مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه دو سرطان روده بزرگ و دهانه رحم در خراسان رضوی بالاتر از میانگین کشوری است، سرطان را دومین عامل مرگ و میرها دانست.

سرطان دومین عامل مرگ در خراسان رضوی/ ابتلا به 2 سرطان روده بزرگ و دهانه رحم بالاتر از میانگین کشوری است

دکتر ناصر امینی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس خراسان آنلاین 9 سرطان شایع در خراسان رضوی و شهر مشهد را به ترتیب سرطان‌های پستان، معده، کولورکتال(روده بزرگ)، پوست، دهانه رحم، پروستات، مغز، ریه و لوسمی یا سرطان خون عنوان کرد.

طبق گفته مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، شایعترین سرطان‌ها در کشور با اندکی تفاوت نسبت به خراسان رضوی به ترتیب شامل پستان، پروستات، کولورکتال، پوست، معده، ریه، مثانه، تیرویید و لوسمی است.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی 10 درصد موارد سرطان کشور را داراست؛ افزود: تعداد مبتلایان به انواع سرطان در این استان به طور متوسط بین 10 تا 11 هزار نفر و در کشور 110 تا 120 هزار نفر هستند.

دکتر امینی با اشاره به این مطلب که طبق آمارها میزان خام مرگ به دلیل سرطان در خراسان رضوی 72.42 در صد هزار نفر جمعیت است، تصریح کرد: میزان مرگ و میر بر اثر سرطان بعد از بیماریهای قلب و عروق، رتبه دوم را در کشور و خراسان رضوی دارد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مهمترین عامل خطر با توجه به نوع سرطان متفاوت است و کلیه عوامل خطر در بیماری‌های غیر واگیر مشترک هستند، مثلا در سرطان کولورکتال عوامل خطری شامل چاقی، ارث، رژیم غذایی، فعالیت بدنی و مصرف دخانیات بیشتر موثر هستند.

وی افزود: دامنه سنی ابتلا به سرطان از بدو تولد به بعد است، حتی مواردی از سرطان در دوران جنینی اتفاق می‌افتد اما سن افزایش بروز سرطان‌های شایع در کل جمعیت 50 سال به بالا است.

دکتر امینی متذکر شد: در بعضی سرطان‎ها مانند سرطان پستان و معده و کولورکتال سن ابتلا ( رشد بروز ) در خراسان رضوی 10 سال زودتر از میانگین کشوری است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه دو سرطان کولورکتال و سرویکس در خراسان رضوی بالاتر از میانگین کشوری است، گفت: طبق آخرین آمار رسمی میزان بروز سرطان کولورکتال طبق آخرین امار رسمی در خراسان رضوی 17.14 و در کشور 15.9 در صد هزار نفر جمعیت؛ سرطان پستان در خراسان رضوی 31.46 و در کشور 40.37 در صد هزار نفر جعیت زنان و میزان بروز سرطان سرویکس در خراسان رضوی 2.63 و در کشور 1.99 در صد هزار نفر جمعیت زنان است.

وی علایم هشدار در سرطان کولورکتال(روده بزرگ) که باید جدی گرفته شود را شامل یبوست که طی یک ماه اخیر شروع شده باشد، خونریزی از مقعد که می‌تواند به صورت قطره قطره و یا مدفوع قیری باشد(به مدت یک ماه) و کاهش وزن بیش از 10 درصد که همراه با یکی از دو علامت قبل باشد، عنوان کرد.

دکتر امینی افزود: علایم خطر در سرطان سرویکس(دهانه رحم) شامل خونریزی واژینال خارج از دوره ماهانه، ترشح بدبوی واژینال و درد هنگام نزدیکی(آمیزش جنسی) است.

وجود توده در پستان یا زیر بغل، تغییرات پوست به صورت اگزما پوسته پوسته شدن، پوست پرتغالی، فرورفتن نوک پستان،تغییر در شکل( عدم قرینگی) یا قوام(سفتی) پستان، علایم هشدار دهنده ابتلا به سرطان پستان بود که مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد به آن‌ها اشاره کرد.

وی با تاکید بر تاثیر پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان بر درمان، از برنامه غربالگری رایگان و تشخیص زودهنگام سه سرطان شایع در مشهد خبر داد و گفت: برای غربالگری سرطان کولورکتال در جمعیت 50 تا 70 سال انجام تست فیت، برای سرطان پستان غربالگری در جمعیت زنان 30 تا 70 سال و جهت غربالگری سرطان سرویکس در جمعیت زنان 30 تا 60 سال بصورت رایگان در مراگز جامع سلامت داشگاه علوم پزشکی مشهد در حال انجام است و افراد می‌توانند برای تشخیص زودهنگام مراجعه کنند.

دکتر امینی با تاکید بر تاثیر سبک زندگی در ابتلا به سرطان عنوان کرد: اکثر سرطان‌ها در صورت تشخیص زود هنگام قابل کنترل و درمان هستند و 40 درصد سرطان‌ها با اصلاح شیوه زندگی قابل پیشگیری هستند.

گفت‌وگو از معصومه مومنیان

انتهای پیام

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.