چند هفته‌ای بود که زمزمه افزایش قیمت مرغ از سوی مسئولین جهاد کشاورزی و اتحادیه مرغداران گوشتی به گوش می‌رسید که امروز پس از کش و قوس‌هایی، نرخ مصوب جدید اعلام شد.

افزایش ۱۸۰ درصدی قیمت مرغ نسبت به سال گذشته+ نمودار

به گزارش قدس آنلاین، از ابتدای سال مرغ بازار پر التهابی را سپری کرده به طوری که در هر ماه شاهد نرخ جدید در عرضه مرغ گوشتی هستیم و چنانچه به این قیمت‌ها از ابتدای سال توجه شود، مشاهده می‌کنید که در هر ماه مرغ نرخی جدید را تجربه کرده است.

مدتی است که این کالا با قیمت مصوب ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان در خرده‌فروشی‌ها عرضه شده بود؛ اما طی چند روز اخیر بر اساس مشاهدات میدانی قیمت مرغ از نرخ مصوب عبور کرده و بسیاری از فروشنده‌ها گوشت پرطرفدار را با نرخ بیش از ۶۰ هزار تومان و در برخی استان تا ۷۰ هزار تومان در اختیار مصرف کننده قرار می‌دادند.

البته شهریور ماه دماوندی نژاد، معاون وزیر جهاد اعلام کرد بوده که هفته آخر شهریور جلسه‌ای با معاون اول رئیس جمهور برگزار و در این جلسه قیمت بررسی و اصلاح قیمت تعیین تکلیف می‌شود.

در همان زمان اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی بیان کرده بود قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده ۵۰ هزار تومان است که دولت در هفته پایانی شهریور قرار است نرخ را اصلاح و اعلام کند.

بنابر گفته وی افزایش مجدد قیمت بر معیشت و سرانه مصرف اثر منفی می‌گذارد؛ اما تولیدکنندگان در زیان قرار دارند و قادر به ادامه روند فعلی نیستند، بنابراین کالابرگ تنها راه حل جبران کاهش مصرف است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی علت این افزایش را بالا رفتن هزینه‌های تولید اعلام کرده بود.

محمدعلی کمالی، مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی هم در خصوص احتمال گرانی قیمت مرغ، ۶ برابر شده قیمت نهاده‌های دامی و رشد ۲.۲ برابری تامین نقدینگی برای تولید مرغ زنده را علت این گرانی عنوان کرده بود.

لازم به یادآوری است که قیمت مرغ در اواخر فروردین ماه سال جاری ۳۱ هزار و ۳۰۰ در اردیبهشت ماه بین ۴۲ تا ۴۶ هزار تومان، اوایل خرداد ماه ۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان، طی تیر ماه ۵۷ هزار تومان، در دهه سوم مرداد ماه ۵۲ هزار و ۹۰۰ تومان، در شهریور ۵۷ هزار و ۵۰۰ و مهر ماه بین ۶۰ تا ۶۶ هزار تومان و بعضا تا ۷۰ هزار تومان متغییر بود و این در حالی بود که قیمت مصوب ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان نرخ‌گذاری شده بود.

قیمت مصوب مرغ در مهر ماه ۱۴۰۰ برابر با ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان بود که با رسیدن این رقم به ۶۳ هزار تومان، با افزایش حدودا ۱۸۰ درصدی قیمت مرغ از مهر سال گذشته تاکنون مواجه هستیم.

حال باید دید آیا این نرخ مصوب جدید راضی کننده است و توقعات تولید کننده و مصرف کننده را برآورده می‌کند و ما به ثبات در بازار مرغ حداقل تا پایان سال می‌رسیم یا باز هم همچون ۶ ماه نخست سال بازار پرالتهابی را پیش رو داریم.

در نمودار پیش‌رو نوسان قیمت مرغ از ابتدای امسال تا آبان ماه را مشاهده می‌کنید.

افزایش ۱۸۰ درصدی قیمت مرغ نسبت به سال گذشته+ نمودار
خبرنگار: فرزانه زراعتی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.