معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه سهم نیروگاه توس مشهد از کل مازوت اختصاص یافته به نیروگاه‌ها حداکثر ۸ درصد بوده است، گفت: این یک الزام از سمت شورای امنیت ملی به دلیل کمبود گاز بوده و امسال هم ابلاغ شده است.

مازوت‌سوزی با دستور «شُعام» ادامه دارد/ ۶۷هزار تن آلاینده جوی حاصل فعالیت سالانه نیروگاه‌های مشهد!

به گزارش قدس خراسان آنلاین؛ مازوت سوزی در نیروگاه توس مشهد نه حرف امروز است و نه دیروز؛ مدتهاست که در ۶ ماهه دوم هر سال دود حاصل از آن را استشمام می‌کنیم؛ سال قبل اما اظهارات شهردار مشهد و رییس کمیسیون عمران، حمل‌ و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد، جنجال بر انگیز شد.

ایمان فرهمندی در اظهار نظری عنوان کرد: چرا باید مازوت تولید شده در اصفهان سهم مردم مشهد شود، در حالی که در خود اصفهان مصرف آن ممنوع شده است؟

عبدالله ارجایی شهردار مشهد نیز درنشست با اصحاب رسانه اعلام کرد: ۲۰ درصد آلودگی هوای مشهد برای یک مکان خاص است؛ چرا رفتار دوگانه در خصوص تخصیص سوخت به نیروگاه‌ها صورت می‌گیرد؟ چرا مازوت سوزی تنها برای نیروگاه مشهد است و در سایر کلان‌شهرهای کشور چنین چیزی وجود ندارد؟

جستجوهای خبرنگار قدس خراسان آنلاین نشان می‌دهد سال گذشته در ۲۴ آذرماه طبق اعلام مدیر محیط‌ زیست و توسعه پایدار دفتر فنی استانداری خراسان‌رضوی، با رایزنی استاندار و بقیه مسئولان استان از وزارت نفت، بنا بوده یک میلیون متر مکعب گاز برای نیروگاه توس در نظر گرفته شود تا به این وسیله مصرف مازوت کاهش یابد اما پس از پیگیری مجدد مشخص می‌شود این نیروگاه بیش از یک ماه است که به تنهایی با مازوت می‌سوزد و خبری از سوخت گاز نیست!

سال گذشته هر روز ۳ میلیون لیتر مازوت در مشهد سوخت

مدیر دفتر مهندسی برنامه ریزی و نظارت نیروگاه توس هم آن زمان درباره میزان مصرف مازوت در این نیروگاه بیان کرده بود: هم اکنون در شبانه روز حدود ۳ میلیون لیتر مازوت مصرف می‌کنیم؛ بیش از یک ماه است که کاملا از مازوت استفاده می‌کنیم و سهمیه گاز به ما نداده‌اند.

در کنار این اظهارات، هشدارهای پی در پی آلودگی هوا که هر روز خبر از ناسالم بودن هوای شهر می‌داد، پاییز و زمستان نگران کننده‌ای را برای مشهد رقم زد.

امسال در آستانه فصل سرد نگران از تکرار دوباره این اتفاقات ناخوشایند، موضوع را پیگیری کردیم و به سراغ استانداری رفتیم تا ببینیم امسال سهم ریه‌هایمان از سوغات اصفهان(!) چند دم و بازدم است و این ادعاها چقدر منطبق بر واقعیت بوده‌اند.

مازوت‌سوزی با دستور شورای عالی امنیت ملی

ابتدا به سراغ معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی رفتیم و جویای این کابوس زمستانی شدیم.

جواد خدایی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس خراسان آنلاین اظهار کرد: سال گذشته مازوت در نقاط مختلفی از کشور به عنوان سوخت نیروگاهی مورد استفاده قرار گرفت، به عنوان مثال در نیروگاه‌های همدان، نکا، اصفهان، قزوین، اراک، کرمانشاه و تبریز هم این سوخت استفاده شد.

وی با بیان اینکه سهم نیروگاه توس مشهد از کل مازوت اختصاص یافته به نیروگاه‌ها حداکثر ۸ درصد بوده است، گفت: بنابراین موضوعی که عنوان شده مبنی بر سوخت مازوت اصفهان فقط در شهر مشهد، صحیح نیست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: افرادی که سال قبل ادعا کردند مازوت اصفهان به جای اصفهان در مشهد سوخته شده باید پاسخگو باشند چراکه پیگیری‌های ما در سطح ملی نشان می‌دهد این موضوع صحت ندارد.

خدایی گفت: سال‌های قبل در استان پیگیری‌های زیادی برای جلوگیری از مازوت سوزی در مشهد انجام شده اما این یک الزام از سمت شورای امنیت ملی به دلیل کمبود گاز بوده است.
وی متذکر شد: اگر دچار مشکل گاز نبودیم این اتفاق هرگز رخ نمی‌داد و امیدواریم با اقداماتی که در خصوص تامین گاز در سطح ملی انجام می‌شود، امسال سوخت مازوت کمتری استفاده شود.

نیروگاه توس در مسیر باد غالب مشهد نیست

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی با اذعان بر اینکه سوخت مازوت آلودگی زیادی ایجاد می‌کند و باید تا حد ممکن مصرف آن کم شود، ادعای مطرح شده دیگری از سوی مدیریت شهری مشهد مبنی بر قرار گرفتن نیروگاه توس در مسیر بادهای غالب را رد کرد و گفت: نیروگاه توس در مسیر بادهای غالب مشهد قرار ندارد.

