مستند غیررسمی شاید تنها اثری باشد که بعد از دیدنش، سه احساس همزمان درونت غوغا می کنند: خوشحالی،حسرت و دلتنگی! خوشحالی برای زیستن در جامعه ای که همچین رهبری دارد، حسرت از اینکه چرا انقدر دیر جنبه های غیررسمی او را می بینیم و دلتنگی برای شخصی که سایه ی پدرانه اش روی سرمان هست اما شاید مثل من هرگز اورا از نزدیک ندیده ای....

 مستند غیررسمی، روایتی دیده نشده از رهبر انقلاب

به گزارش قدس آنلاین، مستند غیررسمی شاید تنها اثری باشد که بعد از دیدنش، سه احساس همزمان درونت غوغا می کنند: خوشحالی،حسرت و دلتنگی! خوشحالی برای زیستن در جامعه ای که همچین رهبری دارد،حسرت از اینکه چرا انقدر دیر جنبه های غیررسمی اورا می بینیم و دلتنگی برای شخصی که سایه ی پدرانه اش روی سرمان هست اما شاید مثل من هرگز اورا از نزدیک ندیده ای....

به بهانه ی نزدیک شدن به پخش پنجمین قسمت از این مستند؛ سراغ علی صدری نیا، کارگردان مجموعه مستند غیررسمی رفتیم تا بیشتر با شخصیت اصلی این مجموعه مستند آشنا شویم.

 مستند غیررسمی، روایتی دیده نشده از رهبر انقلاب

از ماجرای ساخت مستند غیررسمی بهمون بگید؛ این که چطور شد ایده ی ساخت این مستند به ذهن شما اومد و چه هدفی به دنبال داشت؟

رهبر انقلاب از سال ۹۵ تا ۹۸ یعنی تا قبل از شیوع کرونا، دیدار هایی با نخبگان و فعالین حوزه های مختلف، از فعالان فرهنگی گرفته تا نخبه های علمی و چهره های هنری داشتند که این جلسات در قالب جلسات غیررسمی برگزار می شد و بنای این جلسات این بود که این جلسات خصوصی است و تصمیم بر انتشار جلسات نبوده است. اما بعد از مدتی به دلیل همین خصوصی بودن و غیررسمی بودن این جلسات؛ اقبال ودرخواست حاضرین در جلسات این بود که تصاویری از آن جلسات به همراه روایت آن منتشر شود و حتی بعضی افراد حاضر در جلسه ، خاطرات و روایت های خودشان را منتشر می کردند. این اقبال و استقبال مقدمه ی تولید مجموعه مستند های غیررسمی شد. از اسفند ماه سال ۹۷ پروژه غیررسمی و گپ و گفت های ابتدایی آن اتفاق افتاد ؛ همچنین بازبینی فیلم جلسات ، طراحی سناریو و مدل پرداخت به جلسات و ضبط گفت و گو با افراد حاضر در جلسه، چند ماه طول کشید.

علی صدری نیا در ادامه گفت: آن چیزی که بیشتر مدنظر تیم تولید کننده بود؛ این مسئله بود که به واسطه این جلسات بتوانیم روایت های غیررسمی از شخصیت رهبر انقلاب را ارائه دهیم؛ چون در سال های گذشته معمولا عمده تصاویری که از رهبر انقلاب منتشر می شد و مردم می دیدند؛ بیشتر در خصوص جلسات و کنش گری های رسمی ایشان بوده است ؛ یعنی فیلم سخنرانی ها ، دیدار های عمومی و این جنس تصاویر دیده شده بود. اما به واسطه این جلسات غیررسمی و خصوصی تر، این فضا فراهم شد تا کمی سراغ زاویه های غیررسمی برویم و یک روایت غیررسمی از ایشان را به بهانه قسمت های مختلف ارائه بدهیم.

