مشاهدات میدانی خبرنگار قدس خراسان آنلاین حاکی از عرضه مرغ زیر قیمت مصوب است، موضوعی که مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی علت آن را تقاضای پایین مردم و همچنین ۸ میلیون جوجه‌ریزی در ماه گذشته عنوان می‌کند.

فروش مرغ زیر قیمت مصوب در مشهد/ قیمت گوشت گوسفندی افزایش می‌یابد؟

به گزارش خبرنگار قدس خراسان آنلاین، ۱۰ آبان ماه بود که قیمت مرغ از سوی وزارت جهاد کشاورزی ۶۳ هزار تومان اعلام شد آن هم در شرایطی که چند روز قبل از آن، طبق گفته بازرس اتاق اصناف ۳۰ پرونده در خصوص گران‌فروشی مرغ به ارزش مجموع ۲۰ میلیارد و ۵۳۵ میلیون ریال به تعزیرات ارسال شده بود. ماجرا از این قرار بود که مرغداران و کشتارکن‌ها معتقد بودند قیمت کفاف هزینه‌های تولید را نمی‌کند بنابراین به فروشگاه‌ها گران‌تر می‌فروختند و آن‌ها هم مرغ کیلویی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان را تا ۶۴ هزار تومان به دست خریدار می‌دادند.

صبح امروز به بازار استقلال رفتم تا ببینم امروز مرغ ۶۳ هزار تومانی به چه قیمتی به مشتری داده می‌شود. بار تازه رسیده و گوشت،مرغ و ماهی را به داخل مغازه‌ها می‌برند، مغازه‌ها را که نگاه می‌کنم قیمت ۵۸ هزار تومان به چشمم می‌خورد. انتظار داشتم گران‌تر باشد اما ارزان‌تر بود! وارد مغازه می‌شوم.

مغازه‌دار مشغول گفت‌وگو با مردی دیگر؛
+ به من گفتی کیلویی ۷۰، چرا ۸۰ کشیدی ؟
_ چرا حرف تو دهن من میذاری حاجی!

فروشنده حوصله بحث ندارد، پولش را پس می‌دهد و قضیه تمام می‌شود.

می‌پرسم آقا مرغ تکه نشده کیلویی چند ؟
_ ( کیلویی ۵۷ تومن )
با تعجب می‌گویم اما اینکه از نرخ مصوب کمتر است، شاید تازه نیست، درسته؟
_نخیر کشتار روزه، ما اینقدر می‌فروشیم!

از این فروشگاه خارج می‌شوم و به قیمت‌ها بیشتر دقت می‌کنم، بیشتر از ۵۹ و ۵۰۰ پیدا نمی‌شود. انتظار گران‌فروشی داشتم اما وضعیت اینگونه نبود! ( تا باشد از این تصورات غلط ) به مغازه بعدی وارد می‌شوم.
_ کیلویی ۵۸ تومان
+ مگه مصوب ۶۳ نیست؟ چرا کمتر؟
_ ۶۳ حداکثر قیمته.
+ بر چه اساسی قیمت گذاشتین؟
_ دست خودمونه.
+ چند می‌خرین؟
_ ...
پاسخی دریافت نکردم.
سراغ فروشگاه بعدی می‌روم؛
_ فعلا ۵۶
+ چرا فعلا ؟
_ مرغه دیگه، قیمتش بالا پایین میشه.
+ حالا قراره گرون شه یا ارزون؟
_ نیم ساعت دیگه می‌فهمیم ...

موضوع را از مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی پیگیری می‌کنم.

سعادت علی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار قدس خراسان آنلاین می‌گوید: نرخ مصوبی که دولت برای مرغ گرم اعلام کرده است ۶۳ هزار تومان است اما به دلیل تقاضای پایین مردم و همچنین ۸ میلیون جوجه‌ریزی در ماه گذشته، در حال حاضر، مرغ با قیمت پایین‌تری ارائه می‌شود، ما در حال حاضر پیگیر هستیم که در صورت عدم رشد قیمت برای جلوگیری از ضرر مرغداران، اقدام به تهیه و ذخیره مرغ مازاد کنیم.

به یاد می‌آورم رئیس اتحادیه مرغ‌داران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی هم در اظهاراتی گفته بود : «اگر دولت با این روند از تولیدکننده حمایت کند، مرغداران جوجه‌ریزی نمی‌کنند؛ در نتیجه در ۶ ماه آینده با کمبود تخم‌مرغ مواجه خواهیم شد.» موضوع را با مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی مطرح می‌کنم، او در این باره عنوان می‌کند: استان ما نه تنها کمبود تخم مرغ ندارد بلکه مازاد هم دارد. طبق آمار سازمان جهاد، روزانه تقریبا بین ۳۵۰ تا ۳۶۰ تن تخم‌مرغ تولید می‌شود. این در حالی است که میزان مصرف تخم‌مرغ در استان، ۲۰۰ تن در روز است. این یعنی حدود ۱۵۰ الی ۱۶۰ تن تخم‌مرغ مازاد داریم که به استان‌های دیگر صادر می‌کنیم.

علی‌نیا در خصوص افزایش قیمت گوشت گوسفندی هم اینطور پاسخ می‌دهد: گوشت گوسفند در خراسان رضوی نسبت به سایر استان‌ها ارزان‌تر است، قیمت دام زنده مقداری بالاتر رفته چون قیمت خیلی پایین بوده است. الان که قیمت به ۸۵ هزار تومان رسیده است همچنان ارزان است و برای تولیدکننده مقرون به صرفه نیست. انتظار افزایش قیمت را در گوشت خواهیم داشت.

طبق گفته مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی، گرانی اخیر گوشت گوسفندی در مشهد به دلیل بارندگی بوده است. وقتی بارندگی می‌شود دامداران دام خود را کمتر عرضه می‌کنند.


انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.