شورای روابط خارجی آمریکا در مطلبی با عنوان «کره‌شمالی تحریکات نظامی خود را تشدید کرده است» با قلم اسکات اسنایدر می‌نویسد: پیونگ‌یانگ به دنبال بهره‌برداری از رقابت قدرت‌های بزرگ و تضعیف روابط آمریکا- کره‌جنوبی با آزمایش موشکی سریع خود است.

افزایش بی‌سابقه آزمایش‌های موشکی کره شمالی

به گزارش قدس آنلاین، شورای روابط خارجی آمریکا در مطلبی با عنوان «کره‌شمالی تحریکات نظامی خود را تشدید کرده است» با قلم اسکات اسنایدر می‌نویسد: پیونگ‌یانگ به دنبال بهره‌برداری از رقابت قدرت‌های بزرگ و تضعیف روابط آمریکا- کره‌جنوبی با آزمایش موشکی سریع خود است. این رسانه آورده: تنش‌های هسته‌ای در شبه‌جزیره کره به بالاترین سطح خود در سال‌های اخیر رسیده است. ده‌ها آزمایشی که پیونگ‌یانگ از سپتامبر تا نوامبر انجام داده، از جمله موشک‌های بالستیک میان‌برد و موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، بخشی از برنامه بلندمدت کیم جونگ اون برای تقویت قابلیت‌های نظامی کره شمالی است. این آزمایش‌ها به‌خاطر ابراز نارضایتی کره‌شمالی از تمرینات نظامی ایالات متحده و کره‌جنوبی است، از ماه سپتامبر برگزار شده است.

براساس آمارهای فارن پالیسی، برنامه آزمایش موشکی کره‌شمالی در سال ۲۰۱۲ دو آزمایش، ۲۰۱۳ تعداد ۶ پرتاب، سال۲۰۱۴ تعداد ۱۹ پرتاب، در ۲۰۱۸ صفر پرتاب، ۲۰۱۹ تعداد ۲۷ پرتاب، در ۲۰۲۰ تعداد ۹ پرتاب، ۲۰۲۱ تعداد ۶ پرتاب و در سال ۲۰۲۲ تاکنون ۶۹ پرتاب داشته است.

پیونگ‌یانگ می‌تواند برنامه آزمایش موشکی خود را با مصونیت نسبی در یک محیط ژئوپلتیکی که با تشدید شکاف بین ایالات متحده با چین و روسیه مشخص می‌شود، انجام دهد. این کشور همسویی خود را با مسکو و پکن توسط تعهد همکاری نزدیک‌تر «راهبردی و تاکتیکی» افزایش داده است. در تابستان ۲۰۲۲، چین و روسیه قطعنامه سازمان ملل برای تحریم کره‌شمالی به دلیل آزمایش‌های موشکی این کشور بر فراز ژاپن را وتو کردند و تلاش برای گسترش تحریم‌ها علیه کره‌شمالی را ناکام گذاشتند. اکنون کره‌شمالی چراغ سبزی برای ادامه انواع آزمایش‌های موشکی و احتمالاً آزمایش هسته‌ای دیگر با مصونیت نسبی دریافت کرده است. سئول در مقابل این تحرکات بر دفاع موشکی، حملات پیشگیرانه و راهبردی که آن را «مجازات و تلافی بزرگ» می‌نامد، تمرکز کرده است. دفاع موشکی و قابلیت‌های پیشگیرانه، تنش‌های بین کره‌ای را افزایش می‌دهد و البته نیازمند هماهنگی نزدیک‌تر آمریکا و کره‌جنوبی برای اطمینان از پاسخ یکپارچه است. کره شمالی با رد مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای با ایالات متحده، قصد دارد توانایی‌های حمله هسته‌ای خود را افزایش دهد.

ترجمه: زینب اصغریان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.