یک وبگاه عبری دلیل استعفای هماهنگ‌کننده امور نظامیان اسیر و مفقود صهیونیست را ناکامی‌ او در امتیازگیری از حماس در پرونده تبادل اسرا اعلام کرد و از پاسخ یحیی السنوار به آخرین طرح پیشنهادی و محرمانه او پرده برداشت.

استعفای مسئول امور اسرای رژیم صهیونیستی پس از ناکامی در امتیازگیری از حماس

به گزارش قدس انلاین، منابع خبری رژیم صهیونیستی عصر سه‌شنبه از استعفای هماهنگ‌کننده امور نظامیان اسیر و مفقود صهیونیست از سمتش با هماهنگی «یائیر لاپید» نخست‌وزیر این رژیم خبر دادند.

«وای نت» وبگاه روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت»، شب گذشته نوشت که «یارون بلوم» هماهنگ‌کننده امور نظامیان اسیر و مفقود رژیم صهیونیستی که از پستش استعفا کرده، ماه پیش یک فعالیت و تحرک محرمانه برای اتمام سند مبادله اسرا با جنبش حماس آغاز کرده بود.

به ادعای این وبگاه، این سند شامل تحویل اجساد دو سرباز صهیونیست به نامهای «هدار گولدن» و «اورون شاؤول» و آزادی «آبراهام منگستو» و «هشام السید» بود.

بر اساس این گزارش، بلوم یک طرح پیشنهادی برای پایان دادن موفق به مذکرات تبادل اسرا ارائه کرد، اما حماس کاملا این پیشنهاد را رد کرد. در حالی که مقامات ارشد مسئول در رژیم صهیونیستی به دلیل نزدیک بودن به زمان انتخابات، با این پیشنهاد موافق بودند.

بنا بر این گزارش، مذاکرات از طریق میانجیگر مصری و سایر طرف‌ها با این دیدگاه که به نفع حماس است در شرایط کنونی به قضیه تبادل اسرا پایان دهد، صورت گرفت.

به نوشته وای‌نت، مذاکرات در این خصوص، پیش از شش هفته پیش آغاز شد و طرف‌های مختلف برای متقاعد کردن حماس به این امر، وارد عمل شدند اما «یحیی السنوار» رهبر جنبش حماس در غزه همچنان بر ضرورت آزادی صدها اسیر فلسطینی در قبال آزادی صهیونیست‌هایی که در اسارت به سر می‌برند، تاکید کرد و حاضر به تغییر موضعش در این خصوص نشد. از سوی دیگر نیز تل‌آویو تاکید دارد که « اسرای فلسطینی را که دستشان به خون صهیونیست‌ها آلوده شده، را هرگز آزاد نخواهد کرد».

بر اساس این گزارش، این تنها یک دور از مذاکرات و بخشی از طرح‌های ابتکاری محرمانه بلوم در پرونده تبادل اسرا بود و طی پنج سال وی طرح‌های متعددی را ارائه کرد اما این طرح ابتکاری اخیر، بسیار برای او ناامیدکننده بود تا جایی که مجبور به استعفاء شد. هرچند که تا پایان ماه جاری، دوره فعالیتش نیز در این پست به پایان می‌رسید. اما وی به منظور جلوگیری از اقدام قانونی برای تمدید فعالیتش در این پست، استعفاء کرد.

این در حالی است که وی پیشتر به جامعه صهیونیستی وعده داده بود که برای بازگرداندن نظامیان اسیر صهیونیست، سنگ تمام بگذارد و تا زمان بازگرداندن آن‌ها به خانه به کار خود ادامه دهد.

کتائب عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش حماس، در ژوئیه ۲۰۱۴ از به اسارت گرفتن آرون شاؤول نظامی صهیونیست در جنگ ۵۱ روزه و رژیم صهیونیستی در آگوست ۲۰۱۵ از قطع تماس با هدار گولدن نظامی صهیونیست در رفح واقع در جنوب نوار غزه خبر داد.

آبراهام منگستو دیگر نظامی صهیونیست نیز در ژوئیه ۲۰۱۵ هنگام عبور از حصار امنیتی در شمال نوار غزه ناپدید شد و رژیم صهیونیستی از ناپدید شدن یک نظامی دیگر خود به نام هشام السید در ابتدای ۲۰۱۶ در مرزهای غزه خبر داد. کتائب القسام تا کنون از دادن هرگونه اطلاعاتی درباره این چهار اسیر صهیونیست خودداری کرده است.

حماس می‌گوید که یک چارچوب کلی در مورد سند تبادل اسرا ارائه کرده است، اما اشغالگران تعلل می‌کنند و چیز جدیدی در این پرونده وجود ندارد. سران اشغالگر به دنبال تحقق دستاوردهای انتخاباتی در پشت سر اسرا و مردم فلسطین هستند. آن‌ها همچنین در موضوع اسیران خود در نوار غزه تعلل می‌کنند، طفره می‌روند و چانه‌زنی می‌کنند».

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.