معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در شرایطی که سال گذشته صادرات فرآورده‌های چاپی غیر کتاب شامل چاپ سلفون، پاکت، برچسب، کارتن و در بطری نوشابه بیش از هزار میلیارد تومان بود، در شش ماه نخست امسال شاهد افزایش ۷۵ درصدی صادرات صنایع چاپ و بسته‌بندی استان نسبت به سال گذشته هستیم.

افزایش ۷۵ درصدی صادرات صنایع چاپ و نشر خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین خراسان، جلیل سروری با اشاره به ظرفیت‌های صنعت چاپ و نشر در استان اظهار کرد: در خراسان رضوی بیش از ۱۰۶ شرکت تبلیغاتی، ۴۰۰ واحد چاپخانه، لیتوگرافی و جعبه سازی و هم‌چنین ۴۴۱ ناشر فعال وجود دارد که باعث شده تا خراسان رضوی به‌عنوان یکی از مراکز کانونی صنعت چاپ و بسته‌بندی، در شش ماه اول سال جاری سهم بیش از ۹۷۰ میلیارد تومانی از سبد صادرات ملی این صنعت را به خود اختصاص دهد.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: در شرایطی که سال گذشته بیش از هزار میلیارد تومان صادرات فرآورده‌های چاپی غیر کتاب شامل چاپ سلفون، پاکت، برچسب، کارتن و در بطری نوشابه داشتیم، در حوزه صادرات محصولات، خدمات و دانش صنعت چاپ و نشر، شاهد افزایش ۷۵ درصدی صادرات صنایع استان نسبت به سال گذشته هستیم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته پس از توزیع سه هزار و ۴۳۰ بند کاغذ یارانه‌ای به استان، در مجموع برای سه هزار و ۹۰۰ عنوان کتاب در استان مجوز چاپ صادر شد و در شش‌ماهه نخست امسال هم علیرغم صدور مجوز چاپ برای دو هزار عنوان کتاب، متأسفانه تاکنون هیچ سهمیه‌ای از کاغذ یارانه‌ای به استان اختصاص نیافته و پیگیر این موضوع هستیم.

سروری ادامه داد: خراسان رضوی در حوزه صادرات محصولات کتابی صنعت چاپ هم از جمله استان‌های پیشروی کشور است و در شرایطی که سال گذشته دو هزار و ۶۱۳ عنوان کتاب در قالب ۲۶۶ هزار و ۷۵۲ جلد و به ارزش تقریبی دو میلیارد تومان صادر شده بود، فقط در شش‌ماهه نخست سال، ۴۸۳ عنوان کتاب در قالب حدود ۲۴ هزار جلد و به ارزش تقریبی ۳۶۰ میلیون تومان از مبادی گمرکی استان صادر شده است.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ابراز امیدواری کرد: ۲۴۲ رسانه چاپی شامل روزنامه، هفته‌نامه، دوهفته‌نامه، ماهنامه، دوماهنامه، فصلنامه، دو فصلنامه و سالنامه فعالیت دارند. این آمار به‌روشنی نشان می‌دهد که صنعت چاپ در خراسان رضوی ظرفیت‌های بسیاری دارد و چه در عرصه بسته‌بندی و چه کتاب و نشریات، ارتقای سهمیه کاغذ یارانه‌ای استان می‌تواند به رونق روزافزون این صنعت مهم و راهبردی بینجامد.

بیست و دومین آئین بزرگداشت روز ملی چاپ و تجلیل از فعالان پیشکسوتان چاپ استان خراسان رضوی با حضور مسئولان کشوری و استانی و اهالی صنعت چاپ این استان، دوازدهم آبان ماه امسال در محل هتل پردیسان مشهد برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.