وزیر امور خارجه کشورمان، روز گذشته از تناقض رفتار و گفتار آمریکایی‌ها خبر داد و گفت: «سه روز پیش پیامی بین ما و طرف آمریکایی منعقد شد و ما پیامی از طرف آن‌ها دریافت کردیم. آمریکایی‌ها در تبادل پیام‌ها حتی تعجیل دارند که هرچه زودتر به نقطه توافق برسیم».

زمستان در روابط ایران و اروپا

با توجه به این خبر باردیگر شاهد به‌کارگیری استانداردهای دوگانه از سوی کاخ سفید هستیم و این اتحادیه اروپاست که بیش از پیش نقش استخوان لای زخم را بازی می‌کند.
تروئیکای اروپایی عضو برجام با کمک و هدایت دولت آمریکا در حال اجرای یک حمله تارعنکبوتی(spider web) علیه جمهوری اسلامی ایران هستند تا با اعمال فشار همه‌جانبه سیاسی، اقتصادی و امنیتی ، تهران را وادار کنند از خط قرمز خود در مذاکرات، یعنی مطالبه تضامین‌ از آمریکا و مسائل پادمانی عقب‌نشینی کند.
این طرح از چندین ماه پیش کلید خورده و با رخدادهای روزها و هفته‌های اخیر می‌توان شمای واضح‌تر و قابل‌درک‌تری از این وب را درک کرد.
موج فشارهای سیاسی و بسته‌های تحریمی غرب علیه کشورمان به بهانه‌های مختلف تلاش دارد همه راه‌های سیاسی برای گفت‌وگو و چانه‌زنی با دولت ایران را ببندد و وضعیت را کاملاً امنیتی و حاد نشان دهد. جالب آنکه درست در همین بزنگاه، ناآرامی‌ها و اغتشاش‌های سریالی چندساله اخیر به بهانه مرگ خانم مهسا امینی در کشور با پوشش رسانه‌ای پروپیمان شبکه‌های فارسی‌زبان مستقر در انگلیس آغاز می‌شود و بهانه لازم را برای بسته‌های تحریمی جدید فراهم می‌کند.
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید پشت تریبون اعلام می‌کند مذاکرات هسته‌ای از دستور کاخ سفید خارج‌شده و متمرکز بر ناآرامی‌های ایران هستند، تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه نهادها و چهره‌های سیاسی و امنیتی ایران اعمال می‌شود و سپس نوبت بازی تیم اروپایی می‌رسد.اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپایی عضو برجام نیز که به‌ظاهر به توافق هسته‌ای پایبند بوده، در نخستین گام به بهانه برخورد با اعتراضات در ایران بسته تحریمی جدیدی را پس از چندین سال علیه ایران تصویب می‌کند. کاملاً واضح است کشورهای غربی می‌خواهند راه را برای هرگونه مذاکره سد کنند.
یک پرده دیگر از این نمایش، درخواست محرومیت ایران از حضور در مسابقات جام جهانی با نقش‌آفرینی معاندان وهمراهی برخی چهره‌های واداده است؛ مسابقات ورزشی که شعار جهانیان به دور ماندن از سیاست است، اما نه وقتی خواست و نقشه‌های غربی‌ها در میان باشد.
گام آخر اما بسته تحریمی دوم اروپا علیه مقامات نظامی و سیاسی و چند نهاد ایرانی به بهانه جنگ اوکراین و ادعای فروش پهپاد از سوی ایران به روسیه است که در جنگ اوکراین به‌کار گرفته‌شده؛ ادعایی که تهران بارها آن را تکذیب کرده است.
بخش خطرناک و مخرب این اتفاق آن است که وزرای خارجه تروئیکای اروپایی در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل با طرح این ادعا که تهران به روسیه پهپاد نظامی فروخته که در جنگ اوکراین به‌کار برده شده، تلاش دارند این موضوع را مغایر با ضمیمه دوم(ضمیمه ب) برجام معرفی کرده و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل که پشتوانه اجرایی برجام است، عنوان کنند و به سمت فعال‌سازی مکانیسم ماشه حرکت کنند.
به نظر می‌رسد در صورت اصرار تروئیکای اروپایی برای طرح این موضوع و به جریان انداختن آن ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ و توافق برجام، به‌نحوی‌که امکان وتو روسیه یا چین نیز وجود نداشته باشد، نه‌تنها احیای برجام با یک بحران جدی روبه‌رو خواهد شد که روابط سیاسی تهران با شمار زیادی از کشورهای اروپایی نیز با یک دوره افول و زمستان طولانی مواجه خواهد شد؛ اتفاقی که به سود هیچ‌کس نه طرف‌های برجام، نه منطقه و نه اروپا نخواهد بود.

خبرنگار: آرش خلیل خانه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.