۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۴:۵۵
کد خبر: 823345

تیراژ بالای ترجمه کتاب‌هایی نظیر: «خانه درختی»، «هری پاتر»، «بچه چلمن»، «تام گیتس» و... نشان می‌دهد گزاره «نوجوان‌های امروز کتابخوان نیستند» به‌ طور کامل باطل است و اتفاقاً نوجوان‌ها خیلی فراتر از حد تصور، کتابخوان هستند فقط مشکل اینجاست که کتاب خوب به دستشان نمی‌رسد.

نکاتی برای کتاب‌خوانی نوجوان‌ها

بسیاری از خانواده‌ها معتقدند فرزندان نوجوانشان اهل مطالعه نیستند و بیشتر از اینکه کتاب دستشان بگیرند با گوشی و انواع و اقسام بازی‌ها اوقات فراغتشان را می‌گذرانند اما تیراژ بالای ترجمه کتاب‌هایی نظیر: «خانه درختی»، «هری پاتر»، «بچه چلمن»، «تام گیتس» و... نشان می‌دهد گزاره «نوجوان‌های امروز کتابخوان نیستند» به‌ طور کامل باطل است و اتفاقاً نوجوان‌ها خیلی فراتر از حد تصور، کتابخوان هستند فقط مشکل اینجاست که کتاب خوب به دستشان نمی‌رسد.

معرفی کتاب خوب شرایطی دارد و به دلایل متعددی یکی از سخت‌ترین کارهای دنیاست. با این حال اگر پدر یا مادری هستید که دوست دارید فرزند نوجوانتان در مسیر کتاب‌خوانی قرار بگیرد، نکات زیر می‌تواند به شما در رسیدن به این هدف کمک کند.
نخستین قدم این است که بازار نشر کتاب‌های نوجوان را بشناسید؛ برای این کار کمی در بخش نوجوان کتاب‌فروشی‌های بزرگ بگردید و صفحات مجازی ناشران نوجوان را دنبال کنید ناشرانی مانند: افق، پیدایش، قدیانی، کانون پرورش فکری، هوپاو... .
مرحله بعد شناخت ذائقه کتاب‌خوانی نوجوانتان است و اینکه بدانید به چه نوع کتاب یا چه ژانری علاقه‌مند است. نمی‌توانیم برای نوجوانی که شیفته آثار علمی تخیلی است، کتاب شعر معرفی کنیم یا برعکس.
در نوع کتاب‌خوانی فرزندتان دخالت نکنید و توقع نداشته باشید نوجوان شما دائم به دنبال خواندن اثر فاخر باشد به خصوص اگر نوجوان شما در ابتدای مسیر کتاب‌خوانی است نمی‌توانیم همان ابتدا آثار ژول ورن یا کلیله و دمنه را معرفی کنیم و توقع داشته باشیم همه این آثار را بخواند چون کتاب خواندن با نشستن سر کلاس ادبیات تفاوت دارد. خواندن داستان چیزی از جنس لذت و غرق شدن است.
توقع معجزه از کتاب را نداشته باشید؛ قرار نیست همه‌ مشکلاتی که ما در چندین‌ سال ارتباط مستقیم با بچه‌ها موفق به حلش نشده‌ایم را چند صد صفحه کلمات چاپ‌ شده بی‌صدا تغییر بدهد اما عادت کتاب خواندن به ‌تدریج خیلی مسائل را حل خواهد کرد چون کتاب نقش تربیتی بالایی دارد، نوجوان کتابخوان به مسائل بی‌تفاوت نیست و همواره کنشگر است.
با همه این توضیحات شاید خالی از لطف نباشد مجموعه‌ای لذتبخش و سرگرم‌کننده معرفی کنم و شما با توجه به نکات بالا از میان آن آثاری را برای نوجوانتان انتخاب کنید. مجموعه ۱۸جلدی رمان‌های کلاسیک که توسط نشر قدیانی منتشر شده است برای نوجوانان بالای ۱۵ سال می‌تواند آثاری خواندنی باشد. آثاری مثل: دور دنیا در ۸۰ روز، رابین هود، سارا کورو، جادوگر سرزمین اُز، پینوکیو، زنان کوچک، هایدی، شاهزاده و گدا، بابا لنگ دراز و... این آثار کلاسیک از آنجا که ساختار ساده‌ای دارند، درک آن‌ها هم برای نوجوانان ساده‌تر خواهد بود و مسیر کتاب‌خوانی‌شان را در آینده هموار می‌کند.

خبرنگار: خدیجه زمانیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.