نماینده روسیه در سازمان ملل در شورای امنیت گفت که اوکراین توافق استانبول برای صادرات غلات از طریق دریای سیاه را "به شدت نقض" کرده و مسکو را وادار ساخته تا این توافق را به مدت نامحدود به حالت تعلیق درآورد.

روسیه: کشتی‌های دریای سیاه بازرسی می‌شوند / کریدور ارسال غلات بسته می‌ماند

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل دوشنبه گفت که نیروی دریایی روسیه همه کشتی‌های باری را که به مقصد اوکراین می‌روند، بازرسی خواهد کرد، حتی کشتی‌هایی که به‌طور یک‌جانبه از سوی مرکز هماهنگی مستقر در ترکیه ترخیص شده‌اند.

نبنزیا با اشاره به حمله پهپادی روز شنبه به سواستوپل مدعی شد: این اقدام خرابکارانه کی‌یف، توافق‌های استانبول را به شدت نقض می‌کند و در واقع به بُعد انسانی آنها پایان می‌دهد. اکنون بر همگان آشکار است که کریدور بشردوستانه دریای سیاه توسط طرف اوکراینی برای اهداف خرابکارانه نظامی استفاده می‌شود.

واسیلی نبنزیا افزود: روسیه نمی‌تواند ایمنی کشتی‌های غیرنظامی مشارکت‌کننده در ابتکارعمل دریای سیاه را تضمین کند، زیرا ما نمی‌دانیم کی‌یف با حمایت حامیان غربی خود چه حملات تروریستی دیگری را آماده می‌کند.

روز یکشنبه، پس از اینکه مسکو تعلیق این توافق‌ها را اعلام کرد، مرکز هماهنگی مشترک (JCC) در استانبول اعلام کرد که ۱۶ کشتی را برای تردد روز دوشنبه در این کریدور در نظر گرفته و روسیه را در مورد این تصمیم مطلع ساخت. براساس داده‌های ترافیک دریایی، صبح حداقل دو کشتی بندر اودسا در دریای سیاه را ترک کردند و مقصد آنها استانبول گزارش شد.

نبنزیا در جلسه شورای امنیت سازمان ملل گفت: تصمیم‌ها و اقداماتی که بدون مشارکت ما اتخاذ می‌شوند، برای ما الزام‌آور نیستند. مسکو نمی‌تواند به کشتی‌ها اجازه عبور بدون بازرسی ما را بدهد و مجبور خواهد شد اقدامات مستقلی را برای بازرسی کشتی‌هایی که جی‌سی‌سی بدون تأیید روسیه مجاز اعلام کرده، انجام دهد.

در همین حال امیر عبدالله، هماهنگ‌کننده سازمان ملل برای ابتکارعمل غلات در دریای سیاه تاکید کرده که جریان ارسال غذا باید "تداوم" یابد.

سازمان ملل و ترکیه در ماه ژوئیه امضای قراردادی را میانجیگری کردند که براساس آن غلات اوکراینی می‌توانست از طریق دریای سیاه صادر شود، در حالی که موانع غرب بر سر صادرات غلات و کود روسیه برداشته می‌شد. ایالات متحده و متحدانش تاکید دارند که هرگز صادرات غلات را تحریم نکرده‌اند اما تحریم‌های آنها بر کشتی‌های روسی و بیمه، صادرات را در عمل غیرممکن کرده است.

همین مساله و همچنین حمله پهپادی روز شنبه موجب شد تا ارتش روسیه به اصطلاح "کریدور غلات" را که برای ارسال محصولات کشاورزی اوکراین از طریق دریای سیاه استفاده می‌شود، ببندد. وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه توضیح داد که این اقدام "حاصل اقدامات تحریک‌آمیز کی‌یف است که از این مسیر برای انجام حملات استفاده کرده است."

این حمله که گفته می‌شود به برخی از کشتی‌های روسی خسارت وارد آورده، در نزدیکی سواستوپل رخ داد و مسکو می‌گوید که نیروی دریایی انگلیس مغز متفکر این عملیات‌ها بوده است اما لندن این اتهامات را رد می‌کند. با این حال گروه هماهنگی مشترک هم اعلام کرده که در زمان وقوع حمله مذکور، هیچ کشتی حامل غلاتی از مسیر مذکور تردد نمی‌کرده است.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: هرگونه ناوبری از طریق کریدور امنیتی تعیین‌شده تحت ابتکار محموله غلات در دریای سیاه تا زمانی که اوضاع پیرامون حمله تروریستی اوکراینی به کشتی‌های نظامی و غیرنظامی در سواستوپل روشن نشود، متوقف خواهد شد.

این در حالی است که ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که ایالات متحده به ترکیه در احیای توافق غلات اوکراین "بی نهایت اطمینان" دارد. پرایس در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «در مورد طرح غلات دریای سیاه ما نهایت اعتماد را به ترک ها داریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.