یک پیشکسوت صنعت هواشناسی گفت: سازمان هواشناسی حدود دو ماه اعلام کرد بارندگی در پاییز امسال کم خواهد بود؛ اما به اعتقاد بنده این اتفاق رخ نخواهد داد و ما در اواسط آبان ماه سیستم‌های بارشی در ایران را خواهیم داشت.

پروفسور اردکانی: باوجود پیش‌بینی‌ها، پاییز و زمستان بارش نسبتا خوبی داریم/ علت اصلی کاهش بارش‌ها تغییرات اقلیمی است نه سوخت‌های فسیلی

پرفسور حسین اردکانی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین بیان کرد: سازمان هواشناسی حدود دو ماه پیش اعلام کرد بارندگی در پاییز امسال کم خواهد بود؛ اما به اعتقاد بنده این اتفاق رخ نخواهد داد و ما در اواسط آبان ماه سیستم‌های بارشی در ایران را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: بنابراین انتظار داریم اوایل آبان ماه در پشت سدهای غرب و شمال غرب کشور آب جمع شود. به عبارت دیگر پیش‌بینی می‌کنم که امسال پاییز و زمستان نرمالی داشته باشیم؛ اما در بحث بارش برف کمبود خواهیم داشت.

این پیشکسوت صنعت هواشناسی بیان کرد: تمامی این موارد سبب می‌شود بهار سال آینده بهار نسبتا خوبی باشد.

اردکانی در ادامه سخنان خود به مدیریت نادرست ذخیره آب در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه معضلی که امروز با آن مواجه هستیم، نبود مدیریت صحیح در ذخیره بارش‌های پشت سدها و انبارها است. باید بپذیریم که در منطقه‌ای کم بارش هستیم، بنابراین به ذخیره آب نیازمندیم.

وی در خصوص علل کاهش بارش‌ها تصریح کرد: مهمترین علت کاهش به مسئله تغییر اقیلم باز می‌گردد که متاسفانه برخی موضوع تغییر اقلیم را قبول ندارند و علت اصلی را افزایش بهره‌گیری از سوخت‌های فسیلی می‌دانند، البته سوخت‌های فسیلی در این رابطه بی‌تاثیر نیست؛ اما علت اصلی هم نمی‌تواند باشد.

لزوم توجه به دستکاری‌های محلی و منطقه‌ای برای بهبود وضعیت اقلیم

این پیشکسوت صنعت هواشناسی تاکید کرد: ما می‌توانیم با دستکاری‌هایی این تغییر اقلیم را به صورت محلی و منطقه‌ای مدیریت کنیم به طور مثال می‌توانیم با درختکاری و مرتع‌سازی در این رابطه دخالت و مشکل را برطرف کنیم. امروز در آفریقای جنوبی زمین‌های بایر را شناسایی و برای رهایی از آلودگی خاکی و تغییر اقلیم، درختکاری می‌کنند، همچنین پاکستان اعلام کرده است که سالانه یک میلیون درختکاری انجام می‌دهند تا وضعیت زمین در این کشور را بهبود بخشند.

اردکانی اضافه کرد: ما نیز باید به همین سمت حرکت کنیم و با درختکاری و مرتع‌سازی و از آن طرف با اخذ حقآبه تالاب‌ها، وضعیت آلودگی خاکی را بهبود بخشیم.

وی یادآوری کرد: بسیاری از مردم و مسئولان معضل ریزگردها را تنها به خاک‌هایی که از سمت کشورهای عراق و سوریه می‌آیند، مرتبط می‌دانند در صورت که زمین‌های بایر در استان‌های ما بسیار است که با درختکاری بر آن می‌توانیم بخش زیادی از مشکل ریزگرد را رفع کنیم.

این پیشکسوت صنعت هواشناسی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز کرد: ماهواره‌ها نشان می‌دهند از سال ۱۹۶۶ تا ۲۰۲۱ تنها بخش کمی از یخ‌های قطب شمال آب شده‌اند؛ اما این موضوع را بسیار بزرگ می‌کنند و علت اصلی را منوط به افزایش CO۲ و متان می‌دانند در صورتی که علت اصلی این قضیه نیست.

اردکانی در پایان گفت: شماری از اخترشناسان پیش‌بینی کرده‌اند از سال ۲۰۲۵ تا ۲۰۵۰ ممکن است خورشید بخشی از انرژی‌ای را که از خود به سمت ما ساطع می‌کند، کمتر کند که چنانچه این این اتفاق رخ دهد، تغییراتی در حوزه اقلیم را شاهد خواهیم بود.

خبرنگار: فرزانه زراعتی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شیدا IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    1 0
    اقای پروفسور پیش بینی هات که غلط بودن و بارش امسال کمتر از میانگین بود بهتره به جای پیش بینی های واهی پیش بینی علمی بکنیم
  • کامبیز ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    0 0
    بخش کمی از یخ های قطب آب شده؟ عجب پروفسوری! کره زمین در حال سوختنه. یخ های قطب به شدت داره ذوب می شه و همین مساله یکی از دلایل تغییر الگوهای آب و هواییه. سوخت های فسیلی با وارد کردن گازهای گلخانه ای باعث تغییر اقلیم هستند و همه دانشمندان دنیا این را گفتن و ثابت کردن حالا پروفسور اومده می گه ربطی به سوخت های فسیلی نداره! واقعا پروفسور کجایی؟ نکنه مثل پروفسور کرمی هستی؟