سازمان ملل با صدور حکمی، از دیوان بین‌المللی دادگستری خواست رای مشورتی خود را درباره اشغالگری استعماری اسرائیل در سرزمین فلسطین از جمله قدس اعلام کند و وزارت خارجه فلسطین آن را تاریخی خواند.

نخست وزیر تشکیلات خودگردان: سازمان ملل تصمیم تاریخی در موضوع اشغال فلسطین گرفت

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین اظهار کرد: کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل که کمیته ویژه رسیدگی به مسایل سیاسی و استعمار زدایی است، با درخواست فلسطین برای اعلام آراء حقوقی و نیز رای مشورتی عالی‌ترین هیئت قضایی بین‌المللی یعنی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره حقیقت اشغالگری استعماری اسرائیل در سرزمین فلسطین از جمله قدس موافقت کرد.

المالکی این تصمیم سازمان ملل را تاریخی خواند و گفت: این یک پیروزی و دستاورد دیپلماتیک و حقوقی فلسطینی و بین‌المللی است.

وزیر خارجه فلسطین در ادامه نیز از رای قاطع کشورهای عضو سازمان ملل به نفع این قطعنامه استقبال کرد و گفت: این درخواست درباره اقدامات اسرائیل و فعالیت‌های شهرک‌سازی است که به حقوق مردم فلسطین آسیب می‌زنند.

او ضمن تشکر از کشورهایی که به نفع این قطعنامه رای داده و از آن حمایت کرده و تمامی کسانی که در این دستاورد تاریخی سهیم بودند، از کشورهایی که از آن حمایت نکردند، خواست با اصول قوانین بین‌المللی هماهنگ شده و در سمت اشتباه تاریخ نایستند.

المالکی در تمجید از این تصمیم سازمان ملل گفت: این اقدام تاریخی دوره جدیدی از حسابرسی از اسرائیل را خواهد گشود و با توجه به اقدامات و جنایاتی که مسؤولان رژیم اشغالگر و مزدوران مختلف آن مرتکب می‌شوند، محتوای این درخواست دارای بندهایی است که پیامدهای قانونی ناشی از نقض مستمر حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها در سیاست استعماری اسرائیل و نیز آپارتاید مبتنی بر تصویب قوانین و اقدامات تبعیض‌آمیز را برطرف می‌کند.

در این رای‌گیری ۹۸ کشور عضو سازمان ملل به این طرح رای مثبت داده و در مقابل ۱۷ کشور از جمله آمریکا، ایتالیا، آلمان، استرالیا، کانادا، اتریش و جمهوری چک رای مخالف داده و ۵۲ کشور نیز از شرکت در رای‌گیری امتناع ورزیدند.

روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت در واکنش به موافقت سازمان ملل با این پیشنهاد فلسطین نوشت، این یعنی اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری محاکمه خواهد شد.

یک رسانه اسرائیلی پیشتر اعلام کرده بود که اسرائیل در آستانه تشکیل کابینه جدید خود، به تشکیلات خودگردان فلسطین درباره اقدام رهبری تشکیلات در سازمان ملل و درخواست از دیوان بین‌المللی دادگستری برای اعلام رای خود درباره قانونی نبودن استمرار اشغالگری اسرائیل در کرانه باختری و گسترش شهرک‌سازی‌ها هشدار داده بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.