مسابقات قرآن در کشور ما علاقه‌مندان خاص خود را دارد. به گفته بسیاری از قاریان و حافظان قرآن، ایران ظرفیت خوبی در حوزه فعالیت‌های قرآنی دارد که حاصل این ظرفیت‌ها کسب افتخاراتی توسط فعالان قرآنی است که در رسانه‌ها منتشر می‌شود و ما نیز در تعدادی از شماره‌های گذشته رواق با این افتخارآفرینان به گفت‌وگو نشسته بودیم.

مشهد؛ میزبان مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

از سوی دیگر در چند روز اخیر مسئولان سازمان اوقاف جلساتی برای برگزاری سی ‌و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم برگزار کردند؛ این موضوع سبب شد درباره جزئیات این رقابت‌ها با مسئول مربوط گفت‌وگو کنیم.
این نکته را هم باید به این مقدمه اضافه کنم که سی ‌و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم امسال قرار است به صورت ویژه با برنامه‌ریزی متفاوتی که از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه صورت گرفته برگزار شود. سال‌های گذشته این رقابت‌ها در یک هفته و یک شهر به صورت حضوری یا غیرحضوری برگزار می‌شد اما امسال این مسابقات با میزبانی چند شهر و در چند هفته اجرایی می‌شود.
نکته قابل تأمل این است در دوران شیوع کرونا مسابقات قرآنی که توسط سازمان اوقاف در کشور برگزار می‌شود نه تنها تعطیل نشد بلکه ادامه یافت و تاکنون دستاوردهای بسیاری برای فعالان قرآنی داشته است.
به گفته رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه این مسابقات امسال از ویژگی‌های خاصی دارد که یکی از آن‌ها حضور بیش از ۹۰کشور از پنج قاره جهان در این رقابت بزرگ است.
در ادامه مشروح گفت‌وگوی خبرنگار ما را با دکتر حمید مجیدی مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه می‌خوانید.

مسابقات قرآن کریم در دوران کرونا هم تعطیل نشد
دکتر مجیدی مهر در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه در دوران شیوع کرونا مسابقات قرآن در کشور برگزار می‌شد، اظهار می‌کند: امروز ایران در حوزه‌های مختلف قرآنی پیشرفت‌های بسیاری داشته و می‌تواند در جهان اسلام الگویی مناسب برای کشورهای دیگر باشد. او برگزاری مسابقات قرآنی در شرایط کرونا را پویایی جامعه اسلامی و طی کردن راه سعادت می‌داند و اضافه می‌کند: یکی از دستاوردهای برگزاری مسابقات قرآن در کشور ما دستیابی به امکانات مناسب قرآنی و پیشرفت در این حوزه بوده و دانش روز در مباحث قرآنی در اختیار فعالان قرآنی کشور است.

مشهد؛ میزبان مرحله مقدماتی برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور درباره جزئیات برگزاری سی ‌و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در سال جاری بیان می‌کند: این مسابقات در دو مرحله به صورت حضوری و غیرحضوری برگزار می‌شود.
مجیدی مهر ادامه می‌دهد: شرکت‌کنندگان تلاوت خود را ضبط کرده و به دبیرخانه ارسال می‌کنند که این مرحله به صورت غیرحضوری انجام می‌شود.
او متذکر می‌شود: در مرحله دوم، آثار توسط داوران ایرانی و خارجی داوری می‌شود. این مرحله مقدماتی است و به صورت حضوری همزمان با دی ماه سال جاری با همکاری اداره کل اوقاف خراسان رضوی و آستان قدس رضوی در مرکز پژوهش‌های آستان قدس رضوی در مشهد برگزار می‌شود.
به گفته رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، مرحله نهایی این دوره از مسابقات از ۲۸ بهمن امسال همزمان با شب مبعث تا چهارم اسفند در سالن اجلاس سران کشورها برپا می‌شود، همچنین پایان‌بخش این دوره از مسابقات، دیدار حضوری شرکت‌کنندگان کشورهای اسلامی با رهبر معظم انقلاب است.
مجیدی مهر ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه امسال این دوره از مسابقات برخلاف سال‌های گذشته در چند هفته و چند شهر برگزار می‌شود به لحاظ اجرایی بار سنگینی برای ستاد عالی مسابقات دارد اما این موضوع سبب نوآوری و هیجان بیشتر در استان‌ها خواهد شد.