جالب ترین نکته ای که در روند ساخت این مستند توجه شمارا به خود جلب کرد؛ چه بود؟

خود فضای غیررسمی جلسات و نوع ارتباطی که حضرت اقا با نخبگان حوزه های مختلف برقرار می کنند و علاقه ای که دارند و فلسفه ی این جلسات که این بود تا دغدغه هارا بدون هیچ واسطه ای بشوند و بدون اینکه مدیران میانی بخواهند نکات آن هارا منتقل کنند با خود نخبگانی که وسط میدان فعالند، ارتباط بگیرند. این نوع ارتباط و مدل ارتباطی که ایشان دارند و واکنش های ایشان نسبت به نکاتی که مطرح می شود؛ شاید مهم ترین بخشی است که در این دیدار ها به چشم می آمد. یعنی حالا هر کدام از دیدار ها، اتفاقات و ماجراهایی دارد که هرکدام جذابیت خاص خودش را دارد که بخشی از ان در چهار قسمت گذشته پخش شده و بعضی ها دراین قسمت پنجم پخش می شود؛ اما در کل نکته ی ویژه، این مدل ارتباطی است که حضرت اقا با نخبگان حوزه های مختلف برقرار می کنند و چیزی که بنظر من ضعف لایه های بعدی حاکمیتی ما است. شاید یک لایه از خود حضرت اقا پایین تر بیاییم؛ هیچکس این مدل ارتباط را با نخبگان حوزه های مختلف برقرار نکرده است! در میان مسئولین فرهنگی حوزه های مختلف، هیچ کدام را من سراغ ندارم که این استمرار در ارتباط ، مدل واقعی ارتباط گرفتن ، شنیدن و پیگیری مسائل را داشته باشند و بنظرم بخشی از مشکلات امروز ما هم به همین برمی گردد که در کشور ما وقتی یک لایه از خود رهبر انقلاب پایین تر میایم،دستگاه های دیگر این نوع نگاه به نخبه هارا کمتر دارند، کمتر ارتباط برقرار می کنند ، کمتر می شنوند ، کمتر دغدغه مند و پیگیر مسائل آن ها می شوند.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات رهبر انقلاب، وصل کردن حلقه های مختلف به همدیگر بود. یعنی در این جلسات حضرت اقا انگار داشتند حلقه های مختلفی از این گروه های مختلف را به هم وصل می کردند. مثلا گروهی که متن می نویسد را به یک چیزی تشویق می کنند و حاصل کار آن هارا به گروه دیگری که در حوزه شعر یا سینما کار می کنند، وصل می کنند و در حلقه بعدی به مترجم ها وصل می کنند تا این تولید متنی که اتفاق افتاده، بتواند به خارج از مرز ها برود . این یکی از نکات جذاب این دیدار ها بود که به چشم من آمد.

از زمان پخش این مجموعه مستند،چه بازخورد هایی از مردم دریافت کردید؟

خداروشکر بازخورد ها خیلی خوب بوده و حالا متناسب با هر قسمتی، میزان مخاطب و میزان واکنش ها متفاوت بوده است. ولی الحمدالله در بعضی قسمت ها واکنش ها خیلی زیادتر و در بعضی قسمت ها بخاطر جنس موضوع نخبگانی، واکنش هایش در آن قشر و بدنه مخاطب خودش بود. اما الحمدالله اقبال و استقبال نسبت به مجموعه غیررسمی خیلی خوب بوده و خود این انگیزه ای برای این بود تا سراغ تولید قسمت های بعد برویم.

قسمت های بعدی مستند غیررسمی در چه خصوصی است و چه زمانی منتشر می شود؟

قسمت پنجم غیررسمی در واقع آخرین قسمتی است که الان اماده پخش است و به دیدار جمعی از فعالان جهادی و اعضای گروه های خدمت رسانی به مناطق محروم با رهبر انقلاب می پردازد. این قسمت قرار است روز جمعه ساعت ۱۵ از شبکه سه و ساعت ۲۰ از شبکه یک پخش شود. بازپخش این مستند هم روز شنبه و یکشنبه از شبکه افق و مستند پخش می شود. درز قسمت پنجم، نکات و بخش های مهمی که در جلسه دیدار اتفاق افتاده پخش می شود و همچنین به بهانه این دیدار، سراغ بازخوانی بعضی اتفاقات و ماجراها رفتیم که در دهه های گذشته اتفاق افتاده بود و تصاویرش برای اولین بار در این مستند پخش می شود.

خبرنگار: فاطمه سادات حمدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.