معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به تاثیرات مخرب بازی‌های رایانه‌ای غیرمجاز در کودکان و نوجوانان بیان کرد: بیشتر والدین در مورد نوع بازی‌ها و نحوه استفاده از این بازی‌ها و خطرات و تهدیدهای آن بر سلامت روان کودکان خود اطلاعات کافی ندارند.

بیشتر والدین از خطر بازی‌های رایانه‌ای غیر مجاز اطلاعات کافی ندارند

به گزارش قدس آنلاین امین سپهریان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به شناخت استعدادهای جوان و توسعه بازی‌هایی منطبق با فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی در بازی‌های رایانه‌ای افزود: برگزاری جام بازی‌های رایانه‌ای در خوزستان همزمان با سراسر کشور و یک هفته پیش از مسابقات فوتبال جام جهانی ۲۰۲۲ با هدف نشاط اجتماعی و در راستای فراهم کردن بستری سالم برای رقابت درفضای مجازی برنامه ریزی شده است.

وی ادامه داد: این جشنواره با مدیریت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای کشور و در قالب مسابقه فوتبال و در سه بخش مسابقات آنلاین، آموزش و مشاوره سواد بازی، نمایشگاه و کارگاه بازی سازی در رده سنی زیر ۱۶ سال و رده سنی بزرگسال برگزار می‌شود.

وی افزود: علاقه، شور و نشاط طیف زیادی ازکودکان و نوجوانان و بزرگسالان دربازی فوتبال و همزمانی آن با مسابقات جام جهانی دلیل انتخاب این بازی برای رقابت در این جشنواره است که سبب می شود افراد شرکت کننده انگیزه و مهارت بیشتری را در این بازی کسب کنند و کمتر به سمت بازی های غیر مجاز گرایش پیدا کنند.

وی با اشاره به جوایز جام بازی‌های رایانه ای در خوزستان بیان کرد: نزدیک به ۲ میلیارد ریال جایزه برای این دوره در نظر گرفته شده است که به ترتیب برای رتبه نخست بازی ۲ نفر جداگانه در ۲ رده سنی نوجوان و بزرگسال مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال ، رتبه دوم ۲۰۰ میلیون ریال و رتبه سوم ۱۰۰ میلیون ریال ، و نیز برای ۶۴ نفر بعدی با مبالغ کمتر جوایزی تعیین شده است.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان افزود: این جشنواره به صورت مقدماتی در شهرستان ها آغاز می شود ولی آیین پایانی آن در اهواز و در مکان تعیین شده برگزار می‌شود؛ همچنین در پایان ۳۲ نفر به تعداد تیم های شرکت کننده در جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ به مرحله پایانی جام بازی‌های رایانه‌ای خوزستان راه می‌یابند.

وی افزود: در این جشنواره غرفه بازی‌های مجاز رایانه‌ای در کنار مسابقات و برنامه‌های جنبی شامل برگزاری مسابقه برای خانواده ها ، بازی‌های رومیزی، نمایش و اجرای موسیقی نیز در نظر گرفته شده است.

برگزاری کارگاه‌های آموزش سواد بازی در جشنواره بازی‌های رایانه‌ای

سپهریان با بیان اینکه در این جشنواره کارگاه‌ های آموزش سواد بازی برپا می شود ادامه داد:در این راستا گروهی از دانش آموزان در نواحی مختلف شناسایی شده که با آموزش در مورد بازی‌های مجاز و غیرمجازو آسیب های ناشی از آن سفیر سواد بازی در استان و شهرستان می شوند؛ همچنین به مربیان و مشاوران برخی دستگاه ها مانند آموزش و پرورش این آموزش ها نیز ارایه می شود.

وی افزود: بهره گیری از تجارب و توانای‌های مدرسان بازی سازی از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، مشاوره از تیم های بازی ساز پارک و علم و فناوری خوزستان به شکل آموزش بازی سازی برای افراد آماتور از جمله اقداماتی است که برای ایجاد علاقه و انگیزه در افراد مبتدی و حرفه ای صورت می گیرد.

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به معایب استفاده از بازی‌های غیر مجاز رایانه‌ای بیان کرد:اطلاعات و آگاهی والدین نسبت به این بازها ضروری است و در صورت نبود کنترل ، کودک و نوجوان با آسیب فراوانی از جمله پرخاشگری، خشونت ، حساس و زودرنج شدن، ابتلا به دردهای عضلانی، افت تحصیلی، و اختلال در خواب و غذا دچار می شود.

وی با تاکید به این نکته که در بازی‌های غیر مجاز رایانه‌ای مسایل انحرافی، غیر اخلاقی و ضد مذهبی ترویج داده می شود گفت: علاوه بر آسیب های فردی، کنترل نشدن هیجانات می تواند زمینه آسیب های اجتماعی را فراهم کند.

سپهریان ادامه داد: نشاط و فراغت حاصل ازبازی‌های رایانه‌ای ، تقویت توانایی در تصمیم گیری، از جمله محاسن این بازی‌ها است که سالانه افراد بسیاری از جامعه را درگیر بازی های رایانه می کند لذا برگزاری این جشنواره ها و ترغیب کودکان و نوجوانان برای استفاده از بازی‌های مجاز رایانه‌ای از جمله اهداف است که می تواند فضای با نشاط و سالمی را برای افراد شرکت کننده رقم بزند.

وی گفت: اعضای ستاد برگزاری این جشنواره را استانداری خوزستان ، بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهزیستی، آموزش و پرورش، پارک علم و فناوری ،حوزه هنری، و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان تشکیل می دهد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.