مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۰ تعداد کل موارد ابتلا در خراسان رضوی ۲۲۴ نفر بوده که در ۶ ماهه نخست امسال با ۱۰۲ مورد افزایش، به ۳۲۶ نفر رسیده است.

خیزش خاموش سل در سایه کرونا/ رشد ۴۵ درصدی شناسایی موارد ابتلا به سل در خراسان رضوی 

ناصر امینی در گفت‌وگو با قدس خراسان اظهار کرد: سل یک بیماری عفونی است که اکثر ارگانهای بدن را درگیر می‌کند اما چیزی که در بحث پیشگیری و درمان برای ما اولویت بیشتری دارد سل ریه است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تشخیص و درمان سل در کشور ما رایگان انجام می‌شود، افزود: زمانی که سرفه های فرد بیشتر از دو تا سه هفته قطع نشود و علایم بروز کند، اسمیر ریه برایش انجام می‌شود که اگر مثبت باشد باید فورا تحت درمان قرار بگیرد چراکه عامل بیماری در این شرایط از طریق سرفه، صحبت کردن و تنفس به دیگران منتقل و آنها را نیز درگیر می‌کند.

وی با اشاره به اپیدمی کرونا و شباهت ظاهری این بیماری با سل گفت: از آن جایی که در هر دوی این امراض علایمی مثل سرفه مشترک بود و از آنجایی که مرگ و میر و شیوع کرونا زیاد بود، شک اولیه به سمت کرونا بود و تشخیص و درمان برای سل انجام نمی‌گرفت.

امینی متذکر شد: بر همین اساس از حدود دو ماه قبل، ۱۴ هزار پرونده در مراکز جامع سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از افرادی که در زمان کرونا با علامت سرفه بیشتر مراجعه کرده بودند، جمع آوری کرده ایم و آنها را برای انجام تست سل، فراخوان کرده ایم که تا الان حدود ۴ هزار نفر مراجعه کرده‌اند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در مجموع طی ۶ ماهه نخست امسال ۲۸ هزار و ۸۵۶ نفر کرونا مثبت، از نظر ابتلا به بیماری سل غربالگری شده اند که پس از انجام معاینات اولیه منجر به اخذ نمونه اسمیر خلط برای ۳۱۶ نفر شده است و نتیجه تست ۶ نفر نیز مثبت شده که تحت درمان هستند.

وی در ادامه به مقایسه ابتلا به سل در دو سال اخیر پرداخت و گفت: در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۰ تعداد کل موارد ابتلا در خراسان رضوی ۲۲۴ نفر بوده که در ۶ ماهه نخست امسال با افزایش ۱۰۲ نفری، به ۳۲۶ نفر رسیده است.

امینی شیوع سل در کشور را ۱۷ نفر در ۱۰۰ هزار جمعیت عنوان کرد و گفت: این میزان در خراسان ۱۵ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است اما در کل ابتلا به سل در مشهد نسبت به دیگر شهرهای استان بیشتر است.

خبرنگار: معصومه مومنیان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.