رئیس جمهور روسیه روز گذشته در سخنرانی نشست «باشگاه گفت‌وگوی بین‌المللی والدای» با اعلام اینکه جهان در مهم‌ترین دهه از زمان پایان جنگ جهانی دوم تاکنون به‌سر می‌برد، تأکید کرد کشورش با نخبگان غربی مخالف و به دنبال هژمونی در جهان چندقطبی جدید نیست.

یک کارشناس مسائل اوراسیا: هیچ منطق نظامی‌ برای ضربه‌زنی اتمی به اوکراین وجود ندارد

به گزارش قدس آنلاین، رئیس جمهور روسیه روز گذشته در سخنرانی نشست «باشگاه گفت‌وگوی بین‌المللی والدای» با اعلام اینکه جهان در مهم‌ترین دهه از زمان پایان جنگ جهانی دوم تاکنون به‌سر می‌برد، تأکید کرد کشورش با نخبگان غربی مخالف و به دنبال هژمونی در جهان چندقطبی جدید نیست.

پوتین در خصوص فضاسازی غربی‌ها در مسئله تهدیدات هسته‌ای بیان کرد:‌ «موقعیت‌هایی که روسیه ممکن است در آن‌ها از سلاح‌های هسته‌ای خود استفاده کند، همه در دکترین هسته‌ای آن نوشته شده است. مسکو هرگز نخستین کسی نبود که در مورد استفاده از تسلیحات هسته‌ای صحبت کرد، بلکه تنها پاسخ‌هایی را خطاب به اظهارات رهبران غربی مطرح کرد. روسیه معتقد است غرب به عمد از آن باج‌خواهی می‌کند.

برای روسیه هیچ منطق نظامی یا سیاسی برای اینکه با حمله هسته‌ای، به اوکراین ضربه بزند وجود ندارد و تنها هدف هیاهوی امروز درباره تهدیدات هسته‌ای، فشار بر متحدان و کشورهای دوست مسکو و کشورهای بی‌طرف است. روسیه از برنامه‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ارسال یک هیئت مأمور به بررسی گزارش‌های مربوط به ساخت «بمب کثیف» توسط اوکراین استقبال می‌کند و این بازرسی باید در اسرع وقت و به گسترده‌ترین شکل ممکن انجام شود زیرا کی‌یف هر کاری انجام می‌دهد تا رد پاهای خود را پاک کند.

یک کارشناس مسائل اوراسیا در گفت‌وگو با قدس با اشاره به تاریخ روابط بین‌الملل چهار دهه گذشته سیاست خارجی کرملین به‌خصوص دوران انزوای آن پس از فروپاشی جماهیر شوروی و ضعف هژمونی روسیه در حوزه اثرگذاری‌اش گفت: به واسطه بحران‌های پس از این بازه زمانی، سیاستمداران امروز روسیه به تاریخ پس از فروپاشی با نگاهی عبرت‌آمیز می‌نگرند.

هیراد مخیری با بیان اینکه سلاح هسته‌ای کماکان به عنوان عنصر یکه‌تاز بازدارندگی در جهان محسوب می‌شود، گفت: کرملین با این برگ‌برنده به کارزار بین‌المللی آمده و با استفاده از آن به عنوان ابزار چانه‌زنی به دنبال جایگاه خویش در دوران گذار سیاست بین‌الملل است.

وی افزود: در دکترین روسیه به‌صراحت از تسلیحات اتمی یاد شده و متحدان غربی بارها از چگونگی بهره‌برداری از تسلیحات هسته‌ای خود سخن گفته‌اند. البته باید یادآور شد تسلیحات اتمی پس از بمباران هیروشیما به عنوان ابزار موازنه‌آفرینی مورد استفاده قرار گرفته و این رویکرد به عنوان رویه سیاست بین‌الملل لحاظ شده است.

خبرنگار: محمدی اصل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.