حضور بیش از ۹۰ کشور در سی ‌و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با تأکید بر اینکه برای مسابقات بین‌المللی پیش رو به بیش از ۱۲۰ کشور دعوت‌نامه ارسال شده، اضافه می‌کند: بیش از ۹۰ کشور جهان در این مسابقات شرکت می‌کنند.

برگزاری همایش حافظان قرآن در سال آینده
مجیدی مهر درباره برنامه‌های دیگری که توسط مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف کشور در سال‌های آینده برگزار می‌شود، می‌گوید: همایش حافظان قرآن و افتتاح بنیاد کربلایی کاظم ساروقی که به دستور رئیس‌جمهور است، از جمله برنامه‌های مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در اوایل سال آینده محسوب می‌شود.
او بیان می‌کند: مسابقات قرآنی با همکاری ستاد عالی مسابقات و سیاست‌گذاری و مشورت انجام و با همراهی کمیته اعزامی، دقیق‌ترین ساختارهای مسابقاتی به دیگر کشورها ارائه می‌شود.

ویژگی‌های منحصر به‌فرد ایران در حوزه فعالیت‌های قرآنی در جهان اسلام
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور متذکر می‌شود: در حال حاضر به دلیل فعالیت قابل توجه حافظان و قاریان قرآن کریم در کشور و فعالیت‌های بین‌المللی ایران، کشور ما از جایگاه ویژه‌ای درجهان اسلام برخوردار است.
مجیدی مهر به اعزام قاریان و حافظان ایرانی قرآن کریم به مسابقات بین‌المللی مختلف و کسب رتبه‌های برتر آن‌ها در این رقابت‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: این موضوع خود نشان‌دهنده ارتقا و جایگاه خوب فعالان قرآنی در جهان اسلام است.
او به کسب ۳۸۰ رتبه توسط قاریان و حافظان قرآن کریم در مسابقات بین‌المللی از پس از انقلاب تاکنون اشاره و بیان می‌کند: این آمارها نشان می‌دهد ایران می‌تواند در کنار مصر که مهد تلاوت قرآن کریم است از جایگاه ویژه‌ای در جهان اسلام برخوردار باشد.

فعالیت‌های حمایتی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور برای فعالان قرآنی
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در خصوص فعالیت‌های حمایتی این مرکز از فعالان قرآنی می‌گوید: برگزاری مسابقات قرآن کریم در سطوح مختلف، معرفی قاریان و حافظان قرآن کریم به بنیاد نخبگان و صدا و سیما، تلاوت در محافل قرآنی، آموزش و ارتقای قاریان و حافظان، تأمین هزینه‌های تحصیلی آن‌ها در مقاطع مختلف، حضور در سفرهای تبلیغی، اعزام به مسابقات و... بخشی از این حمایت‌ها بوده که ناظر به کسب رتبه قاریان و حافظان انجام می‌شود.
مجیدی مهر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «یکی از مشکلات قاریان و حافظان قرآن کریم دعوت نکردن بعضی از کشورها از ایران برای حضور در مسابقات است، ارزیابی شما از این مشکل چیست؟» می‌گوید: به طور کلی قرآن کریم کتاب آسمانی و مورد احترام و توجه همه مسلمانان است و هر کسی به این کتاب آسمانی بی‌احترامی کند نتیجه‌اش را در زندگی خویش می‌بیند، این بی‌توجهی و دعوت نکردن برخی از کشورها از ایران برای حضور در مسابقات بین‌المللی به‌خاطر برخی مسائل سیاسی و نگاه‌های فرقه‌ای است که در جهان اسلام مورد پذیرش نیست و نتیجه‌ای نیز برای عاملان آن ندارد.

خبرنگار: مهدیه قمری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.