دانشیار گروه مطالعات آمریکا در دانشگاه تهران گفت: هدف آمریکا از آزاد کردن ایران تغییر مرزهای جغرافیایی این کشور است و به دلیل آنکه جنگ ترکیبی آنها علیه ایران نیز دچار چالش شده است بایدن با این اظهارات و روحیه کاذب دادن به جریان های تجزیه طلب و برانداز، به دنبال کسب رای برای دموکرات ها در انتخابات کنگره می باشد.

فؤاد ایزدی: جنگ ترکیبی آمریکا علیه ایران دچار چالش شده است / منظور بایدن از آزاد کردن، تجزیه ایران است

فؤاد ایزدی در گفتگو با قدس آنلاین درباره اظهارات اخیر بایدن و همچنین تحریم های جدید آمریکا علیه ایران گفت: تحریم های امریکا علیه ایران طی چهار دهه اخیر همیشه وجود داشته است و به جای اینکه روند نزولی داشته باشد حتی در شرایطی که مواردی مثل برجام وجود داشته است روند صعودی را طی کرده است.

وی ادامه داد: دولت بایدن نیز برخلاف آنچه که از ابتدا شعار می داد و صحبت از بازگشت به برجام ، میز مذاکره و گفتگو را مطرح می کرد اما به صراحت می توان اعلام کرد که درهر ماه از دوره حضور دولت بایدن حداقل ۲ تا ۳تحریم علیه ایران اعمال شده است که این موضوع بخشی از همان جنگ ترکیبی است که تحریم و مذاکره یا فشار اقتصادی و دیپلماسی را همزمان دنبال می کند.

وی با بیان اینکه دولت آمریکا هیچ موقع محدودیتی در زمینه اخلاق نداشته وندارد ، افزود: هدف آمریکا از این جنگ ترکیبی رسیدن به یک سری اهداف در سیاست خارجی است و هر کدام از این ابزار که اهداف آنها را زودتر عملیاتی کند به سمت ان سوق پیدا می کنند به طوری که حتی از عملیات تروریستی و کشتار افراد بی گناه حتی کودکان نیز برای این موضوع اجتناب نمی کنند.

دانشیار گروه مطالعات آمریکا در دانشگاه تهران بیان داشت: در مقابل ایران نیز نمی تواند سکوت کند و صرفا نظاره گر اینگونه بی اخلاقی ها باشد. به عبارتی نشستن و تماشا کردن گزینه خوبی برای مقابله با آمریکا و هم پیمانان او نیست از این رو اقدام هفته اخیر ایران در باره تحریم هایی علیه آمریکا نیز اقدامی هوشمندانه و رو به جلو بود. همچنین ایران نباید صرفا به این تحریم ها بسنده کند ، بلکه فعالیت های دیگری علیه آمریکا را نیز باید پایه ریزی و اجرا کند زیرا اگر اظهار مواردی نظیر تعرض و حمله به ایران و ایجاد ناامنی در کشور هیچ هزینه ای برای آمریکا به دنبال نداشته باشد این گونه رفتارها از سوی این کشور ادامه پیدا خواهد کرد.

فؤاد ایزدی: جنگ ترکیبی آمریکا علیه ایران دچار چالش شده است / منظور بایدن از آزاد کردن، تجزیه ایران است

وی در مورد اظهارات رابرت مالی مبنی بر اینکه گزینه نظامی همچنان روی میز قرار دارد و همچنین احتمال بازگشت دوباره ترامپ به صندلی ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ اظهار داشت: تیم مذاکره کننده ایران باید از گذشته، برجام و سوابق رفتاری مقامات آمریکایی چه جمهوری خواه و چه دموکرات درس بگیرند و از برخی موارد نظیر خوش بینی های کاذبی که در تیم مذاکره کننده دولت قبلی وجود داشت مبنی براینکه باور نداشتند ترامپ از برجام خارج خواهد شد، دوری کنند زیرا شخصی که یک رفتار را یک بار انجام داده است تکرار آن برایش آسانتر خواهد بود. از این رو هرگونه کم کاری در زمینه عدم دقت به تجربیات گذشته و تکرار اشتباهات ممکن است اثارهای مخربی را برای کشور به دنبال داشته باشد که مقصر این بی توجهی ها دیگر آمریکا نخواهد بود.

فؤاد ایزدی: جنگ ترکیبی آمریکا علیه ایران دچار چالش شده است / منظور بایدن از آزاد کردن، تجزیه ایران است

ایزدی درباره سخنان اخیر بایدن مبنی بر اینکه ایران را آزاد خواهیم کرد، تصریح کرد: هدف نهایی امریکا تجزیه ایران است و منظور انها از آزاد کردن ایران نیز همین مولفه و جابه جایی و تغییر مرزهای جغرافیایی فعلی ایران است. آنها به این موضوع پی برده اند که اگر در حرکت جدیدی که طی چند هفته اخیر آغاز کرده اند به موفقیت دست پیدا نکنند متوقف کردن ایران با توجه به تحولات جهانی بسیار سخت خواهد شد و از طرفی به دلیل آنکه جنگ ترکیبی انها نیز دچار چالش هایی شده است بایدن به دنبال آن است که به جریان های مرتبط با آمریکا نظیر جریان های تجزیه طلب و برانداز روحیه دهد.

وی ادامه داد: دلیل دیگر این اظهارات بایدن محل سخنرانی وی بود و از انجا که هفته اینده در آمریکا انتخابات کنکره برگزار خواهد شد و تاکنون دموکرات ها در این انتخابات عقب هستند به نوعی به دنبال کمک به این جریان با مطرح کردن مواردی نظیر من رئیس جمهور مقتدری هستم که مسائل سیاست خارجی را به طور جدی پیگیری می کنم و حرف های تندی در این زمینه می زنم می باشد.

خبرنگار: رضاطلبی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.