همان‌طور که خدایی اعلام کرد، در گزارش‌های مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی مشهد هم اعلام شده که جهت غالب باد مشهد از جنوب و شرق مشهد است؛ بنابراین نیروگاه توس در شمال غرب مشهد واقع شده است، یعنی اگر از جنوب شرق باد بوزد آلایندگی‌های نیروگاه توس آنطور که شهردار مشهد در نشست با اصحاب رسانه مطرح کرده بود، حداقل به سمت مشهد نیست.

مازوت سوزی ادامه دارد

خدایی در ادامه اما خبر خوبی نداشت و گفت: امسال هم مانند سال‌های قبل ابلاغ سوخت مازوت در نیروگاه برای ما ارسال شده اما هنوز میزان آن معلوم نیست و تا این لحظه اجرایی نشده است؛ اما ما همه تلاش‌مان را انجام می‌دهیم که مازوت سوزی به حداقل ممکن برسد.

طبق گفته وی، سرمای هوا و میزان مصرف گاز بر حجم مصرف مازوت تاثیرگذار است، شاید به همین دلیل باشد که رییس سازمان حفاظت محیط زیست دو روز قبل، از کاهش ۲۹.۵ درصدی مصرف مازوت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در کشور خبر داد.

۶۷ هزار تن آلاینده جوی حاصل یک سال فعالیت نیروگاه‌های مشهد!

رییس اداره ارزیابی زیست محیطی، بررسی آلودگی هوا و تغییر اقلیم حفاظت محیط زیست خراسان رضوی هم در گفت‌وگو با خبرنگار قدس خراسان آنلاین اظهار کرد: گزارشات دریافت شده در زمینه کیفیت پایین سوخت مازوت مصرفی نیروگاه در سال گذشته حاکی از مقادیر بالای وجود انواع آلاینده‌های مضر از جمله سرب، وانادیوم و سولفور با غلظت بالا است.

زیبا معظمی فرد ادامه داد: براساس نتایج بدست آمده از طرح سیاهه انتشار آلودگی‌های شهر مشهد، سهم منابع ثابت در ایجاد آلودگی هوای شهر مشهد دارد که نیروگاه ها با سهم ۶۲ درصدی، آلاینده کننده‌ترین عامل در این بخش شناخته شده‌اند.

وی با بیان اینکه نیروگاه‌ها سهم ۵۶ درصدی و ۹۷ درصدی در انتشار به ترتیب NOx و SOx دارند، تصریح کرد: در مجموع فعالیت نیروگاه‌ها در مشهد منجر به تولید و انتشار سالانه ۳۱ هزار و ۵۰۰ تن اکسیدهای نیتروژن، حدود 31 هزار تن اکسیدهای گوگرد، هزار و ۱۰۰ تن مونوکسید کربن، ۲ هزار و ۳۲۰ تن ذرات معلق و ۲۸۰ تن ترکیبات آلی فرار در هوای شهر شده است.

معظمی فرد گفت: براساس قانون هوای پاک وظیفه ما در اداره کل حفاظت محیط زیست، یک مسئولیت نظارتی بر عملکرد ارگان‌ها در اجرای این قانون است؛ در این راستا پایش‌های مختلف در زمینه وضعیت سوخت مصرفی و همچنین آلایندگی نیروگاه‌ها را در برنامه های خود داریم و گزارشات تهیه شده دراین زمینه را به سایر ارگان‌های نظارتی، تصمیم‌گیر و اجرایی مرتبط با موضوع نیروگاه‌ها در استان ( از جمله استانداری، دادستانی، شرکت گاز، شرکت تولید انرژی برق) ارائه کرده‌ایم.

رییس اداره ارزیابی زیست محیطی، بررسی آلودگی هوا و تغییر اقلیم حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از مکاتبه همچنین جهت پیگیری و رفع مشکلات موجود در خصوص افزایش سهم گاز تخصیص یافته به نیروگاه‌های استان و همچنین استفاده از سیستم‌های فیلتراسیون در نیروگاه‌ها خبر داد.

مازوت سوزی از مصادیق بارز ترک فعل‌ دولت روحانی است

پیش از این نیز در گفتگویی که با سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس داشتم، گفته بود: مازوت سوزی از پایه‌های اصلی آلودگی هواست که آلایندگی مهمی در پی دارد.

وی در ادامه آن گفتگو عنوان کرد: طبق برنامه ششم توسعه، در سال‌های گذشته دولت مکلف بوده سیستم نیروگاهی را ارتقا بخشد و قراردادهایی برای گازرسانی به نیروگاه‌ها ببندد که متاسفانه انجام نشد و بحث مازوت سوزی‌ ناشی از همان کم کاری‌هاست.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: سال ۹۶ که قانون هوای پاک تصویب شد دستورالعمل‌ها و ابلاغ‌های آن انجام شد، ۵۷ درصد این قانون به صورت ناقص انجام و کمتر از ۱۰ درصد آن فقط بطور کامل انجام شده است.

نفس کشیدن در هوای سالم حق مسلم هر انسانی است و طبق فتاوای رهبر انقلاب، اگر کسی سبب افزایش آلودگی هوا شود و تنفس این هوا برای مردم به‌ویژه افرادی که دچار بیماری‌های قلبی و تنفسی هستند ضرر قابل توجه داشته باشد و ضرر معتنابه به مردم برساند، کار حرام مرتکب شده است.

گزارش: معصومه مومنیان
انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.