملت شریف ایران داشته‌اند.

هر ۲ دقیقه یک دروغ و فریب

نکته قابل تأمل کثرت ادبیات تهییجی، تبلیغی و آموزشی برای ایجاد اغتشاش بود که در نوع خود بی‌نظیر و خلاف همه شیوه‌نامه‌های رسانه‌ای در دنیاست. مطابق این پیمایش شبکه سعودی ایران اینترنشنال با ۱۱هزارو۴۲۶ مطلب بیشترین میزان تولید را در ۲۵ روز گذشته داشته است و صدای آمریکا و رادیو فردا رتبه بعدی را به خود اختصاص دادند. از لحاظ میزان بازنشر تولیدات در فضای مجازی، ایران اینترنشنال با ۲۰ درصد، منوتو با ۱۷ درصد و بی بی سی با ۱۴ درصد بیشترین سهم را در توزیع اخبار اغتشاشات در فضای مجازی داشته‌اند. یعنی حدود ۵۱ درصد اخبار بازنشر شده اغتشاشات در فضای مجازی مربوط به این سه رسانه بوده است.

سیاه نمایی چقدر هزینه دارد؟

بودجه ۱۷ میلیون دلاری اختصاص داده شده فقط به بخش فارسی «صدای آمریکا» در سال ۲۰۲۰ به توصیه برایان هوک رئیس کارگروه اقدام علیه ایران کاخ سفید، تنها بخشی از بودجه‌ای است که دولت آمریکا برای راه‌اندازی جنگ تبلیغاتی علیه دشمنان خود، از جمله ایران اختصاص داده است. این رسانه، در واقع، یکی از رسانه‌های زیرمجموعه «سازمان رسانه‌های جهانی آمریکا»(USAGM) است که بازوی اصلی پروپاگاندای رسانه‌ای دولت آمریکاست.

«ادوارد هرمان» و «نوام چامسکی» در کتاب مهمی به نام «رضایت‌سازی؛ اقتصاد سیاسی رسانه‌های جمعی» با پیشنهاد مدلی به نام «مدل پروپاگاندا» نشان داده‌اند این رسانه‌های شرکتی بر خلاف تصویری که سعی می‌کنند از خودشان به نمایش بگذارند، نه ارکانی برای ترفیع دموکراسی هستند و نه ابزارهایی برای رساندن صدای مردم به گوش حاکمیت، بلکه «نهادهای ایدئولوژیک مؤثر و قدرتمندی هستند که به دلیل اتکا به نیروهای بازار، مفروضه‌های درونی‌شده و خودسانسوری، کارکردی در راستای حمایت از سیستم دارند و این کار را بدون تحمیل‌گری آشکار به مخاطب انجام می‌دهند». «سازمان رسانه‌های جهانی آمریکا» نیز در کنار «آژانس ایالات متحده آمریکا برای توسعه بین‌المللی»(USAID)، «بنیاد جامعه باز»، مرکز «وودر ویلسون»، «خانه آزادی»، «صندوق موقوفه ملی برای دموکراسی»(NED)، «مؤسسه دموکراتیک ملی»، «مؤسسه‌ملی‌جمهوری‌خواهان»، «بنیاد فورد»، «بنیاد برادران راکفلر»، «بنیاد دموکراسی در ایران»، «مرکز مستندسازی اسناد حقوق بشر ایران» و ده‌ها سازمان دیگر برخی از تشکیلات جنگ نرم دولت آمریکا را تشکیل می‌دهند.

مطابق اطلاعاتی که تاکنون بدست آمده این سازمان‌ها بازوی دولت آمریکا برای تلاش در جهت براندازی نرم در نیکاراگوئه، بلغارستان، آلبانی، کوبا، مغولستان، هائیتی، صربستان(کودتای سال ۲۰۰۳)، گرجستان (انقلاب رز)، اوکراین(انقلاب نارنجی) و ونزوئلا بوده‌اند. «ویلیام بلوم»، تاریخدان و نویسنده سرشناس آمریکایی بر همین اساس در یکی از کتاب‌هایش دموکراسی را «مرگبارترین صادرات آمریکا» می‌نامد.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.