مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و نقل کشور با بیان اینکه راه‌آهن خاش- زاهدان، دروازه توسعه شرق کشور است گفت: ساخت این راه‌آهن به عنوان بزرگترین طرح ریلی کشور زمینه‌ساز اشتغال سه هزار و ۴۰۰ نفر به طور مستقیم و ۶ هزار نفر به طور غیرمستقیم در سیستان و بلوچستان شده است.

راه‌آهن خاش- زاهدان دروازه توسعه شرق کشور است

به گزارش قدس آنلاین از شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و نقل کشور، روز گذشته (پنجشنبه ۱۹ آبان) راه‌آهن زاهدان – خاش به عنوان دروازه توسعه شرق کشور با حضور معاون اول رییس جمهور، استاندار سیستان و بلوچستان، جمعی از مسئولان کشوری و استانی به بهره برداری رسید.

«خیراله خادمی» راه‌آهن زاهدان- خاش به طول ۱۵۵ کیلومتر را بخشی از طرح سراسری راه آهن چابهار- زاهدان اعلام کرد و گفت: این مسیر ریلی با هدف ایجاد کریدور شمال- جنوب در شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی کشور در حال ساخت است و امروز شاهد تکمیل حدفاصل زاهدان تا خاش و اتصال شهر خاش به شبکه ریلی هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر موقعیت استراتژیک ایران در منطقه گفت:‌ راه‌آهن چابهار- زاهدان به دلیل قرار گرفتن در مسیر ارتباطی تنها بندر موجود در سواحل مکران و اهمیت این شریان ارتباطی در توسعه تجارت و تبادل کالا در بندر چابهار از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: با توجه به موقعیت ممتاز بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان نقطه کانونی اتصال سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا و اهمیت این بندر در ایجاد ارتباط تجاری میان هند با کشورهای افغانستان، روسیه، قفقاز به طور قطع بهره‌برداری از این مسیر ریلی نقش تعیین کننده‌ای در توسعه و رونق اقتصادی منطقه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه حجم عملیات خاکی راه آهن زاهدان- خاش را بیش از ۱۲ میلیون متر مکعب اعلام کرد و اظهار داشت: به منظور ساخت این مسیر ریلی۲۶۶ هزار متر مکعب بتن ریزی صورت گرفته است و برای ساخت آن ۱۹ هزار تن ریل تولید شده در داخل کشور، ۲۶۰ هزار اصله تراورس و ۷۲ دستگاه سوزن به کار رفته است.

خادمی درباره ابنیه فنی این طرح توضیح داد و افزود: در این مسیر ۱۹ دستگاه پل بزرگ به طول ۱۸۲۰ متر، ۳۸۹ دستگاه پل کوچک به طول ۱۷۵۱ متر و یک دستگاه تونل به طول ۱۱۳ متر احداث شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تکمیل کریدورهای ترانزیتی را از اولویت های مهم توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور دانست و گفت: عملیات اجرایی در مسیرهای ریلی رشت-کاسپین به طول ۳٥ کیلومتر، بستان آباد-تبریز به طول ٤٤ کیلومتر، همدان-سنندج به طول ١٥١ کیلومتر و میانه- اردبیل به طول۱۷۵ کیلومتر با جدیت در حال پیگیری است و در صورت تامین منابع لازم امکان افتتاح و بهره برداری از آن‌ها تا پایان سال جاری فراهم است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.